Welk adres voor ingebrekestelling?

WimW
Topic Starter

Welk adres voor ingebrekestelling?

#1 , 06 jun 2013 10:34

We hebben met onze beide vorige huurders problemen - waarvoor dit forum al een zeer nuttige bron van info is geweest.

Zonder de twee zaken helemaal uit de doeken te doen, een vrij eenvoudige vraag (hoop ik) waarop ik echter nergens een antwoord vind: naar welk(e) adres(sen) kunnen we best een (aangetekende) ingebrekestelling sturen, en hoe achterhalen we die?

We hebben van beide huurders een vorig adres op het huurcontract. Van de eerste zijn we zeker dat ze daar niet meer wonen. De tweede heeft volgens ons het adres van zijn bedrijf gegeven. Dit adres heeft hij wel al gebruikt als afzendadres voor een aangetekende brief aan ons.

Is er een instantie waar men kan heengaan om iemands domicilie te achterhalen? Of moet men daarvoor al langs de vrederechter passeren? Dat zou m.i. een beetje de kar voor het paard spannen zijn, want we hebben nog geen ingebrekestelling kunnen versturen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 06 jun 2013 10:48

Gewoon naar de gemeente gaan. Voor ingebrekestellingen moeten ze u daar het domicilieadres geven.

Indien de gemeente niet onmiddellijk meewerkt kan u hiertoe een verzoekschrift indienen: https://www.jureca.be/juridische-produc ... tion=nqd3w

WimW
Topic Starter

#3 , 06 jun 2013 10:57

Dat klinkt logisch, bedankt. Toch nog effe voor alle zekerheid: eenderwelke gemeente, of de gemeente waarin het pand gelegen is? We wonen namelijk in een andere gemeente dan het pand dat we verhuren. En moeten we daarvoor het huurcontract meenemen als bewijs? Ik vind het persoonlijk nogal bizar dat eender wie zomaar iemands adres kan gaan vragen?
Gewoon naar de gemeente gaan. Voor ingebrekestellingen moeten ze u daar het domicilieadres geven.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2013 11:11

Huurcontract moet je zeker meenemen, anders zal je niet krijgen.
Ik denk wel dat ze dat in iedere gemeente van ons land kunnen geven. Of ze het gaan willen is een andere zaak.
Best ben je in uw eigen gemeente.

duma

#5 , 06 jun 2013 12:16

Inderdaad huurcontract meenemen en melden dat het is om een ingebrekestelling te sturen.

Persoonlijk zou ik gaan naar de gemeente waar het huurpand gelegen is.

vverbeke

#6 , 06 jun 2013 13:24

Ik heb zelf iets vergelijkbaars moeten doen om het nieuwe adres van mijn huidige huurders op te vragen ivm betalingsproblemen (zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=47992" onclick="window.open(this.href);return false;) en werk ook zelf aan een gemeente. Wat burgerzaken bij ons vraagt is het huurcontract, uw eigendomsakte en een ondertekende verklaring op papier waarop u uit de doeken doet waarvoor u het adres (of bewijs van woonst, ...) nodig hebt zodat zij hiermee kunnen bewijzen dat zij het adres mochten doorgeven mochten er achteraf klachten komen. Persoonlijk gaan vragen, dus niet via post/mail/... Dan wordt normaal gezien het nodige zonder problemen meegegeven. Indien men moeilijk doet vragen naar het diensthoofd burgerzaken en bij die persoon de situatie aankaarten. Desnoods klacht indienen gericht aan het schepencollege indien men uw vraag niet wil behandelen, dan is men verplicht een klachtenbehandelingsprocedure op te starten en u een gefundeerd antwoord op uw klacht te geven.

vverbeke

#7 , 06 jun 2013 13:25

En inderdaad zoals duma zegt aanvragen bij de gemeente waar het huurpand gelegen is. Als je een bewijs van woonst nodig hebt voor een verzoekschrift moet dat echter komen van de gemeente waar de (ex-)huurders op dit moment hun domicilie hebben.

Turaki

#8 , 06 jun 2013 13:59

En inderdaad zoals duma zegt aanvragen bij de gemeente waar het huurpand gelegen is. Als je een bewijs van woonst nodig hebt voor een verzoekschrift moet dat echter komen van de gemeente waar de (ex-)huurders op dit moment hun domicilie hebben.
Kan toch in elke gemeente? Elke gemeente heeft toegang tot het bevolkingsregister, en als je weet waar de (ex)huurders wonen moet je dit vaak niet gaan vragen. Net in gevallen waar de huurders vertrokken zijn met de noorderzon moet je zo aan hun adres komen, en dat zou alleen maar gaan in de gemeente waar ze wonen? Niet echt zinnig...

vverbeke

#9 , 06 jun 2013 16:19

Kan toch in elke gemeente? Elke gemeente heeft toegang tot het bevolkingsregister, en als je weet waar de (ex)huurders wonen moet je dit vaak niet gaan vragen. Net in gevallen waar de huurders vertrokken zijn met de noorderzon moet je zo aan hun adres komen, en dat zou alleen maar gaan in de gemeente waar ze wonen? Niet echt zinnig...
Hij kan in elke gemeente inderdaad het adres van zijn ex huurders gaan opvragen. Maar als hij een bewijs van woonst nodig heeft om zijn zaak met een verzoekschrift voor de rechtbank te brengen moet dat bewijs van woonst zijn afgegeven door het gemeentebestuur van de woonplaats van de huurders. Staat zo in de "De huurwet" brochure van FOD justitie en is mij ook bevestigd door de collega's van burgerzaken.

Terug naar “Huren”