Dit verkeersbord zegt dat de maximum toegelaten snelheid 70 km per uur is.Het verkeersteken dat je 70 km/u mag rijden gaat boven de verkeersregel dat je in de BBK niet sneller dan 50 km/u mag.
Dit bord zegt echter niet dat je meer mag rijden dan wat door de verkeersregels bepaald wordt.
De regel "De borden gaan boven de regels" is dus niet van toepassing. Als een verkeersregel een lagere snelheid oplegt dan dit bord, geldt deze lagere snelheid. Een voorbeeld: een autobus mag op de autosnelweg maximum 90 km per uur rijden. Als er nu een bord staat: max. 100 km per uur mag die autobus toch geen 100 km per uur rijden. De regel: 90 km per uur voor een autobus blijft van toepassing.
Vooreerst: als jou interpretatie van "de borden gaan boven de regels" hier van toepassing zou zijn is het tweede lid van art. 11.1 overbodig.11.1
Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
Cassatie vindt dat dit niet overbodig is. En Cassatie zegt: de wet zegt dat binnen de bebouwde kom de snelheid beperkt is tot 50 km per uur en tegelijkertijd zegt de wet dat binnen de bebouwde kom toch een lagere of hogere snelheid kan opgelegd of toegelaten worden. De logica van dit systeem betekent dat de wet bedoelt "Op sommige openbare wegen (binnen de bebouwde kom) kan een hogere snelheid worden toegelaten door het verkeersbord C43 (dat binnen de bebouwde kom - want het gaat om wegen binnen de bebouwde kom - geplaatst is).
Dit lijkt mij helemaal geen misinterpretatie van het Hof van Cassatie te zijn, maar een correcte interpretatie van het verkeersreglement.
U moet zich aan het verkeersreglement houden. Niet aan het reglement zoals u dit interpreteert. Het is nu eenmaal zo dat uiteindelijk de rechter beslist wat het verkeersreglement zegt. En dat is dan het verkeersreglement.