financiele kant bij echtscheiding

lmpj
Topic Starter

financiele kant bij echtscheiding

#1 , 31 jan 2008 17:29

langs deze weg probeer ik wat antwoorden te verkrijgen op de vele vragen die ik heb.

kort samengevat :
samen met mijn echtgenote heb ik een stuk grond gekocht en hierop een huis gebouwd. We zijn in oktober 2007 in de nieuwe, nog onafgewerkte woning, ingetrokken. Begin december merkten we, door een aantal plotse verrassingen, dat we budgettair te kort gingen komen. Een oplossing werd gezocht en gevonden in het feit een nieuwe hypothecaire lening te kunnen aangaan, waarin de eerste en het schuldbedrag samen zouden opgenomen worden. Mijn echtgenote stelde echter altijd maar haar beslissing hieromtrent uit tot de eerste maandag van januari waarop ze me droogweg via de telefoon meldde dat ze wou scheiden. Daar sta je dan.
Toch moet je door op zo'n moment.

ik zou het huis graag voor mij behouden, kan de financiele last maandelijks aan, maar kan de hypothecaire lening niet alleen krijgen. heb mijn vrouw gevraag samen met mij het huis te behouden in onverdeeldheid, waarbij alle lasten op mijn schouders komen (tot er een nieuwe oplossing zich aanbiedt). Ze overweegt dit momenteel og altijd.

Mijn vraagjes :
*stel dat ze niet akkord gaat, dan zal het huis, waarschijnlijk met een aanzienlijk verlies) moeten verkocht worden. Wie draait op voor deze schulden? Elk 50% of wordt dit berekend aan de hand van het inkomen van beide. Mijn echtgenote maakt zich sterk dat dit berekend wordt aan de hand van ons inkomen
*ze vraagt een bijkomende alimentatie of onderhoudsgeld voor haar. Ze werkt en heeft haar eigen inkomen. Ze houdt echter vast aan het feit dat ik zal afgerekend worden op mijn inkomsten van vorig jaar, die een pak hoger lagen dan mijn aktuele inkomsten. Houdt een rechter rekening met het vroeger inkomen zoals beschreven op de belastingsaangifte of kijkt hij naar het aktuele inkomen
*mijn loon wordt uitbetaald in twee delen, een vast maandelijks bedrag en een bijkomend bedrag voor de gepresteerde weekenduren en overuren. Mijn vrouw telt beide samen. kan dit tellen voor een rechtbank of houdt de rechter geen rekening met dit variabel gedeelte, die in vakantieperiodes, periodes van ziekte,..., bvb nul is en houdt hij enkel rekening met het vaste en zekere maandelijkse bedrag?

*als we het huis met schulden moeten verkopen en ik moet voldoen aan al haar eisen, dan (rekening houdend met de eigen uitgaven van huur van een appartement, verzekeringen,...) dan moet ik maandelijks meer betalen dan ik verdien en dan heb ik nog niets te eten gehad? Houdt een rechter hiermee rekening

kheb nog zovele vragen en altijd proberen toewerken naar een EOT, zelfs al met een eenmalige echtscheidingsbemiddeling, maar als tegenpartij buitensporige eisen stelt en met niets akkoord gaat zit er waarschijnlijk niets anders op dan een vechtscheiding en de rechter alles in ons plaats te laten beslissen. Persoonlijk denk ik dat ik hieruit nooit slechter kan komen dan te voldoen aan hetgeen ze nu allemaal eist

nicolas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 feb 2008 10:59

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :- de schulden aangegaan door beide echtgenoten, gezamenlijk of hoofdelijk...Art.1440.Elk der echtgenoten staat met AL zijn goederen in voor de gemeenschappelijke schulden die overblijven na verdeling...Art.1445.Indien er een batig saldo is,wordt dit bij HELFTEN verdeeld...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien de ene na verdeling meer dan de HELFT van de overblijvende gemeenschappelijke schulden betaalt met eigen vermogen dan kan hij dat meerdere verhalen op het eigen vermogen van de andere.

“Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...§ 3. De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van BEHOEFTE van de uitkeringsgerechtigde moet dekken.De rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de uitkeringsgerechtigde. Om die terugval te waarderen, baseert de rechter zich met name op de duur van het huwelijk, de leeftijd van partijen, hun gedrag tijdens het huwelijk inzake de organisatie van hun noden en het ten laste nemen van de kinderen tijdens het samenleven of daarna. De rechter kan indien nodig beslissen dat de uitkering degressief zal zijn en in welke mate.De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een derde van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot...”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”