Aandelen aan toonder in successie

Bematix
Topic Starter
Berichten: 20

Aandelen aan toonder in successie

#1 , 03 apr 2013 11:23

Situatie is als volgt:

De overledene sterft in april 2011. Daarna is via de notaris een aangifte van nalatenschap ingediend en zijn de successierechten betaald. Ook bij de bank zijn alle gelden vereffend.

Nu, 2 jaar later, heeft de enige erfgename tussen papieren van de overledene nog enkele aandelen aan toonder gevonden, voor een waarde van +- 30.000 euro. Ondertussen staan deze op een effectenrekening, op naam van de enige erfgename.

Mijn vraag: moet deze waarde bijvoeglijk aangegeven worden?

De aandelen waren in het bezit van de overledene, maar stonden niet op haar naam, en is er dus ook geen bewijs dat dit haar aandelen waren. Ik zou dan eerder geneigd zijn te denken dat deze niet bijvoeglijk aangegeven moeten worden, doch 100 % zeker ben ik hier niet van.

Klein detail: de enige erfgename is ook naar het registratiekantoor geweest om dit te melden. Kan dit een probleem geven indien je geen bijvoeglijke aangifte zou indienen?

Alvast dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 03 apr 2013 11:52

Mijn vraag: moet deze waarde bijvoeglijk aangegeven worden?
Uiteraard.

Bematix
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 03 apr 2013 11:57

Mijn vraag: moet deze waarde bijvoeglijk aangegeven worden?
Uiteraard.
Eerlijkheidshalve zal dit wel moeten.

Ik zal mijn vraag anders stellen: als je het niet doet, kan men dan in de problemen komen? Er is namelijk geen enkel bewijs dat deze aandelen van de overledene waren. Het is de enige erfgename die ze nu op een effectenrekening geplaatst heeft. Ze zou dan toch kunnen zeggen dat dit haar aandelen zijn, lijkt me...

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”