schuld na 11 jaar ?

Laura33
Topic Starter

schuld na 11 jaar ?

#1 , 26 sep 2013 10:39

Sorry dat ik mijn bericht hier plaats, maar het gaat min of meer over hetzelfde.

Ben een lening aangegaan in het jaar 2000, samen met mijn toenmalige partner, ondertussen mijn ex.
Ben wettelijk gescheiden.
nu krijg ik brieven van de bank, met dreigementen...enz. Het zou nog een openstaand saldo zijn van bijna 7.000 euro (was een persoonlijke lening)
Op de brieven staat geen bedrag, gewoon een uitnodiging voor afbetaling....Brieven komen nog van de bank zelf, maar wordt verwezen naar rechtzaak...enz.

kunnen ze mij nu nog iets doen? verjaart zoiets niet na 10 jaar?
zou ik hiervoor nu op de zwarte lijst bij de nationale bank staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Laura33
Topic Starter

#2 , 26 sep 2013 11:27

Om hierop een concreet antwoord te kunnen geven, dient men het volledig bundel te kennen.

Onder voorbehoud van nazicht, verzoekt u hen gegevens te bezorgen omtrent:
- het nog verschuldigd saldo
- overzicht van de al ontvangen betalingen
- stavingstukken waarop ze hun aanspraken baseren, enz.

Lening staat op mijn naam, mijn ex staat in de papieren als borg. (consument: ik - onsument / borg: mijn ex)
lening aangegaan voor 151.000 BEF, 36 afbetalingen
de saldo zou nu bijna 7.000 euro zijn
heb geen weet of er iets afbetaald was in de loop van de jaren, ex regelde de administratie
bank kon mij wel zeggen dat ze via de schuldbemiddeling van ex niet veel krijgen, dus kloppen ze bij mij aan

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2013 19:35

U bent gescheiden.... wat staat er in de scheiding bij verdeling van de goederen over leningen. De de scheiding is het ieder voor zijn gedeelte verantwoordelijk.
Wie moet wat betalen?
U hebt getekend en uw ex was borg dus is het aan u om de lening die OP UW naam staat te betalen ...

Reclame

Laura33
Topic Starter

#4 , 27 sep 2013 08:36

Franciscus, akkoord, IK moet het betalen omdat de lening op mijn naam staat.
vraag is echter, is die niet verjaard? afgesloten 13 jaar geleden...

Laura33
Topic Starter

#5 , 27 sep 2013 11:20

Heb de contract naar mijn raadsman gestuurd, maar nog geen antwoord.
Ik zit ermee in omdat ik volgend jaar van plan ben om een lening aan te gaan met mijn huidige partner en bang ben dat ik hierdoor op de zwarte lijst sta....

scorpioen

#6 , 27 sep 2013 11:25

Het beste wat u doet is naar de bank schrijven dat de schuld volgens u verjaard is. Het is dan aan de bank om u de bewijzen over te maken van het feit dat de schuld niet verjaard is, bijvoorbeeld doordat er daden van stuiting van de verjaring gesteld zijn.

Pas dan kunnen de argumenten van de bank dat de schuld niet zou verjaard zijn beoordeeld worden.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 27 sep 2013 11:36

Inzake leningen gelden volgende verjaringstermijnen:
met betrekking tot de hoofdsom: 10 jaar (2262bis B.W.)
met betrekking tot de intresten: 5 jaar (2277 B.W.)

Hou er echter wel rekening mee dat deze termijnen geschorst (een kleine pauze) of gestuit (van 0 herbeginnen) kunnen worden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lanox

#8 , 27 sep 2013 13:51

Toch even opmerken dat de hoofdsom nog niet noodzakelijk volledig verjaard is:
2000+36 maanden + 10 = 2013.

Afhankelijk wanneer in 2000 de maandelijkse termijnen begonnen te lopen kan het zijn dat een deel van de hoofdsom nog niet verjaard is, zelfs zonder schorsing of stuiting.

Laura33
Topic Starter

#9 , 30 sep 2013 15:59

De titel van het document die ze mij gestuurd hebben is 'aanbod lening op afbetaling', opgemaakt op 22/11/2000, staat erop dat de aanbod geldig is tot 22/12/2000.
Verder heb ik geen andere document. De aanbod is opgemaakt door een Kredietmakelaar van Gent, de brieven die ik nu krijg zijn van Atradius NV (The operating companies affiliated with Atradius N.V. (Atradius Group) conduct insurance, debt collection and information services business through their registered (branch) offices in many countries. For information about the main registration details of Atradius Group offices in your country please visit http://global.atradius.com/general-cont ... llist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”