Aankoop ouderlijk huis door inwonende zoon

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

Aankoop ouderlijk huis door inwonende zoon

#1 , 03 dec 2013 20:23

Graag een oplossing voor volgende casus

75 jarige weduwe met inwonende zoon, twee zonen in totaal

Inwonende zoon wil ouderlijk huis aankopen (dus zijn broer uitkopen) Waarde huis 180.000€. Weduwe wil haar deel van het huis schenken aan beide zonen met behoud recht op vruchtgebruik.

Enkele vragen:

Wat zijn de totale kosten (aankoopbedrag, schenkingsrechten enz.) voor de inwonende zoon?

Wat krijgt de tweede zoon na eventuele kosten?

Klopt het dat er dan geen successierechten meer betaald moeten worden voor de woning bij het overlijden van de moeder

Hoe verloopt de verdeling indien alles gebeurt na het overlijden van de moeder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 dec 2013 23:11

Het zou kunnen dat de zonen reeds ieder voor 1/4 blote eigenaar zijn van die woning , na de erfenis bij het overlijden van vader. Moeder heeft dus slechts de helft van de woning in eigendom om te schenken. Zij behoudt het vruchtgebruik , wat in haar situatie normaal is. Men betaalt wel schenkingsrechten op de volle eigendom.
Ik weet niet wat de gezondheidstoestand van moeder is , die heeft in principe nog zo'n 14-15 jaar te leven. Dan betaal je bij haar overlijden successierechten aan 3 % , terwijl ieder nog 1/4 van de woning erft. De inwonende broer koopt dan de ander uit en betaalt slechts 2.5 % aan registratierechten. Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

#3 , 04 dec 2013 09:14

Volgens de berekeningen van de notaris zou het voor de inwonende broer aanzienlijker goedkoper uitdraaien moest de moeder haar deel nu schenken met recht op vruchtgebruik. De broers hebben inderdaad reeds voor 1/4 naakte eigendom. Het verschil bedroeg ca. 30000 euro! Wel nadeliger voor de niet-inwonende zoon. Daarom graag een berekening indien men via schenking zou werking, om eens zicht te krijgen op deze constructie.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 dec 2013 11:45

Schenkingsrechten op 2 schenkingen - aan elke zoon- van 1/4 deel van het huis : 2 x 1875 = 3750 €. Registratie bij uitkoop : 2.5 % op 180.000 € = 4500 €. Totaal = 8250 €.

Successierechten : telkens op 1/4 huis : 2700€. Registratie idem. Totaal 7200 €.

Hoe komt die notaris op een verschil van 30000? Of zou broer nu enkel de blote eigendom kopen? Dat is idd in nadeel van andere zoon. Daardoor krijgt inwonende zoon een schoon geschenk want hij moet het vruchtgebruik niet vergoeden , noch aan moeder noch aan u. Hij krijgt dat gratis. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”