klein beschrijf

antoine1373
Topic Starter
Berichten: 29

klein beschrijf

#1 , 22 mei 2013 14:33

Mijn neef kocht in 2004 samen met een vriendin elk de helft in een huis tegen het verminderd registratierecht. Een nieuwe vriendin wil nu de helft afkopen van de oude vriendin. Kan die nieuwe vriendin genieten van het verminderd registratierecht van 5% ?
Ik meen ergens te hebben gelezen dat dat wel het geval zou zijn moesten zij gehuwd zijn. Is er alzo geen discriminatie tussen gehuwden en samenwonenden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 mei 2013 16:29

Of iemand een (deel van een ) huis kan kopen aan klein beschrijf , hangt af van de situatie van iedere koper afzonderlijk. Indien het voor die nieuwe vriendin de eerste aankoop betreft , komt zij in aanmerking indien de andere voorwaarden ook zijn vervuld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 mei 2013 08:20

“Artikel 53 Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Artikel 54 De in voorgaand artikel voorziene verlaging is niet toepasselijk op de verkoop van een onverdeeld deel, tenzij dit deel verbonden is aan een verdieping of aan een gedeelte van verdieping van een gebouw...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

Ook gehuwden kunnen in ‘onverdeeldheid’ eigenaar zijn van een woning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

antoine1373
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 29 mei 2013 09:22

Wanton en j.demoor : dit zijn wel twee tegenstrijdige meningen. Toch bedankt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”