Aangifte successie zonder notaris

senada
Topic Starter
Berichten: 5

Aangifte successie zonder notaris

#1 , 01 dec 2011 23:48

Ik overweeg om een aangifte te doen zonder notaris.
Wel heb ik door de notaris een akte van erfopvolging laten opmaken omdat mijn ouders een huwelijksovereenkomst hadden.

Ik heb een dokument "Aangifte van nalatenschap (met leidraad)" gedownload van
dit adres
http://ccff02.minfin.fgov.be/portal/por ... sultat.jsp

Ik vind het eigenlijk best duidelijk maar sta toch wat te kijken van de waarschuwing onderaan dit dokument
Dit aangifteformulier geldt slechts als een model. Er bestaan allerlei vrijstellingen en verminderingen van de successierechten, afhankelijk van de aard van de overgedragen goederen en uw relatie tot de overledene. Die werden niet in dit aangifteformulier opgenomen. Als u denkt dat u daarvoor in aanmerking komt, raden we u aan contact op te nemen met uw notaris.

Naar mijn mening kom ik enkel in aanmerking voor het abattemnt vermeld in Art 54
en voor de verlaagde tarieven mbt de eigen woning zoals vermeld in Art. 60ter.

Moeten deze 2 verminderingen specifiek worden aangevraagd of wordt hier ambtshalve door het registraitekantoor rekening mee gehouden bij de berekening van de verschuldigde belasting?

2de vraagje. Zoals gezegd, tracht ik, voor de aangifte van de sucessie, om de honoraria van een notaris te vermijden. Zijn er echter andere instanties die tegen een iets meer verteerbare prijs hun diensten aanbieden om te helpen bij het opstellen van deze aangifte? Ik denk wel dat ik die aangifte zelf kan opstellen maar een laatste nazicht door een expert ter zake zou toch welkom zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 dec 2011 23:57

De berekening wordt door de administratie gedaan, maar als je bijvoorbeeld de kosten van de begrafenis niet vermeld hebt zullen ze ook niet in mindering worden gebracht.
Naast het actief van de nalatenschap is er ook het passief. Weerom als je de elementen van het passief niet vermeld in de aangifte kan en zal er in de berekening ook geen rekening mee worden gehouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

senada
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 dec 2011 00:11

Ja, die posten staan ook allemaal netjes vermeld in die "Aangifte van nalatenschap (met leidraad)"
Het is echt een best handig document.

Toch lijkt het me raadzaam om een extern advies ter bevestigng te krijgen alvorens deze aangifte daadwerkelijk in te dienen. Bestaan er geen mensen met kennis terzake die zich hiervoor ter beschikking stellen? Nazicht door epxpert tegen betaling van enkele honderden euros ipv de zowat 3500 honorarium die een notaris aanrekent.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 dec 2011 12:26

2de vraagje. Zoals gezegd, tracht ik, voor de aangifte van de sucessie, om de honoraria van een notaris te vermijden. Zijn er echter andere instanties die tegen een iets meer verteerbare prijs hun diensten aanbieden om te helpen bij het opstellen van deze aangifte? Ik denk wel dat ik die aangifte zelf kan opstellen maar een laatste nazicht door een expert ter zake zou toch welkom zijn.
Heb de aangifte na het overlijden van mijn moeder, een aantal jaren geleden, ook helemaal zelf gedaan, als oudste van 4 kinderen.
Ben met een kladversie ervan naar de ambtenaar van de registratie gegaan, die zich met deze materie bezighield (na afspraak uiteraard). Deze heeft heel bereidwillig een aantal verbeteringen aangebracht en raadgevingen gegeven.
Mijn aangifte werd naderhand volledig aanvaard zoals ik ze uiteindelijk heb binnengebracht., en dat heeft me, buiten het papier en de inkt van de printer, niets gekost.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 dec 2011 13:11

Heb een persoonlijk bericht verstuurd : zie onder 'nieuwe berichten'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pAscAl54321
Berichten: 38

#6 , 11 jun 2013 13:55

basis prijs 350 euro of 1% op de eerste 35.000 EURO zal maar niet zeggen hoeveel ik heb betaald voor deze aangifte :)

Dit zijn de hangbare prijzen
•1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf
•0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf
•0,50% op het bruto actief van euro 120.000,01 tot euro 300.000, dus maximaal euro 900 voor deze schijf
•0,25% op het bruto actief van euro 300.000,01 tot euro 950.000, dus maximaal euro 1625 voor deze schijf
•0,15% op het bruto actief boven de euro 950.000.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 11 jun 2013 14:07

basis prijs 350 euro of 1% op de eerste 35.000 EURO zal maar niet zeggen hoeveel ik heb betaald voor deze aangifte :)

Dit zijn de hangbare prijzen
•1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf
•0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf
•0,50% op het bruto actief van euro 120.000,01 tot euro 300.000, dus maximaal euro 900 voor deze schijf
•0,25% op het bruto actief van euro 300.000,01 tot euro 950.000, dus maximaal euro 1625 voor deze schijf
•0,15% op het bruto actief boven de euro 950.000.

Wat heeft men je dan aangerekend , ...
De bovenstaande prijzen zijn wel voor "rechte lijn" .... anders is het + 50% ...

Notarissen doen vaak wel wat meer dan de aangifte alleen , ...

Maar ja ... mijn vrouw doet wel eens meer van die dossiers voor een notaris en sommige zijn weinig werk ... anderen daarentegen worden nagenoeg onoplosbaar na een bepaalde periode ... gewoon omdat de partijen het mekaar onmogelijk maken ...
bvb een bedrogen partner die zijn minderjarig kind vertegenwoordigT ...

k.b.
Laatst gewijzigd door k.b. op 11 jun 2013 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 11 jun 2013 14:58

vertegenwoordigd ...
eigenlijk : vertegenwoordigT
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fiscitust
Berichten: 1

#9 , 11 jun 2013 21:34

kijk eens op http://www.aangifte-successie.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Successie- & Registratierechten”