Wat met erfenis na verkoop van een onroerend goed?

Vraagje77
Topic Starter
Berichten: 11

Wat met erfenis na verkoop van een onroerend goed?

#1 , 21 mei 2013 15:12

Ik vraag me af wat mijn rechten/plichten zijn?
effe kort schetsen: mijn grootvader overleed in 97. Mijn grootmoeder erfde een deel van hun woning, de rest was naakte eigendom van mijn vader en mijn tante, en vruchtgebruik voor mijn grootmoeder.
Mijn vader overleed in 2002. Mijn broer, zus en ik (door huwelijkscontract van mijn ouders erfde mijn moeder niet mee) erfden het stuk naakte eigendom van mijn vader, grootmoeder nog steeds vruchtgebruik.
In 2008 verkoopt mijn grootmoeder het huis. Mijn tante, broer, zus en ik ontvangen elk een deel van de verkoopsom. Wij hebben dat toen belegd, en interest was voor mijn grootmoeder. Ik dacht dat dat ook wettelijk zo moest: naakte eigendom op het geld voor de erfgenaam, vruchtgebruik (interest) voor de weduwe.
Nu is de vervaldag daar van die belegging, en vraagt de bank wat we willen doen.
Ik ging er nog steeds van uit dat ik naakte eigendom had, en mijn omaatje vruchtgebruik. Maar mijn nonkel (echtgenoot van mijn tante die ook geërfd heeft) zegt nu dat dat niet zo is. Dat wij volle eigenaar zijn van die geërfde som, en dat wij mijn grootmoeder dus de interest (veel was dat niet in deze tijden van crisis ) cadeau hebben gedaan.
Mijn grootmoeder wil het geld liever niet herbeleggen, ze wil het op een rekening waar zij dan van kan leven. Ik weet niet of dit ook behoort tot vruchtgebruik?
Ik zou het geld liever wel herbeleggen, maar dan niet over termijn van 5 jaar, maar bvb jaarlijks herzienbaar. Als ze het dan ooit nodig heeft (bvb bij opname in rusthuis) dan is het er nog en is het niet opgedaan aan foliekes.

Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mei 2013 15:32

Jijzelf , je broer en je zus hadden dus samen 1/4 blote eigendom van het huis. Nu is de vraag : hebben jullie ieder ook 1/12 van de verkoopsom gekregen? Of was dat minder? Als dat over 1/12 gaat , moeten jullie idd de intrest laten aan je grootmoeder , zij heeft daar wettelijk recht op. Hebben jullie echter minder dan 1/12 ontvangen van die som , werd het vruchtgebruik integraal betaald aan grootmoeder. Maar dan heeft zij geen recht meer op iets anders. Hoedanook , grootmoeder heeft geen rechten op dat geld , wel op eventuele intresten. Zet dus nooit dat geld op haar naam!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vraagje77
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 21 mei 2013 16:43

Dankjewel voor je antwoord
Wij hebben idd 1/12 ontvangen, dus ze heeft recht op het vruchtgebruik. Dankjewel voor de opheldering!

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2013 17:40

Hoe zit het met het erfrecht van de moeder van Vraagje77? Heeft zij niet het vruchtgebruik van de nalatenschap van de vader van Vraagje77? Dus ook op deze naakte eigendom? Vruchtgebruik dat "eventueel" of "uitgesteld" is en kan uitgeoefend worden als de actuele vruchtgebruiker (grootmoeder) overleden is? Zie Cass., 4 november 2010, C.09.0630.F, http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 mei 2013 10:20

Zolang grootmoeder leeft , is dit niet aan de orde. En zoals dikwijls , voor onroerend goed wordt dat zo genoteerd bij de Registratie. Voor gelden is dat een eigen regeling en wordt dat gewoonlijk niet toegepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”