Moeilijke erfenis verdeling

timothy_frisky
Topic Starter
Berichten: 1

Moeilijke erfenis verdeling

#1 , 23 feb 2014 17:16

Beste,

Ik weet niet precies of dit de juiste plaats is om deze vraag te plaatsen, in elk geval vond ik dit een gepast forum om een vraag te stellen over erfrecht.

Daar ik samen met mijn tante erfgenaam ben na het overlijden van mijn grootouders zit ik met enkele vragen.
Mijn tante heeft het op zich genomen om de erfenis te regelen.
Een jaar na het overlijden heb ik nog steeds geen enkel bericht van een notaris ontvangen.


Ik heb ook daarnet gelezen dat indien de successierechten niet binnen de 6 maanden betaald worden er een boete van 7% dient betaald te worden.
Vandaar dat ik denk ik misschien best zelf een notaris contacteer?

Graag jullie mening.
Laatst gewijzigd door timothy_frisky op 04 mar 2014 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 feb 2014 17:29

Het is niet normaal dat u nog steeds geen successieaangifte hebt moeten meetekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 25 feb 2014 08:32

Ik ga ervan uit dat u de plaats vervult van uw tantes zuster of broer en dus gelijkberechtigd bent tenzij anders beslist werd bij testament.

“Artikel 38 De aangifte van successie dient ingeleverd: 1° bij overlijden van een Rijksinwoner: door de erfgenamen...ten kantore van de successierechten binnen welk gebied de overledene zijn laatste fiscale woonplaats had...Artikel 40. De termijn voor het inleveren van de aangifte van nalatenschap is vier maand, te rekenen van de datum van het overlijden, wanneer dit zich in het Rijk heeft voorgedaan...”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).

‘Mijn tante heeft het op zich genomen om de erfenis te regelen’

Dit ontheft u niet van uw aangifteplicht. Raadpleeg best onverwijld het bevoegde successiekantoor.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”