Verplaatsingskosten woon-werk verkeer

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

Verplaatsingskosten woon-werk verkeer

#1 , 10 jul 2013 16:28

Hallo,

Ik werk sinds een 7-8 tal maanden voor mijn huidige werkgever. Als plaats van tewerkstelling staat een gemeente op het contract die op +/- 30 km van mijn woonplaats ligt. Mijn werkgever had daar op het moment dat het contract werd ondertekend nog geen kantoor. Ik werd dan tijdelijk ondergebracht in een kantoor op +/- 65 km van mijn woonplaats. Dit zou voor een 2-3 maanden zijn. Ondertussen vindt mijn werkgever de situatie prima en is er geen sprake meer van dat ik op 30 km van mijn woonplaats kan gaan werken.

Dat scheelt dus per dag zo'n 70km en kost me per maand een hoop geld ! Ik heb uitgeteld dat mijn wagen per km ongeveer 0.25 € kost. 0.25*70*22 = 385 euro !

Uiteraard heb ik geen firmawagen.

Wat kan ik hier tegen ondernemen ? Wat zijn mijn rechten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 jul 2013 08:33

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en PLAATS zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘De partij die eenzijdig een belangrijke wijziging in de overeengekomen arbeidsplaats aanbrengt,beëindigt de overeenkomst onrechtmatig,tenzij uit de overeenkomst of uit de aard van de dienstbetrekking of van de uitgeoefende functie kan worden afgeleid dat de partijen de arbeidsplaats niet als een essentiëel bestanddeel van de overeenkomst hebben beschouwd. Hiertoe dient de rechter niet vast te stellen dat de partij die de overeenkomst wijzigt ook de wil had ze te beëindigen‘(Cass. 27 juni 1988,R.W. 1988-89,846-847,J.T.T. 1988,492,noot);

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.];

‘Wanneer de werkgever eenzijdig een belangrijke wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,kan dit worden beschouwd als een ontslag.De werknemer kan dan ofwel het onmiddellijk ontslag inroepen,ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen een redelijke termijn in gebreke stellen die wijziging ongedaan te maken op straffe van het inroepen van ontslag.Als de werkgever die wijziging na de gestelde termijn handhaaft,zal de overeenkomst eindigen op het ogenblik dat de werknemer de beëindiging vaststelt‘[Cass. 7 mei 2007(V.E.D./C.V.A.),R.W.2007-08,1673-1676,Noot RAUWS,W.,Het tijdstip van het ontslag in geval van de belangrijke eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst‘.

‘Dat scheelt dus per dag zo'n 70km’ = 35 Km enkele rit.

Die wijziging van plaats van tewerkstelling is mijns inziens geen ‘belangrijke wijziging van een essentieel bestanddeel’ in de zin van voornoemde bepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2013 11:17

ik denk dat na 7-8 maanden de redelijke termijn is verstreken

maar krijg je vervoersonkosten voor 30 of 65km?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 13 jul 2013 12:05

Ik krijg helemaal geen onkostenvergoeding.

In feite kosten deze verplaatsingen me nog veel meer. Want eigenlijk was het de bedoeling om deze met de fiets te doen (wat ik bij mijn vorige werkgever ook enkele jaren gedaan heb). Maar 130 km/dag is voor mij geen haalbare kaart.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2013 13:10

Ik krijg helemaal geen onkostenvergoeding.

In feite kosten deze verplaatsingen me nog veel meer. Want eigenlijk was het de bedoeling om deze met de fiets te doen (wat ik bij mijn vorige werkgever ook enkele jaren gedaan heb). Maar 130 km/dag is voor mij geen haalbare kaart.
welk paritaire comité
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 13 jul 2013 14:28

PC 206....vreemd genoeg

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2013 18:48

PC 206....vreemd genoeg
http://www.werk.belgie.be/defaultTabCAO.aspx?id=506" onclick="window.open(this.href);return false;
geen 206

http://www.groups.be/1_1133.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
hier wel
en staat barema's vervoerkosten maar je moet zich inloggen

dus je hebt recht op vervoerskosten , eens navragen bij de inspectie van de sociale wetten voor de barema's

misschien heeft jpv die wel
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 jul 2013 18:59

PC 206 is niet meer actief, dus geen barema's die nog altijd van toepassing zijn. Werkgever zal ondertussen al lid zijn van een ander PC.

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#9 , 14 jul 2013 10:31

op mijn loonfiche staat toch echt PC206

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 14 jul 2013 20:41

omdat dit nooit aangepast is door het sociaal bureau. PM gerust je werkgever, kan ik mss het actuele PC detecteren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jul 2013 11:06

Dat scheelt dus per dag zo'n 70km en kost me per maand een hoop geld ! Ik heb uitgeteld dat mijn wagen per km ongeveer 0.25 € kost. 0.25*70*22 = 385 euro !
Zo mag je echt niet rekenen, hoor. De vergoeding voor uw woon-werkverkeer zal NOOIT uw werkelijke kost dekken. Als ik naar mezelf kijk: afstand van het werk is 37 km. Dus da's per maand 22 x 2 x 37 km = 1628 km. Als ik daarvoor 0.25 € per kilometer zou krijgen, had ik een vergoeding van 407 €! Was het maar waar. Ik krijg ongeveer 85 € en dit is correct.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#12 , 16 jul 2013 22:03

Dat klopt. Maar de overeenkomst was gebaseerd op een afstand van 60 km per dag. In werkelijkheid worden er dat nu 130. Dat scheelt me dus 400 euro in de portemonnee. Had ik dat op voorhand geweten, dan was ik wellicht niet op het jobaanbod in gegaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 jul 2013 08:55

400 € voor een verschil van 70 km per dag? Lijkt me wel wat veel, eigenlijk. 70 x 22 = 1540 km. Neem een verbruik van 6L / 100 km, dan heb je een extra verbruik van 93 L brandstof. Neem die bandstof aan 1,5 € / L, en dan kom je aan een extra verbruik van ongeveer 140€. De andere kosten heb je sowieso (taxen, verzekering, aankoop wagen). OK, je onderhoud zal iets frequenter zijn, maar ik heb ook ruim gerekend met je verbruik (in mijn geval: verbruik van 5L / 100 km en prijs brandstof 1,3 € / L, kom ik aan een extra bedrag van "amper" 100 €).

Anyway, zoals hierboven gezegd: ga na of je recht hebt op een tussenkomst in het woon-werk verkeer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#14 , 17 jul 2013 11:56

Mijn wagen verbruikt gemiddeld 9.5 liter diesel. Niks speciaal, een citroen C8.

Kostprijs diesel 1,4€. Is al 0.133 euro per km. Afschrijving: 28000/300000= 0.093 €/km. Onderhoud: 1000 €/jaar / 30.000km = 0.033

0.26 €/km x 1540 = 400 euro.

Al recupereer ik met de wettelijke onkostenvergoeding een paar euro, dan nog klopt het financiële plaatje voor mij niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 jul 2013 15:41

Mijn wagen verbruikt gemiddeld 9.5 liter diesel. Niks speciaal, een citroen C8.

Kostprijs diesel 1,4€. Is al 0.133 euro per km. Afschrijving: 28000/300000= 0.093 €/km. Onderhoud: 1000 €/jaar / 30.000km = 0.033

0.26 €/km x 1540 = 400 euro.

Al recupereer ik met de wettelijke onkostenvergoeding een paar euro, dan nog klopt het financiële plaatje voor mij niet.
Nogmaals, met de wettelijke onkostenvergoeding, klopt het financiële plaatje voor niemand! Die vergoeding is bijlange niet voldoende om de werkelijke kosten van gelijk wie met een wagen (zelfs de meest zuinige) te dekken.

Maar even ter vergelijking mijn concrete situatie:

Mijn wagen verbruikt 5 liter diesel (is nochtans een populaire SUV (naam begint met een Q) van een Japanse autofabrikant (merk begint met NISS)). Ik tankte vorige week bij Q8 aan 1,295 €. Is dus al 0,065 €/km. Afschrijving: 21000/300000 = 0,07 €/km. Onderhoud (één groot: 400 en één klein: 250) = 650 € per jaar / 30.000 km = 0.022.

Ik kom dus aan 0.157 €/km x 1540 = 242 €.

Als ik dat vergelijk op jaarbasis (laat ons zeggen 30.000 km), dan kost jouw wagen jou 7800 €, die van mij 4710€. Een verschil van 3090 €. Daar heb je toch een leuke vliegvakantie van voor twee man. Ook ik heb ruim plaats voor drie kids acheraan + een grote koffer (en allerhande luxesnufjes, waarvan ik enkel de airco, achteruitrijsensoren, bluetooth en de USB aansluiting op de stereo, echt gebruik).

Maar ook bij mij klopt het financiële plaatje niet. Ik doe op een maand dus een goeie 1600 km, dus dat is 250 €, terwijl ik "slechts" een goeie 80 € krijg. Misschien moet je bij de aankoop van een volgende wagen toch even naar het verbruik informeren? Eventueel bij een dealer waar het onderhoud niet zoveel kost, en ook eens http://www.brandstofprijzen.be" onclick="window.open(this.href);return false; raadplegen om een goedkoper tankstation te zoeken? Zal je meer opleveren dan die extra transportvergoeding (waar je mogelijk wel recht op hebt, uiteraard, dat zal ik niet ontkennen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”