Appartement verkopen na 2,5 jaar? klein beschrijf? boete?

tinavanraemdonck
Topic Starter

Appartement verkopen na 2,5 jaar? klein beschrijf? boete?

#1 , 18 nov 2007 21:32

Ik ka er allemaal niet meer aan uit.
2,5 jaar geleden hebben wij een appartement gekocht met klein beschrijf. Ik weet dat als we het verkopen we 5% registratierechten moeten bijbetalen + een boete. Maar mijn vraag was of ik ook de registratierechten van toen terugbetaald krijg (meeneembaarheid). Dan is het eigenlijk een 0 - operatie en moet ik alleen de boete betalen.
Of ben ik verkeerd?
Graag snel antwoord.
Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 nov 2007 11:46

“Art.61-3.In geval van zuivere AANKOOP van een...onroerend goed door een natuurlijk persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen ,wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die...verschuldigd waren op de aankoop die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop,mits...“(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Er gebeurt dus geen verrekening bij VERKOOP.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

tinavanraemdonck
Topic Starter

#3 , 20 nov 2007 15:35

Volgens u uitleg is er dus wel een verrekening. Ik verkoop mijn appartement en koop een huis dan krijg ik zowiezo die registratierechten van het appartement terug. Ook al moet ik een boete betalen omdat wij hier geen drie jaar gewoond hebben en klein beschrijf hebben gekregen toen.

Reclame

Terug naar “Kopen”