Aangetekend schrijven wordt uiteindelijk niet bezorgd

Tope
Topic Starter

Aangetekend schrijven wordt uiteindelijk niet bezorgd

#1 , 13 apr 2013 11:59

INFO:

5/04/2013
De postbode belt met een AS, maar daar ik vermoedelijk de bel niet gehoord heb, laat hij een afwezigheidsbericht achter.
Het AS kon op 8/04/2013 vanaf 11:00 afgehaald worden op mijn plaatselijk postkantoor.
Via het nummer 022/01 23 45 laat ik het AS echter een tweede keer aanbieden en dit zou gebeuren op 9/04/2013.
Cruciale fout, zo blijkt achteraf.

9/04/2013
De gewone post wordt bezorgd, maar geen AS en geen afwezigheidsbericht van de tweede aanbieding.
Opnieuw bel ik naar Bpost en er wordt mij bevestigd dat de zending die morgen om 09:00 vertrokken was voor een tweede aanbieding.
Ze zou zeker nog die dag afgeleverd worden.
De vierde Bpost medewerker die ik in de late namiddag aan de lijn kreeg, ontdekte dat er een fout gebeurd was.
Daarom zou het AS uitzonderlijk een derde keer aangeboden worden en dit op 11/04/2013.

11/04/2013
Het AS wordt weer niet aangeboden.
Bij navraag op mijn plaatselijk postkantoor blijkt dat de brief terug naar afzender gestuurd werd wegens 'ontoekereikend of verkeerd adres'. (Hallo, waarom kan hij de eerste keer dan wel op het juiste adres aangeboden worden???)
De postbeambte kan niet zien wie de afzender is, maar ik ontvang wel een afprint van het hele traject dat de brief gevolgd heeft, voordat hij teruggestuurd werd.
In de late namiddag laat ik via het Bpost contactnummer een klacht noteren.

Op de site van Bpost lees ik: 'U heeft 15 dagen (voor een gerechtsbrief 8 dagen)de tijd om de zending te gaan afhalen in het postkantoor of PostPunt dat op het afwezigheidsbericht vermeld staat.'
Normaal gezien kon ik de zending dus tot 22/04/2013 of tot 15/04/2013 (gerechtsbrief) op mijn plaatselijk postkantoor gaan afhalen.
In mijn geval was hij echter al op 11/04/2013 terug naar afzender vertrokken.

VRAGEN:

-Wat gebeurt er wanneer het om een gerechtsbrief zou gaan waarop ik door al dat gekluns van Bpost niet of niet tijdig kan reageren?

-Zijn het afwezigheidsbewijs van de eerste aanbieding, de afprint van het traject van de zending en de (telefonische) klacht aan Bpost dan voldoende bewijzen om te staven dat ik in de onmogelijkheid was om te reageren?

-Is er dan geen enkele manier om te achterhalen wie de afzender is?

-Wat kan ik nog doen om mij wapenen tegen de mogelijke gevolgen van de niet-aanbieding van dit AS?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 13 apr 2013 15:20

Officieel hebt u het AS ontvangen toen het de eerste keer aangeboden werd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tope
Topic Starter

#3 , 13 apr 2013 19:29

Betekent dat dan dat alle (financiële) gevolgen voortkomend uit het niet afleveren van deze brief volledig voor mijn rekening zijn?
Wat is dan de zin van het indienen van mijn klacht over de niet-bezorging als ik het AS - volgens jou - officieel gezien toch al ontvangen heb?
Ik zou gewoon willen weten wie de afzender is; vroeger stond die vermeld op het afwezigheidsbericht, maar nu kunnen ze jou dat zelfs niet meer op het postkantoor vertellen.
Kijk, ik ben iemand die altijd probeert binnen de lijntjes te kleuren en bijgevolg ontvang ik zelden of nooit een AS.
Het feit van nu niet te weten wie mij dat AS gestuurd heeft, geeft mij zenuwen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2013 19:32

Waar staat de naam van de afzender?
Bij mijn weten niet op een afleveringsbericht.
Standaard is het zo dat een niet afgehaalde AS ondersteld wordt ontvangen te zijn.
In dit geval blijkt er duidelijk een fout van Bpost.
Ik zou Bpost ook schriftelijk in gebreke stellen en ook de ombudsdienst aanschrijven.
Niet vergeten hen aansprakelijk te stellen voor elke schade wat dan ook die u hierdoor hebt of zou kunnen lijden.
Te beginnen met uw tijdverlies en de kosten van uw AS aan Bpost.

denlowie

#5 , 13 apr 2013 19:48

Het enige wat je kan nagaan bij een bericht van een AS is het post punt van afgifte en ook het uur van afgifte!
Anders niks nada!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#6 , 13 apr 2013 20:16

Waar staat de naam van de afzender?
Bij mijn weten niet op een afleveringsbericht.
.
Heeft er ook nooit opgestaan. Anders zou dit aanleiding kunnen zijn een AS niet te gaan afhalen als je al vooraf weet dat het die kwaaie huisbaas weer is die achter zijn huur aan zit, of die slechte werkgever die je dringend wil ontslaan. :evil:

scorpioen

#7 , 13 apr 2013 22:06

maar ik ontvang wel een afprint van het hele traject dat de brief gevolgd heeft, voordat hij teruggestuurd werd.
Wat vertelt die print?

Tope
Topic Starter

#8 , 14 apr 2013 10:05

Dat het AS wegens 'ontoereikend of verkeerd adres' opnieuw naar Antwerpen-Centraal/afzender gestuurd werd.

Tope
Topic Starter

#9 , 19 apr 2013 08:47

Net een mail van de klachtendienst ontvangen met verontschuldigingen:

Na zorgvuldig onderzoek in onze diensten blijkt dat wij uw zending verkeerd hebben behandeld.
De aangetekende zending werd teruggestuurd naar de afzender ipv correct voor een 2de keer aan te bieden.
Wij betreuren dit voorval en bieden u, in naam van bpost, onze oprechte verontschuldigingen aan voor het ongemak.

Unquote

Blijkbaar kan Bpost pas achteraf een 'zorgvuldig onderzoek' uitvoeren.
Het AS zou zelfs een DERDE keer aangeboden worden, terwijl hij vóór de tweede aanbieding al terug naar afzender gestuurd werd.
De gevolgen van dit gekluns zijn wel voor de ontvanger.
Straf vind ik zoiets.

Vandebos

#10 , 19 apr 2013 10:41

Uitleg zorgvuldig bijhouden mochten er repercussies aan het niet ontvangen van het schrijven zitten. Heeft men je de afzender van schrijven bezorgd?

Terug naar “Andere”