Erfenis naar kleinkinderen

Marie F.
Topic Starter
Berichten: 3

Erfenis naar kleinkinderen

#1 , 13 jan 2014 16:53

Ik heb drie kinderen, waarvan één kinderloos en twee elk met twee kinderen (minderjarig).

Indien mijn zoon die kinderloos is, de erfenis verwerpt, kan ik dan de erfenis gelijkmatig verdelen over mijn vier kleinkinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 13 jan 2014 17:00

Neen,
Je kinderen zijn reservataire erfgenamen en kun je bijgevolg nooit volledig onterven.

Gezien je 3 kinderen hebt, kun je met 1/4 van je nalatenschap doen wat je wil.
De overige 3/4 blijven voorbehouden voor je kinderen.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen:
Kind 1: 1/4
Kind 2: 1/4
Kind 3: 1/4

Kleinkind 1: 1/16
Kleinkind 2: 1/16
Kleinkind 3: 1/16
Kleinkind 4: 1/16

succes-sie
Berichten: 135

#3 , 13 jan 2014 20:18

Ik denk dat het de bedoeling is van de vraagsteller mochten al de kinderen de nalatenschap verwerpen : komt de nalatenschap dan toe aan de kleinkinderen?

In mijn ogen wel (let wel U doet geen profijt bij Uw overlijden qua successierechten, natuurlijk wel bij het overlijden van Uw kinderen).

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 jan 2014 20:30

Indien Marie een testament maakt dat heel haar erfenis verdeelt tussen haar 4 kleinkinderen , kan dat. Dat testament wordt uitgevoerd.
De kinderen kunnen hiertegen wel verzet betekenen om hun rechtmatig reservatair deel te bekomen. Maar als zij akkoord gaan met die verdeling is er geen probleem. Zij kunnen , maar moeten niet.
Het is wel een feit dat de kinderen dat op voorhand niet officieel mogen verklaren. Dat kan pas na uw overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”