verplichten tot aankopen???

MelissaenNory
Topic Starter
Berichten: 2

verplichten tot aankopen???

#1 , 19 feb 2014 10:55

Hallo

In november 2013 was ik op zoek naar een nieuwe wagen, hiervoor had ik een lening aangevraagd bij X [geanonimiseerd / webmaster], deze werd goedgekeurd, dus ging ik naar de garage waar ik een auto had gevonden, en zei ik neem hem de lening is ok, de verkoper gaf me ineens het roze inschrijvingsformulier nieuwe wagen mee zodat ik de nummerplaten meteen kon aanvragen. 2 dagen later hoor ik echter van Europabank dat de lening niet kan goedgekeurd worden omdat ik niet lang genoeg bij mijn werkgever in dienst was. Natuurlijk had ik de wagen al laten inschrijven en ook de nummerplaten reeds ontvangen.
Ik heb meteen de verkoper ingelicht dat ik geen lening kon krijgen en dat ik de wagen dus niet kon aankopen. Ze verplichte mij van deze toch te kopen omdat ze hem anders niet meer als nieuwe wagen kunnen verkopen. Ze zei betaal me al een voorschot en wacht nog even af voor opnieuw een lening aan te vragen zolang mag de wagen hier blijven staan.
Nu kan ik nog steeds geen lening krijgen omdat ik maar 4 maanden bij mijn werkgever werk. De verkoper blijft me natuurlijk onder druk zetten.
ik heb een verkoopsovereenkomst in de garage getekend, en een voorschot cash betaald van 750 euro, ik kan die wagen echter niet aankopen zonder lening. Kan ze me nu toch verplichten om die wagen te kopen? Uiteindelijk is het niet mijn fout dat die lening eerst wel goed werd gekeurd en dan uiteindelijk niet meer. het gaat hier om een bedrag van 16000 euro.

kan iemand van jullie me zeggen wat ik kan doen?

Bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2014 11:39

Heb je al geprobeerd bij een grootbank, je betaald daar een euro per maand meer maar de service is er dan ook naar !

Hier bij mij in mijn stamcafé heeft onlangs een alleenstaande die al een lange tijd werkloos is, wel een lening gekregen voor een wagen +/-9000€, en dit in een grootbank !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 19 feb 2014 12:50

De verkoper moet toch op de hoogte gebracht worden door de bank dat de lening in orde is. Dus die verkoper geeft u een nieuwe wagen zonder voorschot of goedkeuring door de bank.
Dan zal de verkoper een oplossing moeten vinden. Je moet toch met de bestelbon bij de bank gaan voor u lening
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

MelissaenNory
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 19 feb 2014 12:56

Ja ze heeft me gewoon alles meegegeven ze ging er vanuit dat alles ok was net zoals ik... Niet dus... Nu zit ik met het probleem dat ik als alleenstaande mama toch die Wagen verplicht moet aankopen...
Weet echt niet wat ik moet doen.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 19 feb 2014 13:06

Laat de verkoop annuleren. U zal dan wel een schadevergoeding moeten betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 feb 2014 13:31

Is de verkoper die in de fout gegaan is. Best met de verkoper rond de tafel gaan zitten en een oplossing zoeken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 19 feb 2014 14:46

En welke fout heeft de verkoper dan wel gemaakt ???
ik heb een verkoopsovereenkomst in de garage getekend
Dit is het enige wat voor de verkoper van belang is. De lening is zaak van de koper.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2014 14:56

Heb je de goedkeuring van de bank op papier?

Je krijgt daar toch een melding van via email of brief of zie ik dit verkeerd !
Als je dit op papier heeft dan is de bank toch ook in fout !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 19 feb 2014 15:09

Bank zal pas goedkeuring op papier geven, na ontvangst kopie bestelbon, dus als de wagen eigenlijk al gekocht is. "Goedkeuring" in het kantoor is enkel mondeling, en niet bindend (is eigenlijk zelfs geen goedkeuring, maar melding dat "waarschijnlijk" alles in orde is).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 feb 2014 15:51

Een autolening van nieuwe wagen, word het geld gestort direct naar de verkoper, als de lening goedgekeurd is door de bank. Koper had zelfs nog geen voorschot betaald. Dan ga je toch geen nieuwe auto van een paar duizende euro meegeven voor alles perfect in orde is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 19 feb 2014 16:04

Een autolening van nieuwe wagen, word het geld gestort direct naar de verkoper, als de lening goedgekeurd is door de bank. Koper had zelfs nog geen voorschot betaald. Dan ga je toch geen nieuwe auto van een paar duizende euro meegeven voor alles perfect in orde is.
Compleet irrelevant. Dat de bank rechtstreeks aan de verkoper stort, is een voorwaarde die de BANK oplegt. Voor de verkoper is de koop gesloten van zodra de verkoopsovereenkomst getekend is.
Er was trouwens wel degelijk een voorschot betaald, er is een verkoopsovereenkomst, dus kan de verkoper met een gerust hart de auto meegeven. Hoe en door wie de uiteindelijke betaling gebeurt, is van geen belang voor de verkoper, zolang de betaling maar gebeurt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 19 feb 2014 17:18

Denk dat je weinig verkopers gaat vinden die iets meegeven aan een partikulier zonder dat de betaling gebeurd is. Tuurlijk als je zelf een verkoops overeenkomst tekend zonder dat je 100% zeker bent dat de lening in orde is, TS kan misschien nog bij andere banken een lening krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 19 feb 2014 18:54

Maar daarom zou ik net de verkoop annuleren als garagist, je bent de auto kwijt en als de persoon onvermogend is ga je nog moeite moeten doen om hem terug te zien. Ga dan toch voor de schadevergoeding en verkoop hem aan iemand anders.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 feb 2014 11:44

Denk dat je weinig verkopers gaat vinden die iets meegeven aan een partikulier zonder dat de betaling gebeurd is. Tuurlijk als je zelf een verkoops overeenkomst tekend zonder dat je 100% zeker bent dat de lening in orde is, TS kan misschien nog bij andere banken een lening krijgen.
Dat het roze formulier alvast meegegeven wordt om de inschrijving in orde te brengen, kan gebeuren als de wagen dringend in gebruik moet genomen worden na de aankoop. Maar daarmee is de wagen nog niet meegegeven. In mijn garage doet de garagehouder trouwens zelf de inschrijving als ik een nieuwe wagen koop (neemt ook contact op met mijn verzekeringsagent, etc...).

Verkoper is hier helemaal niet in de fout gegaan, hij heeft er totaal geen uitstaans mee waar de koper het geld voor de wagen haalt. Koper daarentegen heeft de fout gemaakt de "goedkeuring" van de lening door het bankfiliaal gelijk te stellen met de finale goedkeuring door de hoofdzetel. Als deze laatste niet goedkeurt, is het njet. Uw lening is dan ook pas in orde als u dit op papier hebt.

Topic starter zal er best aan doen een lening bij een andere bank aan te gaan denk ik. Zal tegen een iets hogere interest zijn, maar volgens mij nog steeds goedkoper dan de schadevergoeding die zal moeten betaald worden bij ontbinding van de koop.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#15 , 24 feb 2014 12:14

Er is iets wat ik niet begrijp. Je gaat eerst een lening aan voor een bepaald bedrag, je hebt niet eens op papier dat de lening is goedgekeurd en dan ga je de auto kopen?
Waarom heb je in de verkoopovereenkomst geen opschortende voorwaarde opgenomen, dat de lening eerst moet worden goedgekeurd?

Het is wel oer dom van die verkoper dat hij de wagen vrijgegeven heeft vooraleer de betalingsmodaliteiten volbracht werden.

Anyway, de enige oplossing is idd bij andere banken een lening bekomen, want jij bent volledig fout. Je zal de verkoopovereenkomst moeten nakomen.

Terug naar “Consumenten Koop”