Successierechten welke optie is beter,

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

Successierechten welke optie is beter,

#1 , 13 dec 2013 13:46

Wij weten het ongeveer al, maar krijgen het niet aan moeder (85jaar) uitgelegd want ze bekijkt dit enkel alsof we op haar geld azen.

Stel 200.000 € spaargeld waarvan zowiezo de helft van haar , 3 kinderen, HC met langst leeft al met keuzebeding dus moeder mag alles naar haar toetrekken
Maar als ze dit nu doet voor de gelden moeten wij later op al het geld ( als ze het niet heeft weggeschonken natuurlijk ) met z'n drieën betalen. Zij blijft beweren als zij nu alles neemt dat wij later minder gaan betalen :evil: ( als er niets meer is kan dit wel eens zijn). Als ze niet binnen de drie jaar sterft natuurlijk want dan zullen we waarschijnlijk betalen op iets wat er niet meer is??

Maar ik kom uit op een verschil van 9000€, als ze nu vb 100.000 neemt, 100.000 op een gezamelijke rekening zet dan dat ze nu alles neemt. Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#2 , 30 dec 2013 23:25

wat staat er in dat huwelijkscontract precies? uw vader leeft nog?

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#3 , 31 dec 2013 11:38

Vader is 2 maand geleden overleden, huwelijkscontract gemeenschap van goederen / langst leeft al met keuzebeding.
er is ook een testament opgedoken waar hij aan onze zuster zijn deel van het huis laat, dus kon moeder niet anders dan kiezen om nu het huis te verdelen.
vonden wij raar want vader kon al een aantal jaar niet meer schrijven dus vragen wij ons af wanneer dit is opgesteld!

Dus Daarom kiest zij nu voor het geld. alles voor haar en dat is is haar recht, betwisten wij ook niet, maar zij en zuster willen niet bekendmaken wat er in de nalatenschap valt. verzwijgen kasbons, rekeningen en broer en ik mogen niet weten wat er aan tegoeden zijn.

Ik word er moe van, steeds dreigen met alles aan zuster te schenken als we iets vragen, het huis moet geschat en dit gaat zuster doen, zij en moeder bepalen het bedrag. Ook de aangifte moeten wij ons niet mee moeien enkel tekenen!

ik vraag me dus ook af of we aan de notaris niet gewoon een inventaris kunnen vragen? En of er bij de notaris ook in de akte zal vermeld zijn wat er is indien moeder alles neemt?

Alvast bedankt.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 dec 2013 13:19

Beste ,

één en ander van hetgeen u vertelt kan nu éénmaal niet. Indien uw vader zijn deel van het huis aan uw zuster schenkt , is dit in alle geval beperkt tot de blote eigendom van het kindsdeel plus het beschikbare deel. Dat wil zeggen : jullie ook moeten steeds 1/4 daarvan ontvangen. Bovendien - en dat kan niet afgenomen worden - blijft moeder de vruchtgebruiker van de hele woning. Zij hoeft dus niet te verdelen. U kan laten nagaan of dat testament wel op de wettelijke manier is opgemaakt.
Jullie moeten hoedanook mee de aangifte ondertekenen. Dus eis vooraf inzage in alle tegoeden , testamenten , afspraken, ...
Als erfgenaam heeft u het recht om bij de banken een lijst van de tegoeden vast te krijgen.
De schatting van het huis moet aanvaard worden door de Registratie , dwz. dat toch een realistisch bedrag moet opgegeven worden. Laat dat best door een deskundige doen.

het klinkt misschien streng , maar zorg ervoor dat u volledig inzicht hebt in de situatie. Zowel voor de huidige afhandeling als voor latere toestanden. Schakel eventueel een eigen notaris in.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#5 , 31 dec 2013 14:02

Volgens moeder en zus krijgen wij nu 1/8 van het huis en zus 2/8 ste. Ik heb het denk ik verkeerd uitgelegd sorry, dus de helft dat van mijn vader is geweest, daar krijg zij dus meer van, het dubbele van ons deel.

Ik ga zo snel mogelijk een afspraak met hun notaris proberen te maken Het testament is niet via notaris opgesteld, zus had dit in haar bezit, en enkel die uitleg van het huis mochten we wetenHet is gewoon jammer dat zij dit op deze manier afhandelen temeer daar wij nooit iets hebben opgeëist. Het bedrag dat zij met tegenzin te zeiden KAN nog niet de helft zijn van wat er normaal gezien zou zijn. Over de kasbons, staatsbons , spaarrekening vader wordt geen woord meer gerept en hebben wij geen zaken mee.

Erg allemaal,

Bedankt voor al deze info, ik zal door de zure appel moeten bijten vrees ik, en de gevolgen moeten aanvaarden als zij te weten komen dat ik informatie bij de notaris opvraag of zelf een notaris in de hand neem

Fijn eindejaar voor jullie en bedankt voor het advies.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 31 dec 2013 18:53

Neen niet met hun notaris ..u en uw broer stellen ZELF een notaris aan.

ook testament moet boven water komen.

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#7 , 08 jan 2014 18:18

Afspraak bij notaris,

Enige tips over wat ik zeker moet melden of vragen zijn van harte welkom :oops:

Terug naar “Successie- & Registratierechten”