Geschrapt stamnummer voetbalbond

ratvantstad
Topic Starter
Berichten: 2

Geschrapt stamnummer voetbalbond

#1 , 29 apr 2013 17:56

Beste

Aangezien het met onzen Beerschot de laatste tijd de slechte kant opgaat, en het scenario van het verdwijnen van onze club momenteel vrij waarsschijnlijk lijkt zou ik willen vragen of iemand van jullie mij iets meer kan vertellen over de reglementen van geschrapte stamnummers.

In de reglementen van de Belgische voetbalbond staat dit te lezen:

Een wegens schulden geschrapte club moet, om haar wedertoetreding te bekomen, alle verschuldigde bedragen vereffenen
en alle formaliteiten vervullen die vereist zijn voor de toetreding van een nieuwe club.

Aangezien dit stamnummer momenteel reeds 14 jaar geleden geschrapt werd, zou ik graag weten of er hier geen verjaring van schulden aan kan gekoppeld worden, zodat we ons stamnummer wel in bezit kunnen krijgen, en opnieuw kunnen starten in 4de provinciale met het stamnummer 13.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#2 , 06 jun 2013 23:28

Eens een stamnummer geschrapt, blijft dit nummer voorgoed geschrapt. Het is dus onmogelijk het nummer 13 opnieuw te activeren, iets wat niet meer bestaat kan je niet kopen. De regel van de KBVB stellen dat bij het schrappen van een stamnummer dit stamnummer definitief wordt geschrapt.

"Een wegens schulden geschrapte club moet, om haar wedertoetreding te bekomen, alle verschuldigde bedragen vereffenen " : dit is onmogelijk, je kan in vereffening gaan en dan je schulden afbetalen om (doorgaans na degradatie als extra straf) met een propere lei te hervatten. Dit hebben oa KV Mechelen, KV Kortrijk, Eendracht Aalst, ... al gedaan. Hierbij is het stamnummer echter niet geschrapt. Eens een club geschrapt is, is dat niet omkeerbaar en moet je met een nieuwe club van start gaan en die zal ofwel een bestaand stamnummer moeten overnemen (zoals Beerschot nu met Wilrijk gaat doen) of met een gloednieuw stamnummer starten in de allerlaagste reeks (hetgeen gebeurde bij de herstart van Ingelmunster, RWDM, ...). Na 10 jaar mag een vroeger reeds bestaande clubnaam opnieuw worden in gebruik genomen door een nieuwe club, de eerste 10 jaar zou je een soort woordspeling moeten toepassen (bij de herstart van RWDM koos men voor Racing Whitestar Daring Molenbeek, de "star" werd toegevoegd om dezelfde initialen te behouden en toch een nieuwe naam te hanteren). Je kan bv als pakweg "Kielse FC Beerschot" herstarten in de laagste reeks. Maar dat is dan wel met een geheel nieuw stamnummer. Nummer 13 kan niet worden gerecupereerd.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 13 jun 2013 14:57

Beerschot heeft de facto opgehouden te bestaan, en KFCO Wilrijk (stamnummer 155 als ik me niet vergis) verandert zijn naam in KFCO Beerschot Wilrijk. Stamnummers 13 en 3530 gaan verloren. Dit was sowieso de enige realistische optie, tenzij verkozen werd om helemaal van nul te starten in 4e provinciale met een gloednieuw stamnummer. In de huidige situatie waar Beerschot dus in feite zich bij Wilrijk voegt, is geen sprake van een fusie en kan Wilrijk geen aanspraak maken op de trofeeën gewonnen onder stamnummers 13 en 3530. Juridisch gezien is er namelijk geen fusie, en verandert KFCO Wilrijk gewoon van naam.

In de marge: ik vrees dat Wilrijk hier wel spijt van gaat krijgen. Wat bleef er van Germinal Ekeren nog over na die "fusie" met Beerschot? En streepje rood en geel dat amper opviel, en voorts niets. Ik vrees dat het ook een kwestie van hooguit een paar seizoenen is voor er van Wilrijk geen sprake meer is en men het gewoon over Olympia Beerschot gaat hebben in volledig paars-witte uitrusting die de fans van KFCO Wilrijk totaal zal vervreemden, waardoor ook qua supporters enkel de vroegere Beerschot fans overblijven. Zo kaap je in feite een club. Voorbeelden genoeg: Lommel United was ook gewoon Overpelt dat naar Lommel verhuisde en haar naam aanpaste, FC Brussels (nu RWDM Brussels) was KFC Strombeek dat verhuisde naar Molenbeek en haar naam aanpaste, Mouscron-Peruwelz is eigenlijk gewoon RRC Peruwelz dat verhuisde en haar naam aanpaste, BX Brussels van Vincent Kompany is in feite FC Bleid Gaume dat de ca 200 km naar Brussel verhuist en haar naam aanpast. Geen van allen zijn echte fusies, en had ik gewild had ik nog tientallen voorbeelden kunnen noemen. De relevantie is dat vaak de club die haar naam aanpast er later vaak spijt van krijgt wanneer de fans van de ter ziele gegane club in feite de club totaal hebben ingepalmd. Ik vrees voor de (weinige) supporters van KFCO Wilrijk dat ze hun club niet meer gaan herkennen eens Beerschot haar identiteit meer en meer op de club doordrukt.

Ook vraag ik me af hoe men dit organisatorisch allemaal aanpakken gaat. Beerschot Wilrijk gaat in Wilrijk spelen, een terrein met minder capaciteit dan het aantal abonnementsaanvragen. Verplaatsingen naar pakweg Antonia, Herentals, ... die stadions zijn totaal niet voorzien op de komst van een grote groep mensen. Zwarte Leeuw was de enige met een echt stadion die naam waardig, maar die zijn gepromoveerd naar 4e nationale. In 1e provinciale kan je hooguit het stadion in Tielen echt als stadion bestempelen, maar zelfs daar vraag ik me af hoe men een hele toeloop Beerschot fans gaat opvangen. De situatie is allesbehalve ideaal. Wilrijk haalt vrees ik een beetje het paard van Troje in huis.

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 09 aug 2013 15:50

http://www.beerschotwilrijk.be" onclick="window.open(this.href);return false; : kijk eens naar dat nieuwe logo. 2013 staat er (terwijl het geen fusie is en de oprichtingsdatum van KOFC Wilrijk dient gebruikt te worden) en de 13 netjes langs de zijde met het oude Beerschot logo. Ze zijn nog maar net "gefuseerd" en de verwijzingen naar Wilrijk zijn al aan het vervagen. Intussen zouden ze ook op Het Kiel gaan spelen. Reglementair geen vuiltje aan de lucht, maar dit is wel (na Germinal Ekeren) de tweede club die Beerschot een helpendehand uitreikt en vervolgens de facto wordt weggeveegd. Dit hadden ze bij Wilrijk toch van mijlenver kunnen zien aankomen?!

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2013 16:12

Vraag is of er nog veel van Beerschot zelf gaat overblijven als het sportief ook hier weer vierkant draait.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 27 dec 2013 20:32

Voorlopig eerste plaats met nog maar 5 verliespunten en al 10 punten voorop op de nr 2 (De Kempen, een fusieclub uit oa het voormalige VC Tielen). Ik zie Beerschot dat niet uit handen geven en zonder veel moeite kampioen worden. In 4e afdeling zie ik ze ook nog freewheelen naar de promotie. Vanaf derde nationale wordt het niveau al wat ernstiger en is een ploeg bijeenkopen die gegarandeerd prijzen wint al minder evident. In feite is dat de echte test voor het "nieuwe" Beerschot, al is het zo dat men bij Wilrijk verklaarde dat ze graag een stabiele club in 3e zouden willen als streefdoel. Verstandige uitspraak want zo dek je jezelf in als blijkt dat je niet zo eenvoudig uit die afdeling wegraakt.

Ik vrees dat op dat moment de naam Wilrijk ook al uit de clubnaam geschrapt zal zijn. Eerst ging men aan het Universiteitsplein spelen en slechts toppers op het Kiel. Die afspraak is al volledig herzien, ze spelen elke wedstrijd op het Kiel. Het logo is vol verwijzingen naar Beerschot. De paarse kleuren zijn nu plots de basisuitrusting en van Wilrijks kleuren valt weinig op te merken. Publiek is quasi 100% Beerschot, naar verluid was er tot nu toe slechts 1 enkele sjaal of vlag van Wilrijk te bespeuren op het Kiel. Na Germinal Ekeren slachtoffer nr 2 die van de kaart gaat geveegd worden.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”