Kostenberekening akte schenking

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

Kostenberekening akte schenking

#1 , 28 feb 2014 08:51

Een vraag....

Vader overleden, moeder in bejaardentehuis...
Moeder wil de woning aan kinderen schenken...(2 kinderen)
Notaris heeft 2 kostenberekeningen opgesteld....
de goedkoopste aktekost is ongeveer 2000 € minder dan de duurste....(2 aktes)

Maar dit schrijft de notaris....

Bij de goedkoopste is er een risico van de inkorting......

Wat betekent dit precies?????

Indien U het risico van de inkorting, dat men met de toepassing van de dubbele akte uitsluit, wil nemen – zoals uiteengezet in mijn mail van 15 januari ll - kunnen de ontwerpen die reeds gemaakt werden, omgevormd worden naar een ascendentenverdeling en bedragen de kosten volgens ons .....


Bedankt

Floyd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 mar 2014 18:44

Wat bedoelt hij met 'risico van inkorting' ? Als er een schenking gebeurt naar de twee kinderen , geeft dat toch geen probleem. Normale werkwijze : de schenking gebeurt aan beide kinderen , voor een gelijk deel. Indien ene het huis wil hebben , betaalt die de andere uit. Zonder problemen achteraf. Dit wordt gedaan met zo'n dubbele akte.
Eerste vraag : wat schenkt moeder? Haar helft van het huis , met of zonder vruchtgebruik?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 01 mar 2014 21:41

Beste Wanton,

Bedankt voor je reactie.....

Moeder schenkt het huis + vruchtgebruik...
Ene broer betaald de andere uit...

Uitleg notaris.....

Indien U het risico van de inkorting, dat men met de toepassing van de dubbele akte uitsluit, wil nemen – kunnen de ontwerpen die reeds gemaakt werden, omgevormd worden naar een ascendentenverdeling en bedragen de kosten volgens ons arrondissement.....

De ascendentenverdeling kost een heel pak minder dan een dubbele akte.... Maar welk risico nemen beide broers dan met de inkorting????

Mvg

Floyd

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”