Bediende onderwijs (vastbenoemd) - ontslag

joelle1978
Topic Starter
Berichten: 16

Bediende onderwijs (vastbenoemd) - ontslag

#1 , 09 sep 2013 15:31

Ik ben een bediende in het lager onderwijs maar zit al een aantal jaar thuis (volledige loopbaanonderbreking)
M'n 5 jaar/60 maanden waar je recht op hebt zijn bijna ten einde (op 31/05/2014)
Nu kreeg ik net een mail van de school waar ik werk met de vraag of ik m'n ontslagbrief (waarin staat dat ik vanaf 01 juni ontslag neem) wil opsturen.
Ik vraag me af kunnen zij me niet ontslaan zodat ik nog recht heb op iets? Ontslagpremie?
Of een gezamenlijke overeenkomst waarin we overeen komen dat ik stop op 01/06 en dat ik van hen een bepaalde premie krijg?

Heb hen teruggemaild met deze vragen en kreeg enkel als antwoord, je bent vastbenoemd we kunnen je niet ontslaan, je hebt geen recht op premie of wat dan ook
Er bestaat in het onderwijs geen mogelijkheid om je te ontslaan. Je kunt zelf ontslag nemen en dan kan het schoolbestuur ermee akkoord gaan dat je geen opzeg moet doen.
Dit is het enige onderling akkoord dat mogelijk is.

Dus als ik geen ontslag neem en ik kom ook niet werken op 01/06/2014 dan kunnen ze me niet ontslaan? Raar ...

Contact opgenomen met het COV (onderwijs vakbond) en die willen zelf geen info geven over wat ik kan/mag doen.... eerste wat ze vragen als ik bel is wat is je lidnummer, sinds ik in loopbaanonderbreking ben, ben ik geen lid meer... sorry dan kunnen we je niet helpen.

Persoon die mij nu vervangt op school is familie van de directeur, heb zo het gevoel dat ze me daar gewoon buiten willen zonder dat het hun een euro kost :evil:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 sep 2013 16:26

Je mag het niet verkeerd interpreteren: zij kunnen je niet ontslaan op een normale manier. Ze kunnen wel vaststellen dat jij op 01/06/2014 niet komt werken, wat eventueel gevolgen heeft o.a. voor je pensioen als je zonder verwittiging niet komt opdagen en je die afwezigheid niet verantwoordt. Je hebt dan ook géén recht op enige uitkering of premie.

Kort gezegd kan de school je wel degelijk ontslaan, maar enkel na wanprestaties van jou: bvb dat niet opdagen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 sep 2013 08:52

“Art.1.Deze wet regelt de arbeidsovereenkomsten voor werklieden, bedienden, handelsvertegenwoordigers en dienstboden. Zij is ook van toepassing op de bij het eerste lid bedoelde werknemers, tewerkgesteld door het Rijk, de provincies, de agglomeraties, de federaties van gemeenten, de gemeenten, de openbare instellingen welke eronder ressorteren, de instellingen van openbaar nut en de door het Rijk gesubsidieerde inrichtingen van het vrij onderwijs, en wier toestand niet statutair geregeld is“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘je bent vastbenoemd we kunnen je niet ontslaan’

‘B.3.1. De parlementaire voorbereiding bevestigt dat het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs zich bevindt in een contractuele rechtsverhouding, zelfs indien die voortaan in hoofdorde wordt geregeld door de bepalingen van het decreet en niet meer door de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten (Parl. St., Vlaamse Raad, 1990-1991, nr. 471/1, pp. 19, 21 en 22; ibid., nr. 470/4, pp. 3 en 12)’(Arbitragehof nr.87/2002,08 mei 2002).
Zie ook : HENDRICKX,F.,De vaste benoeming in het vrij onderwijs en het arbeidsrecht,C.D.P.K. 2001,186-197.
Onderzoek de tekst van de regelgeving waarop uw vaste benoeming steunt. Uw akte van vaste benoeming verwijst ongetwijfeld naar die regelgeving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 11 sep 2013 12:29

Dat de vakbond je niet kan helpen lijkt me logisch ... je hebt besloten geen lid meer te zijn en niet meer voor hun diensten te betalen.

Ik begrijp uit uw bericht niet goed of u wil opstappen of niet ... Wilt u dit ontslag of wilt er weer gaan werken?

Indien u wilt opstappen, moet u daar zelf over beslissen. Maar ik ken de procedure helaas niet. Daarvoor was lid blijven van de vakbond handig geweest. Ik weet wel dat u mogelijks in een nieuw verlofstelsel kunt stappen, maar dan zonder vergoeding. U kunt dit ook niet eeuwig volhouden.

Ontslagpremies bestaan sowieso niet in het onderwijs.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Neutr-On
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2017 21:24

als je twee onvoldoendes hebt krijg je uw ontslag
info via www.neutr-on.be

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 22 jun 2017 22:35

als je twee onvoldoendes hebt krijg je uw ontslag
info via http://www.neutr-on.be
Na drie jaar pas? Zo oud is deze topic..... :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2017 23:39

als je twee onvoldoendes hebt krijg je uw ontslag
info via http://www.neutr-on.be
Na drie jaar pas? Zo oud is deze topic..... :lol:
is gewoon ff om reclame te maken voor zijn site zeker, zie nick en sitenaam
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”