is er een nieuwe regeling voor erfenissen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: is er een nieuwe regeling voor erfenissen?

#16 , 06 mei 2013 19:00

Er is natuurlijk niet alleen de fiscus ... er zijn ook de erfgenamen.

En er is geen enkele reden waarom roerend en onroerend goed niet als "gelijkwaardig" zou "aanzien worden" ...

Ik geef een voorbeeld ...
Een gehuwd koppel speelt op de lotto en wint 1.000.000 euro ...
De man heeft blijkbaar gespeeld ... hij ontvangt de gelden en zet deze op de gemeenschappelijke spaarrekening ...

Enkele weken later overlijdt zijn echtgenote ...

Het lijkt mij toch doenbaar hier te bewijzen dat deze gelden niet gemeenschappelijk zijn en dat dus niets ervan in de nalatenschap valt van deze dame ...


Meestal gaat het wel over gelden die afkomstig zijn uit (recentelijke) verkopen van geerfde woningen ... die dus in het eigen vermogen zaten van één partner .

k.b.
Speelt inderdaad wel tussen efgenamen als één en ander aangetoond kan worden.
Maar de fiscus is niet te vermurwen in dgl gevallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 06 mei 2013 19:57

Een lotto winnaar zal dan moeten bewijzen dat zijn inleg betaald werd met eigen gelden. Ik geloof nooit dat de Registratie daar in trapt.
"Gemeenschappelijk zijn die goederen waarvan de oorsprong niet kan bewezen worden."
Bovendien , en zeker als er kinderen zijn , worden gelden steeds als gemeenschappelijk aanzien , ongeacht de oorsprong.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”