kopen na schenking

lechateau
Topic Starter
Berichten: 4

kopen na schenking

#1 , 27 aug 2013 11:12

Graag uw advies over volgend probleem. Mijn dochter ( en haar echtgenoot) wil het ouderlijk huis kopen. Als mijn echtgenoot en ikzelf voorafgaand aan de verkoop een schenking doe van een gedeelte (of eventueel een 2de schenking na 3 jaar), wordt het geheel dan beschouwd als "in onverdeeldheid" en moet zij behalve de restsom ook nog 2,5% betalen op de totale waarde van het huis op dat moment om uit onverdeeldheid te geraken met haar eigen ouders (wij dus)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 aug 2013 19:03

Ja dat klopt. Maar ik hoop dat uw dochter daarna het huis in de gemeenschap gaat brengen. Want op de manier die u suggereert zal haar echtgenoot nooit mede-eigenaar worden van het huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lechateau
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 aug 2013 11:36

Met "ja, dat klopt", bedoelt u dat het huis inderdaad in onverdeeldheid komt en dat mijn dochter dan bij uiteindelijke aankoop zij nog eens 2,5% moet betalen op de totale geschatte prijs om uit onverdeeldheid te geraken. Op welk bedrag moeten dan beschrijvingskosten betaald worden? Bestaat er een meer voordelige manier om het huis aan haar over te dragen?
Om ons bezit evenredig te verdelen, zouden we aan onze zoon telkens een deel van een studio geven, voor hetzelfde bedrag. De uiteindelijke bedoeling zou zijn dat hij uiteindelijk de blote eigendom van de studio zou bezitten en wij het vruchtgebruik zouden behouden. Wat zijn hier de addertjes onder het gras? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Reclame

lechateau
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 28 aug 2013 11:37

Nog even een aanvulling: het is inderdaad de bedoeling dat mijn dochter het huis samen met haar echtgenoot inkoopt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 28 aug 2013 12:23

Na schenkin is er idd een onverdeeldheid. Indien uw dochter de totaliteit koopt , betaalt zij 2.5 % op de totale waarde.
Een probleem is evenwel dat , wanneer zij die onverdeeldheid koopt, zelfs samen met haar echtgenoot , het huis juridisch alleen van haar is. Het enige dat volgt is dat zij een schuld heeft ten voordele van de huwelijksgemeenschap.
Eén en ander dient steeds te gebeuren met tussenkomst van een notaris. Praat de zaak concreet goed uit op voorhand met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lechateau
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 28 aug 2013 17:26

Buiten de schenkingskosten in verschillende schijven (telkens na 3 jaar) , wat zijn de kosten als mijn dochter op een bepaald moment de (rest van de) woning wil aankopen? Laat ons zeggen dat de woning nu 340 000 € waard is. Wat is de procedure om dat huis dan in de huwelijksgemeenschap te krijgen?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”