Stopzetting BVBA, nieuwe eenmanszaak starten

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

Stopzetting BVBA, nieuwe eenmanszaak starten

#1 , 22 okt 2013 15:16

Beste,

Samen met een vriend heb ik een BVBA, de aandelen zijn 50/50 verdeeld, beide als zaakvoerder.
De zaken gaan zo slecht dit jaar dat we deze willen stopzetten, failliet verklaren.

Ik zou de zaken wel willen verderzetten maar op een nieuwe eenmanszaak.
Kan ik deze al opstarten voor de BVBA failliet verklaard is en voor het faillissement aangevraagd is?

Zou ik dan met mijn eenmanszaak aansprakelijk kunnen gesteld worden voor het faillissement van de BVBA?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2013 15:37

Normaal is het geen probleem, maar ga je persoonlijk soms niet persoonlijk aansprakelijk gesteld worden, met een faillissement weet je nooit.
Als je nu reeds start gaat je toekomstige curator niet moeilijk doen daar je het handelsfonds heeft ontvreemd ???

Zou je niet beter als je toch wil verder doen niet beter een nieuwe vennootschap oprichten, en liefst één met zo weinig mogelijk risico.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 22 okt 2013 15:53

Het handelsfonds zal niet ontvreemd zijn.
Ik zou de nieuwe eenmanszaak starten enkel en alleen mijn prive laptop. Aangezien ik zou werken als freelancer.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2013 16:04

Het handelsfonds zal niet ontvreemd zijn.
Ik zou de nieuwe eenmanszaak starten enkel en alleen mijn prive laptop. Aangezien ik zou werken als freelancer.

Ja maar wel met de zelfde klanten, en klanten maken deel uit van het handelsfonds.

Je kan natuurlijk nu reeds beginnen en je zal wel zien wat de curator er van zal zeggen.

En is jullie kapitaal volledig volstort ???
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 22 okt 2013 16:41

Het kapitaal is volledig volledig volstort.
Wel in feite neem ik 1 klant over, 1 van de +/- 500
Dit zou dus een probleem kunnen opleveren?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2013 16:52

Dit zou dus een probleem kunnen opleveren?
Normaal niet, dit hangt volledig af van je curator, je moet dit dan ook niet vertellen en hij zal je dit ook niet vragen want deze man heeft je en je partner wel veel andere vragen te stellen, en een goede raad legt zelf de boeken neer in plaats van te wachten op een dagvaarding in faillissement, dit geeft meer vertrouwen aan je curator, en werk 100% mee, dan kan dit als er geen onroerende goederen zijn zeer snel (4 a 6 maanden) gesloten worden.

Als je zelf de boeken neerlegt heb je enkel een laatste balans en een inventaris van goederen nodig voor de griffie van de rechtbank van koophandel.
De curator heeft enkel aan en verkoop facturen van de laatste 6 maanden nodig en de uittreksels van de banken, verder je statuten van de vennootschap + aandelenboek + de verslagen van de algemene vergaderingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 23 okt 2013 14:43

Alvast bedankt voor het goede advies!

Mijn klant waar ik in de toekomst voornamelijk voor zou werken stuurde me vandaag een email met de vraag waarom ik een eenmanszaak zou starten.
Hij stelde voor om een nieuw btwnr aan te vragen op mijn naam en zo via mijn persoonlijke naam met btwnr te gaan factureren.
Kan dit en wat moet ik hiervoor in orde brengen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2013 15:53

Tuurlijk kan dit !

Je gaat naar een ondernemings-loket en daar regelen ze alles voor u.
Ik denk wel dat je in orde zal zijn met het bedrijfsbeheer daar je al een zaakvoerder was.

kostprijs :
inschrijving in het KBO = 81,5€
BTW aanvraag =55€
Je moet daar betalen via een bankkaart

En je gaat daar buiten en je bent in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 23 okt 2013 16:35

Wat is het verschil dan juist met een eenmanszaak?
En wat zijn mijn verdere verplichtingen dan?(sociale bijdrage, belastingen...)

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 23 okt 2013 17:13

Eens lezen.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3115,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Als u op eigen naam begint ... lees eens wat items van freelancerIT

Eenmanszaak is een aparte rechtspersoon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 okt 2013 19:04


Eenmanszaak is een aparte rechtspersoon.
Franciscus een éénmans zaak wil zeggen dat je op eigennaam een zaak uitbaat, en dat je ten volle 100% voor alles en nog wat verantwoordelijk bent, maar je heeft geen wettelijk kapitaal nodig.

Er zijn vennootschappen (rechtspersonen) waar maar één aandeelhouder noodzakelijk is zoals de EVBA = EENMANSVENNOOTSCHAP MET BEPERKTE AANSPRAKELIJKHEID dit is het zelfde als de BVBA en ook het kapitaal is het zelfde 18.200€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 23 okt 2013 19:39

Maar waar verschilt een eenmanszaak dan van een zelfstandig statuut.
Voor en nadelen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 okt 2013 20:09

Maar waar verschilt een eenmanszaak dan van een zelfstandig statuut.
Voor en nadelen?
Daar is geen verschil , jij moet toch altijd voor je eigen persoon rsz betalen, als je een vennootschap heeft betaal je rsz voor de vennootschap maar ook voor je persoonlijk.
Jij betaald nu toch ook rsz voor je zelf als zaakvoerder van je BVBA.

De rsz voor een vennootschap is nu niet zoveel hoor !

Vennootschappen met een balanstotaal van maximaal 641 556,65 euro betalen voor 2013 een bijdrage van 347,50 euro. Vennootschappen met een balanstotaal hoger dan 641 556,65 euro betalen 868 euro.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 23 okt 2013 21:45

Sorry ...natuurlijk is het zo.
heb me laten misleiden door woord eenmanszaak.
Zie verdere uitleg denlowie.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#15 , 24 okt 2013 19:55

Dennis, als je al deze vragen stelt maak je duidelijk dat je niet veel kaas hebt gegeten van de zakenwereld en dat je kennis absoluut ontoereikend is om als zelfstandige te starten. Neem een degelijke accountant-raadgever in de hand die je stevig kan ondersteunen. Anders is een tweede faling niet ver weg...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”