Oproep bij beslagrechter voor Hypotheeklening

ice7878
Topic Starter
Berichten: 3

Oproep bij beslagrechter voor Hypotheeklening

#1 , 24 aug 2013 00:21

Vandaag bij thuiskomst vonden wij een minder leuke brief. Een oproepbrief om in oktober voor de beslagrechter te verschijnen ivm de achterstand van onze hypotheeklening.
De laatste maanden gaat het financieel wat minder waardoor er zich enkele rekeningen begonnen op te stapelen. We hebben eerder al 2 keer een achterstand gehad van 2 termijnen bij onze hypotheeklening. Wij kregen hiervoor dan een aanmaning (nooit aangetekend enkele via een gewone brief) en daarna een brief van een deurwaarder(wel aangetekend en met extra kosten). We hebben na de brief van de deurwaarder steeds de achterstallen betaald. Het was niet dat we bewust wachten op een brief van de deurwaarder maar het lukte gewoon niet eerder.

Deze keer echter ontvangen we terug een aanmaningsbrief met de melding zo snel mogelijk de 2 maand achterstand te betalen (wederom niet aangetekend) maar geen brief van de deurwaarder. Omdat we de achterstallige termijnen niet meteen konden terugbetalen hebben we dan enkele dagen geleden al 3/4 van het openstaande bedrag vermeldt in hun aanmaningsbrief betaald. In de oproepingsbrief van vandaag worden we ineens opgeroepen voor de beslagrechter en is er sprake van 3 termijnen. Het klopt dat we inderdaad ondertussen aan 3 termijnen zitten.

Mijn vraag is nu, of het normaal is dat ze deze keer niet naar een deurwaarder gaan maar extra lang wachten tot het 3 achterstallige termijnen zijn om dan vlug naar de beslagrechter te gaan. De vorige keren werd alles steeds betaald binnen de termijn van de brief die wij ontvingen van de deurwaarder. Wij hebben tot op heden ook geen enkele aangetekende brief hiervoor ontvangen. Een hele tijd geleden hebben ze ons ook zo eens goed gekl..... we hadden betalingsuitstel gevraagd via een brief en kregen meer dan 3 weken lang geen enkele reactie. Ineens kregen wij een brief met de melding dat het betalingsuitstel werd afgekeurd en dat ze maar ineens alles doorgestuurd hadden naar de deurwaarder. Misschien dat dit dan wel wettelijk is, het is in ieder geval toch smerig om mensen zo te behandelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 24 aug 2013 08:16

Een hypotheek is een contract met wederzijdse verplichtingen. De bank verplicht zich ertoe een som geld ter beschikking te stellen, jij verbindt je ertoe deze som geld in (maandelijkse) termijnen terug te betalen +(nalatigheids)intresten.

Je hebt reeds 2 keer niet aan deze verplichtingen voldaan, hebt het één keer laten oplopen tot 2 termijnen achterstand, en nu 3 termijnen.

Je krijgt een AS om de volledige achterstand af te lossen, en betaalt slechts 3/4 van het openstaande bedrag.

Je vindt dat je 'gekl....' werd door de bank omdat ze jou een afbetalings plan weigeren.

Vraag: heb je zelf het initiatief al genomen naar de bank te stappen, het probleem uit de doeken te doen, eventueel extra termijnen (mits extra kosten) aan te vragen...? Je zou ervan verwonderd staan hoe 'menselijk' banken kunnen zijn als ze niet in het ongewisse gelaten worden en niet steeds om hun geld moeten vragen. Er zijn vaak oplossingen, maar verwacht niet dat een bank deze jou in de schoot gaat werpen als je er zelf niet wat moeite voor doet (en niet bewijst dat je van goede wil bent).

P.

ice7878
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 aug 2013 15:43

Dat is het juist, als je naar hen toe stapt om uitstel of een regeling te vragen dan wachten ze 3 weken vooraleer ze reageren om dan een brief te sturen met daarin de weigering en de melding dat ze het maar meteen naar de deurwaarder hebben gestuurd. Als je zoiets krijgt dan durf je de volgende keer het gewoon niet meer vragen. Elke keer dat er een deurwaarder aan te pas kwam hebben we wel onmiddelijk de openstaande schuld betaald. Vroeger kon simpelweg niet. Geld bijdrukken is immers verboden en als we geen geld binnenkrijgen kunnen we ook geen betalingen doen. Ik vind gewoon dat ze deze keer toch ofwel terug een deurwaarder konden inschakelen ofwel tenminste eens een aangetekende brief sturen. De deurwaarderskosten rekenen ze toch steeds door aan ons.

Reclame

ice7878
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 24 aug 2013 15:45

Voor de laatste brief om de achterstand te vereffenen hebben we geen A.S. ontvangen. Dit doen ze trouwens nooit. Enkel een gewone brief, nooit aangetekend.

drien
Berichten: 68

#5 , 26 aug 2013 18:28

Waarom zouden ze u per sé een AS moeten sturen? U heeft de 'gewone' brieven toch goed ontvangen?

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 27 aug 2013 08:40

Dat is het juist, als je naar hen toe stapt om uitstel of een regeling te vragen dan wachten ze 3 weken vooraleer ze reageren om dan een brief te sturen met daarin de weigering en de melding dat ze het maar meteen naar de deurwaarder hebben gestuurd.
Wie zegt dat ze verplicht zijn u een regeling toe te staan? Alles zal afhangen van je financiele toestand, je andere schulden, of het voorstel dat je doet realistisch is, of je bij dezelfde bank andere betalingsproblemen gehad hebt, of je geseind staat bij de NBB, enz...

Een bank is immers geen liefdadigheidsinstelling.

P.

RedAttack
Berichten: 52

#7 , 12 okt 2013 14:27

Het verschijnen voor de beslagrechter is gewoon om de kredietverlener zijn rechten op te eisen.

Wees in elk geval aanwezig, anders wordt er bij verstek een vonnis uitgesproken.

Het is nog steeds mogelijk om daar een voorstel in te dienen om de achterstallige bedragen (maandelijks) af te lossen.

Hou er wel rekening mee dat het gedane voorstel (indien goedgekeurd door beide partijen) strikt zal moeten opgevolgd worden.
Bij niet naleving van de voorwaarden kan het huis/pand openbaar worden verkocht.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”