waterschade door buren

Falco en Luka
Topic Starter
Berichten: 1

waterschade door buren

#1 , 29 mei 2013 16:46

Hallo,

een vraagje ivm de procedure rond waterschade veroorzaak door buren.

Vorig jaar drupte er een beetje water langs de muur in de woonkamer. Aangezien wij daar geen leidingen hebben, begrepen we dat het van de badkamer van de buren moest komen. We verwittigden hen meteen en ze beloofden ons snel iemand te contacteren om het probleem te onderzoeken en op te lossen. Twee weken lang leek alles ok, tot we, nadat we hen hoorden douchen, het water echt letterlijk langs de muur zagen stromen. Toen ik weer naar de buurman ging, zei deze doodleuk dat ze nog niemand gevonden hadden om te komen kijken, en dat zijn gezin zich ondertussen toch ook moest kunnen wassen...

Toen heb ik de brandverzekering verwittigd en heb ik hun polisnummer gevraagd. Dat heeft hen waarschijnlijk wakker geschud want enkele dagen daarna kwam hij me vertellen dat er iemand geweest was die het bad opnieuw gekit had en dat er anders geen noemenswaardige problemen gevonden waren. We zagen daarna idd ook geen water meer stromen.

Ondertussen had ik een offerte ingediend bij de verzekering. De schade (ondertussen ook in de slaapkamer, het plafond, het stucwerk en de plinten) liep op tot 1200 euro. Bij de buren hing er de volgende week plots een bordje 'te huur' en nog voor de expertise kon worden uitgevoerd, waren de buren verhuisd. Mijn brandverzekering verwittigde de eigenaars en sprak ook hun verzekering aan.

De eigenares van de woning was aanwezig toen onze verzekeringsmakelaar en de expert hun vaststelling kwamen doen. Toen mijn verzekeringsagent haar vroeg om een lekonderzoek te laten uitvoeren, zei ze dat ze net werken had laten doen in de badkamer en ondermeer het bad had laten kitten. (Er was duidelijk een nieuwe kitlaag en dat kwam dus ook overeen met het verhaal van de vorige huurders.) Ze vond het dan ook niet meer nodig om verdere lekken op te sporen, aangezien het probleem ondertussen opgelost leek.

Toen de tegenexpertise werd uitgevoerd, eiste de expert van de tegenpartij dat WIJ een lekonderzoek zouden laten uitvoeren om te bewijzen dat de schade door de badkamer van de buren veroorzaakt was. Toen ik het argument aanhaalde dat het lek reeds gedicht was door de nieuwe kitlaag en alle andere eventuele werken, werd dat verhaal plots ontkend door de eigenaars. Mevrouw had zich vergist. Er waren wel wat werken geweest in de badkamer, maar niet ter hoogte van het bad. Op onze vraag waar dan wel, konden de eigenaars geen duidelijk antwoord geven; "ze waren het al vergeten". We vroegen dus naar de factuur, maar die bleek er niet te zijn, aangezien de werken in het zwart waren gedaan. In volgende briefwisseling tussen de verzekeraars was er dan ook geen enkele sprake meer van werken in de badkamer.

De verzekering van de eigenaars erkent nu wel dat het probleem waarschijnlijk wel veroorzaakt werd door de badkamer, maar wil ons toch niet uitbetalen. We moeten de schade maar verhalen op de vorige huurders. Wij vinden trouwens zelf ook dat de huurder nalatig is geweest en veel te lang heeft gewacht om het probleem aan te pakken, maar moeten wij hem aanklagen, of moeten de eigenaars dat doen? Of moet dat allemaal via de brandverzekering gebeuren?

Hopelijk kan iemand ons meer duidelijkheid geven want we weten het even niet meer...

alvast erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mei 2013 20:23

Mijns inziens is het de huurder die de schade heeft veroorzaakt door nalatigheid of gewoonweg door bewaarder te zijn van een gebrekkige zaak. Het is dus zijn verzekeraar die u moet aanspreken. Brandverzekering of misschien beter nog familiale verzekering van de huurder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 29 mei 2013 20:43

De schade werd veroorzaakt door de aanpalende woning. De eigenaar is verantwoordelijk tov de buur die de schade heeft geleden. Buurman heeft geen enkele rechtsverhouding met de huurder. Hij hoeft zelfs niet te weten wie de huurder is. Indien schuld huurder zal verzekering van de buurman-eigenaar dat verhalen op de verzekerig van de buurman-huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 mei 2013 20:48

Op grond van artikel 1384 b.w. is er dan ook geen rechtsverhouding nodig. Het gaat om buitencontractuele aansprakelijkheid. De aansprakelijke is de bewaarder, in dit geval de huurder.

Verstuurd van mijn Desire S met Tapatalk

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 29 mei 2013 20:57

De aansprakelijkheid van de bewaarder geldt in dit geval tussen de huurder en de verhuurder. Voor de buurman werd de schade veroorzaakt door het aanpalend pand en daarvoor kan hij de eigenaar van dat pand aanspreken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”