vereffening bij appartemensmede-eigendom

bdhomme
Topic Starter
Berichten: 4

vereffening bij appartemensmede-eigendom

#1 , 09 feb 2008 14:05

Ik vraag me af of dat de individuele mede-eigenaars aansprakelijk zijn voor de schulden van de vereniging van mede-eigenaars bij de vereffening ? In de wet staat dat de vereniging blijft verder bestaan voor de vereffening maar wil dat dan zeggen dat de mede-eigenaars nog safe zitten ? Zorgt het behouden van de rechtspersoonlijkheid maw ervoor dat het individuele vermogen van mij als mede-eigenaar afgescheiden blijft van dat van de vereniging ?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 10 feb 2008 11:13

Ik vraag me af of dat de individuele mede-eigenaars aansprakelijk zijn voor de schulden van de vereniging van mede-eigenaars bij de vereffening ? In de wet staat dat de vereniging blijft verder bestaan voor de vereffening maar wil dat dan zeggen dat de mede-eigenaars nog safe zitten ? Zorgt het behouden van de rechtspersoonlijkheid maw ervoor dat het individuele vermogen van mij als mede-eigenaar afgescheiden blijft van dat van de vereniging ?

Vriendelijke groeten
Art. 577-5§4 B.W.: Onverminderd artikel 577-9, par. 5, kan de tenuitvoerlegging van beslissingen waarbij de vereniging van medeëigenaars wordt veroordeeld, worden gedaan op het vermogen van iedere medeëigenaar naar evenredigheid van zijn aandeel in de gemeenschappelijke gedeelten. Deze deelbare aansprakelijkheid houdt in dat de schuldenaar is se alleen op het aandeel van elke eigenaar kan vorderen. Let hier wel mee op want soms laat bv. een bank die een lening voor grote werken toe staat, een bijzondere clausule in de kredietakte opnemen waarbij wordt gesteld dat de hoofdelijke aansprakelijkheid bij de individuele eigenaars wordt gelegd.Dit dient evenwel eerst op een algemene vergadering te worden beslist en wel met unanimiteit.

bdhomme
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 feb 2008 12:00

Dus maw het verder bestaan van de rechtspersoonlijkheid zorgt er niet voor dat de individuele mede-eigenaars niet kunnen worden aangesproken en dat deze moeten instaan voor de schulden van de vereniging ? Ik dacht dat de rechtspersoonlijkheid net zorgde voor de scheiding van de 2 vermogens maar hier dus niet... Voor welke reden blijft ze in deze situatie dan wel verder bestaan ?

Alleszins bedankt voor de uitleg !!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”