retourkosten

Wynne
Topic Starter

retourkosten

#1 , 26 jul 2013 16:59

Beste,
recent deed ik via een buitenlandse webshop een bestelling. Na levering bleek dat de goederen zijn beschadigd, het zij door een fabricagefout, het zij door transport. De verpakking vertoonde bij levering geen schade, maar de inhoud wel degelijk. Niet alleen zijn er verschillende krassen en deuken, maar zijn bepaalde onderdelen werkelijk stuk en onbruikbaar. Na heel wat heen en weer gemail (webshop werkt met leverancier en deze vindt de klacht onterecht???), stelde men (webshop zelf) voor het produkt retour te zenden. Nu was mijn vraag of je als klant, in zo'n geval, moet opdraaien voor de retourkosten? Het betreft 2 pakketten van samen bijna 100 kg, dus ik vrees dat dit een aardig bedrag wordt... Op de website zelf staat hierrond niets specifieks vermeld.
Kan iemand mij informeren hoe dit juridisch juist bepaald is?
Dank bij voorbaat!
Vriendelijke groeten,
Wynne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 jul 2013 18:13

Lijkt mij te vallen onder garantie, dus kosten zijn voor verkoper.

Fore

#3 , 26 jul 2013 18:29

Binnen de EU?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Wynne
Topic Starter

#4 , 26 jul 2013 18:46

Het betreft een Nederlandse webshop...

j.demoor

#5 , 28 jul 2013 07:55

“Art.1136.In de verbintenis om iets te geven is begrepen de verbintenis om de zaak te leveren en, tot aan de levering, voor haar behoud te zorgen, op straffe van schadevergoeding jegens de schuldeiser.”(Burgerlijk Wetboek).

1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (B.S. 21 september 2004) brengt de beginselen ten uitvoer van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.
Diezelfde richtlijn dient dus ook in alle andere lidstaten ten uitvoer gebracht en is te vinden op :
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val= ... isu=#texte" onclick="window.open(this.href);return false;

Begin met de verkoper aangetekend in gebreke te stellen = aan te manen het gebrekkige goed te vervangen op zijn kosten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Wynne
Topic Starter

#6 , 29 jul 2013 10:42

Dank voor de reacties!
Ik probeer verder te onderhandelen en in laatste instantie volgt een aangetekend schrijven...
Groeten,
Wynne

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2013 15:32

Betaald via PayPal of Credit Card? In dat geval via PayPal of CC company uw geld proberen terugkrijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”