kosten notaris / sucessierechten

kevin_a2b
Topic Starter
Berichten: 5

kosten notaris / sucessierechten

#1 , 02 nov 2013 10:48

Hallo,

Ik heb 2 vraagjes.

Ik ben de naakte eigenaar van een woning, een andere persoon is de vruchtgebruiker.
Ik ga het vruchtgebruik afkopen voor een prijs die we zelf zijn overeen gekomen.
We gaan binnenkort naar een notaris om dit geldig te maken via een akte. Mijn vraag is nu of de kosten van de notaris gaan zijn voor de akte op te maken of gaat de notaris een bepaald percentage vragen voor de som geld dat ik aan de vruchtgebruiker ga geven?
Ik zou dit graag op voorhand weten omdat ik dan met de vruchtgebruiker verdere afspraken kan maken.

En mijn 2de vraag is of ik dan ook nog successierechten moet betalen op het overige deel van het huis omdat ik eerst geen successierechten moest betalen van het vruchtgebruik.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 nov 2013 12:29

Het ereloon van de notaris zal afhangen van de waarde van het huis. Ook moet er registratierecht (2,5 % in dit geval) betaald worden op de volledige waarde van het huis.
Al die kosten worden dus niet beperkt tot datgene wat u betaalt.
Laatst gewijzigd door roharro op 02 nov 2013 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kevin_a2b
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 nov 2013 17:41

Ok bedankt, wist niet dat dit zo duur ging zijn.

Dus de waarde van het huis is bv €250 000. Dan moet ik daar 2,5% van betalen aan de notaris ?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”