Loondomiciliering op gemeenschappelijke rekening

Duveltje
Topic Starter
Berichten: 4

Loondomiciliering op gemeenschappelijke rekening

#1 , 02 feb 2014 21:47

Hey

Ik vind nergens een goede uitleg over het geld op een gemeenschappelijke rekening. Kunnen jullie helpen?

Situatie:
Mijn vriendin en ik wonen wettelijk samen en hebben een gemeenschappelijke rekening. Die rekening wordt gebruikt om onze woonlening te betalen. De bank vraagt ook loondomiciliering. Wij hebben elk ook een zichtrekening bij een andere bank waar we een deel van ons loon naartoe storten.

Vraag:
Als een deel van ons loon weggeschreven wordt naar onze persoonlijke rekening, wordt dat dan nog beschouwd als gemeenschappelijk geld?
Ik bedoel daarmee in geval van uit elkaar gaan of overlijden, in hoeverre kan aanspraak gemaakt worden op geld dat van de gemeenschappelijke rekening weggeschreven is?

Er moet hier toch een wetgeving voor zijn, want bvb in een extreem geval:
Stel dat slecht 1 van de 2 geld verdient en dat dit geld systematisch van de gemeenschappelijke rekening naar de rekening van de niet-verdienende partner gaat. Als de verdiener overlijdt, heeft die zogezegd geen enkel vermogen. In hoeverre kan de fiscus dan bij de partner gaan aankloppen.

Hopelijk is mijn vraag wat duidelijk :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 02 feb 2014 21:57

Je woont samen volgens het wettelijke stelsel en dus zijn de aanwinsten gemeenschappelijk; ook als ze op uw rekening staan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 02 feb 2014 22:41

Je woont samen volgens het wettelijke stelsel en dus zijn de aanwinsten gemeenschappelijk; ook als ze op uw rekening staan.
Maar ze zijn niet gehuwd!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

KimSe
Berichten: 697

#4 , 03 feb 2014 09:02

Bij samenwonenden (zowel feitelijk als wettelijk) heb je geen gemeenschappelijk vermogen.

Van de gelden die op de gemeenschappelijke rekening komen wordt geacht dat jullie elk voor de helft eigenaar zijn.
Net zoals zaken die jullie op gemeenschappelijke naam aankopen, wordt ook geacht dat jullie hier elk voor de helft eigenaar van zijn.
Zaken die op je persoonlijke naam staan (auto, eigen rekening,...) worden geacht enkel van jou te zijn.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 03 feb 2014 23:18

Eens lezen :
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Duveltje
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 04 feb 2014 21:04

Eens lezen :
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Best interessant. Het deel dat mijn vraag behandeld staat in sectie 3.7

Deze thesis behandeld echter enkel het geval van uit elkaar gaan. Waar ik meer in geïnteresseerd ben, is het geval van overlijden van 1 van de partners.

Iemand daar een antwoord op?

Merci!

KimSe
Berichten: 697

#7 , 05 feb 2014 14:25

Partner X verdient 2000 euro.
Partner Y verdient 500 euro.

Beide bedragen worden op een rekening gestort op naam van X en Y samen.

Van deze rekening gaat iedere maand een bedrag van 500 euro naar de rekening van X
En een bedrag van 500 euro naar de rekening van Y
Waardoor er iedere maand nog 1500 op de rekening X-Y blijft staan.

Het vermogen van X bedraagt op dat moment: 500,00 euro van persoonlijke rekening en 750,00 euro van de rekening X-Y.
Het vermogen van Y bedraagt net hetzelfde, gezien beide partners geacht worden elk voor de onverdeelde helft eigenaar te zijn van de gemeenschappelijke rekening.

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 06 feb 2014 00:19

En dan nog een paar rekeningen waar een partner volmacht had gegeven aan de andere.
En waar de opbrengst van verkocht huis gebruikt was om nieuw gezamenlijk huis te kopen maar niet vermeld in de akte. 8_)

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 06 feb 2014 16:40

Toch ook opletten bij zo'n gemeenschappelijke rekening indien men uit elkaar gaat:

Indien één van beiden die rekening in het rood zet en niet meer bijvult, kan de andere mede-eigenaar er niet van afgeraken zonder zelf die rekening bij te vullen.

Een zeer onaangename toestand als op die rekening ook je loon wordt gestort en de andere partner daar mee weg is + grote put laat.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”