beroepsziekte met 2% blijvende arbeidsongeschiktheid : ai!

decibel
Topic Starter
Berichten: 4

beroepsziekte met 2% blijvende arbeidsongeschiktheid : ai!

#1 , 07 jul 2013 18:30

Beste forumleden,

- ik ben 58 en heb 38 jaren dienst in het kunstonderwijs als muziekleraar.
Een 10-tal jaren terug werd ik langzaamaan hardhorig, in die mate dat ik steeds maar moeilijker mijn job kon uitoefenen : ik hoor twee tonen tegelijk (diplacusie), heb een erge tinnitus (ruis en gepiep in één oor) en kan mijn leerlingen nauwelijks behoorlijk onderrichten. Mijn directeur en collega's stellen zich vragen over de kwaliteit van mijn lessen. Diverse therapieën hebben niks geholpen. Ik word nog altijd dover, aangezien ik ben blijven werken.

- op aanraden van een NKO-arts werd een beroepsziekte-dossier aangelegd. Ik werd door het fonds voor beroepsziekten na 12 (!) maanden te hebben gewacht (in opdracht van Medex) twee keer opgeroepen voor medische onderzoeken.

- 2 maanden later (28/6) kwam het verdict : 1) mijn beroepsziekte wordt erkend. 2) ik moet uit het lawaai worden verwijderd. 3) Percentage globale blijvende arbeidsongeschikheid : 2 (twee!) procent.

Dit is een ernstige streep door mijn rekening : mijn plan was om te werken tot 60, daarna ging ik mij tenvolle gooien op het componeren en arrangeren, iets waar ik tot enkele tijd geleden behoorlijk goed in was, ik heb nogal wat gepubliceerd. Nu moet ik dus noodgedwongen stoppen met muziek, een andere job is niet aan mij besteed (heb geen andere diploma's) en een 'stille' job is ook niet beschikbaar in mijn school.

Medex kent mij 2% blijvende arbeidsongeschiktheid toe : dit vind ik ridicuul weinig. Stel dat ik een voet kwijtraakte, dan kon ik blijven werken mits een gepaste prothese, én kreeg ik 30% arbeidsongeschiktheid. Mijn oren zijn werkelijk het belangrijkste goed in mijn geval. Het lijkt erop dat Medex enkel de fysieke schade bepaalt maar geen enkele rekening houdt met de economische schade die ik met mijn beroepsziekte heb opgelopen. Mijn bijverdienste vanaf mijn pensioen (componeren, arrangeren, jureren, privélessen,...) wordt hiermee danig gehypothekeerd.

Mijn Vragen :

- heeft het zin om dit aan te vechten bij Medex ? is die 2% definitief ?
- wordt economische schade dan niet vergoed ?
- zal men mij vervroegd met pensioen sturen ? Wedertewerkstellen ? een nieuwe opleiding laten volgen ?

alvast met dank voor jullie reactie(s).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jul 2013 15:24

voor de lawaaiverwijdering krijg je een vergoeding, indien je geen andere job kan vinden (ken de exacte procedure nu niet direct).

Met een mogelijks toekomstig bijverdienste zal men idd geen rekening houden:
- er is geen zekerheid
- het is een bijverdienste, men zal nooit meer dan de hoofdverdienste vergoeden.

Men kijkt idd naar de economische schade die je hebt opgelopen, maar als ik het goed heb niet enkel naar je huidig beroep, maar naar alle beroepen die je kan uitvoeren met je diploma (dus bvb ook middelbaar onderwijs indien je een pedagigisch diploma bezit).
Of die 2% aan te vechten is, is onmogelijk te bepalen door ons, wij zijn geen docter

decibel
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 jul 2013 17:35

Dank voor uw reactie!
dat wordt dus eerst naar de dokter : bezwaarschrift indienen
... en dan waarschijnlijk via advocaat of vakbond naar de arbeidsrechtbank?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 jul 2013 21:39

bij de dokter gewoon een uitgebreid verslag vragen en dit dan afgeven aan de vakbond/advocaat.

decibel
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 06 feb 2015 14:26

Vervolg op dit onderwerp :

- Ik diende dus een bezwaarschrift in tegen de 2% rente die mij zou toegekend worden. (SEPTEMBER 2013)
- Dit bezwaarschrift bevatte een reeks medische verslagen van een professor van UZA, die mijn bezwaar volledig beaamt.
- Ik contacteerde diverse scholen, in de hoop op een administratieve job, aangezien ik geen muziekles meer mag geven, helaas zonder resultaat.
- Mijn arts heeft dan maar ziekteverlof voorgeschreven met als aanduiding : BEROEPSZIEKTE
- De directie van mijn school contacteert regelmatig MEDEX maar krijgt als antwoord steeds weer : "U dient de afhandeling van het dossier af te wachten", zonder verdere uitleg.
- Tot JANUARI 2015 hoorde ik NIKS meer van MEDEX (= 15 maanden !) tot verleden week...
- MEDEX : uw ziektedagen zijn opgebruikt. Wij geven u 65% van uw wedde als wachtgeld. Wij roepen U op om te verschijnen voor de PENSIOENcommissie. (!)

Mijn bedenkingen en vragen :

- Aangezien mijn ziekteverlof over BEROEPSZIEKTE gaat mag men die dagen toch niet in mindering brengen van mijn ziektedagen (of wél ?)
- Aangezien ik meer dan 37 jaar dienst heb, heb ik recht op 75% wachtgeld (voor zover ze me wachtgeld mogen toekennen - zie vorige regel)
- Op mijn salarisbrief van januari staat een ancienniteit die IDENTIEK is aan die van december, de vorige maand (wordt de ancienniteitsopbouw hierdoor dan stopgezet ???)
- mag MEDEX mij 15 maanden in het ongewisse laten en mij dan plots verplicht met pensioen zetten ?

graag jullie opmerkingen, aanmerkingen, tips, hulp, ...

met dank bij voorbaat,
Decibel

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 feb 2015 14:48

op welke manier heeft u een bezwaarschrift ingediend? bij wie?

decibel
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 06 feb 2015 15:04

op welke manier heeft u een bezwaarschrift ingediend? bij wie?
Dank voor uw antwoord!

Het bezwaarschrift werd ingediend bij :

Federale Overheidsdienst
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Victor Hortaplein 40/10
1060 Brussel

Volgens mij was dit de reguliere weg, want :
bij de brief van Medex (vaststelling beroepsziekte, verwijdering uit het schadelijke milieu, rentevoorstel) was een formulier gevoegd : 'BEZWAARSCHRIFT',
in te vullen door de betrokkene, bijvoegen van medische bewijzen, in te dienen maximum 30 dagen na ontvangst van deze bief.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 26 feb 2015 10:24

Beroep tegen een administratieve beslissing kan bij de arbeidsrechtbank van u woonplaats binnen het jaar dat de beslissing u betekend werd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Arbeidsongevallen”