Wie draait op voor de kosten en wie heeft gelijk?

fopflugel
Topic Starter

Wie draait op voor de kosten en wie heeft gelijk?

#1 , 18 feb 2014 18:38

Situatie:

Ik heb een ongeval gehad met mijn privé voertuig op weg naar huis. Ik heb een fietser aangereden dewelke met lichte verwondingen werd overgebracht naar het ziekenhuis.

Mijn privé voertuig moet ik van mijn werkgever gebruiken voor mijn verplaatsingen die ik moet doen tijdens mijn werk. Ik krijg hiervoor km-vergoeding en staat dus in het contract dat ik mijn voertuig moet gebruiken.

Mijn werkgever verklaart dat hij burgerlijk aansprakelijk is voor het ongeval en dat ik dus voor zijn rekening reed.

Nu de schade aan mijn voertuig wordt gedekt door mijn Omnium verzekering, afgesloten bij mijn werk.

Politie heeft de gegevens van het ongeval overgemaakt aan mijn privé verzekering.

---
Wie betaalt het slachtoffer?

-Mijn privé verzekering zegt dat ik de kosten zal moeten betalen van het slachtoffer en dat mijn privé verzekering duurder zal worden.
-Ik en mijn werkgever zeggen dat mijn werkgever de kosten zullen betalen van het slachtoffer omdat het ongeval plaatsvond tijdens mijn dienst --> arbeidsongeval.

Doch weigert mijn verzekering dit aan te nemen. Zij zeggen dat mijn BA van het voertuig de kosten aan het slachtoffer moet betalen en mijn verzekering duurder wordt.
---
Mij hebben ze steeds geleerd als er een ongeval gebeurd tijdens dienstverband:
Strafrechtelijke aansprakelijkheid = voor mijn rekening
Burgerrechtelijke aansprakelijkheid = rekening van de werkgever
( verwijzend naar art.1384 burgerwetboek)
Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft. De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij heb gebezigd hebben
Wie heeft het juist?
De verzekering of ik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 feb 2014 19:51

Voor uw verzekering is de werkgever een derde waarmee ze geen enkele contractuele relatie zijn aangegaan.
Ze kennen enkel uzelf als eigenaar van de wagen, als verzekeringnemer en als chauffeur die het ongeval veroorzaakte.
Aangezien uw werkgever een km vergoeding betaalt (die alles omvat, ook verzekeringskost per km) is hij u niets meer verschuldigd (hij kan natuurlijk altijd een geste doen, maar dat staat los van het juridische).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper

#3 , 18 feb 2014 19:57

Soms hebben bedrijven een specifieke polis die de aansprakelijkheid van hun personeel tijdens ritten in dienstverband verzekert. Zo hebben bvb heel wat openbare besturen een specifieke verzekering bij bvb Ethias. er valt na te kijken wat de inhoud van die polis is.
Indien je werkgever inderdaad die aansprakelijkheid indekt is er geen probleem. je doet dan een schade-aangifte bij de verzekering van je werkgever. Als jouw privé verzekering niet hoeft op te treden zal er ook geen schadegeval zijn dat aanleiding geeft tot verhoging. Soms is de verzekering van de werkgever echter enkel een omniumverzekering die de eigen schade aan jou voertuig verzekert, maar waarbij de aansprakelijkheidsverzekering die jij privé afsloot de schade aan derden blijft dekken; in dat geval is jouw verzekering wel betrokken en is een verhoging mogelijk.
Indien je je voertuig daarenboven om professionele redenen gebruikt dien je dit te melden aan je verzekeraar. Je valt dan niet onder privé gebruik, maar onder professioneel gebruik. Vroeger was dat een verhoging van 4 trappen in bonus malus. Vandaag houdt dat ook een verhoging in, omdat professionele gebruikers gemiddeld meer kilometers rijden dan privé rijders, en daardoor ee een verhoogd risico op schadegevallen hebben. de km vergoeding die je ontvangt van je werkgever vergoedt voor een deel die hogere verzekeringslast.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

fopflugel
Topic Starter

#4 , 18 feb 2014 20:05

Dank u voor de reacties. De verzekering is reeds op de hoogte dat het voertuig voor professionele doeleinden wordt gebruikt.

Wanneer de werkgever de burgerlijke aansprakelijkheid aanvaard, wat wordt daar dan mee bedoelt?

basejumper

#5 , 18 feb 2014 20:08

topflugel

Dat betekent dat je werkgever een polis heeft afgesloten op bedrijfsniveau die alle schadegevallen vergoedt - ook ten aanzien van derden - voor ritten in dienstverband. In praktijk is dat echter zelden het geval... Indien jouw werkgever dus inderdaad zegt dat hij zal betalen : geen probleem. Laat de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij dan contact opnemen met jouw werkgever/zijn verzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

fopflugel
Topic Starter

#6 , 18 feb 2014 20:35

In het arbeidscontract staat: de werkgever is verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid aan derden.

Werknemers die voor verplaatsing hun eigen voertuig gebruiken, moeten hun voertuig verzekeren voor de burgerlijke aansprakelijkheid van de bestuurder.indien bij een schadegeval blijkt dat de werknemer niet verzekerd is, zal dit als zware fout gekwalificeerd worden waarbij de werknemer aansprakelijk is voor de aangerichte schade.

roharro

#7 , 18 feb 2014 20:41

In het arbeidscontract staat: de werkgever is verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid aan derden.

Werknemers die voor verplaatsing hun eigen voertuig gebruiken, moeten hun voertuig verzekeren voor de burgerlijke aansprakelijkheid van de bestuurder.indien bij een schadegeval blijkt dat de werknemer niet verzekerd is, zal dit als zware fout gekwalificeerd worden waarbij de werknemer aansprakelijk is voor de aangerichte schade.
Voertuig blijkt dus niet gedekt te zijn door de polis van de werkgever.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”