Ik heb een ongeval gehad met mijn privé voertuig op weg naar huis. Ik heb een fietser aangereden dewelke met lichte verwondingen werd overgebracht naar het ziekenhuis.
Mijn privé voertuig moet ik van mijn werkgever gebruiken voor mijn verplaatsingen die ik moet doen tijdens mijn werk. Ik krijg hiervoor km-vergoeding en staat dus in het contract dat ik mijn voertuig moet gebruiken.
Mijn werkgever verklaart dat hij burgerlijk aansprakelijk is voor het ongeval en dat ik dus voor zijn rekening reed.
Nu de schade aan mijn voertuig wordt gedekt door mijn Omnium verzekering, afgesloten bij mijn werk.
Politie heeft de gegevens van het ongeval overgemaakt aan mijn privé verzekering.
---
Wie betaalt het slachtoffer?
-Mijn privé verzekering zegt dat ik de kosten zal moeten betalen van het slachtoffer en dat mijn privé verzekering duurder zal worden.
-Ik en mijn werkgever zeggen dat mijn werkgever de kosten zullen betalen van het slachtoffer omdat het ongeval plaatsvond tijdens mijn dienst --> arbeidsongeval.
Doch weigert mijn verzekering dit aan te nemen. Zij zeggen dat mijn BA van het voertuig de kosten aan het slachtoffer moet betalen en mijn verzekering duurder wordt.
---
Mij hebben ze steeds geleerd als er een ongeval gebeurd tijdens dienstverband:
Strafrechtelijke aansprakelijkheid = voor mijn rekening
Burgerrechtelijke aansprakelijkheid = rekening van de werkgever
Wie heeft het juist?( verwijzend naar art.1384 burgerwetboek)
Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft. De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij heb gebezigd hebben
De verzekering of ik