syndicus weigert tussenmeter water

lunas
Topic Starter
Berichten: 7

syndicus weigert tussenmeter water

#1 , 01 apr 2013 22:18

Ik heb 2 jaar geleden een appartement gekocht. Sinds enkele maanden woon ik er effectief.
Bij de renovatie van mijn appartement heb ik een tussenmeter laten plaatsen door een loodgieter op de waterleiding, want wij zitten nog met 1 gemeenschappelijke watermeter in het gebouw. De syndicus weigert echter te werken met een tussenmeter, hij heeft navraag gedaan en de watermaatschappij heeft gezegd dat deze niet geldig is. Ik weet wel beter ...

Dan heb ik bij Waterlink gehoord achter een aparte watermeter met aparte factuur. Waterlink zegt dat dat niet gaat. Iedereen moet een aparte watermeter krijgen met toelating van iedereen in de blok (ik ben de enige die het wil, de rest zijn met 2-3 personen/appartement en eentje doet zelfs de was van haar kinderen hun gezin erbij = gem. 4 wasmachines/dag), of het blijft 1 gezamenlijke watermeter.

Ik wil dus verdere stappen nemen, maar weet me niet te baseren op welke wetteksten. Ik vind niets over de geldigheid van tussenmeters en de plicht van syndicussen om met tussenmeters te werken. Ik twijfel of mijn syndicus het niet wil of niet kan.

En dan las ik op dit forum dat de verplichting tot aparte watermeters zich uitbreidt tot oude gebouwen, dit in juli 2015. Is dit waar en waar kan ik de wettekst vinden. Want dan wil ik dit in de brievenbus van mijn syndicus steken. Dan kan hij verplichte actie nemen.

Anders zit er niets anders op dan naar het vredegerecht te stappen.

Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 apr 2013 09:49

Voor het plaatsen en gebruik van tussenmeters of privatieve meters van de maatschappij zelf, moet HEEL de binneninstallatie voor de waterbedeling hiervoor geschikt zijn in heel het gebouw.
In oude gebouwen komt dit er meestal op neer dat de hele binneninstallatie waarschijnlijk zal moeten worden aangepast.
Gaan alle mede-eigenaars hiermede akkoord zijn? Leg het voor op een AV, en je zal weten waar je aan toe bent.
Heb nog niets gehoord van een verplichting om na juli 2015 overal tussenmeters te verplichten. In dat geval zoudebn de loodhieters nu al moeten beginnen met de aanpassingen van de installaties, en dan nog niet kunnen tijdig klaar zijn, om nog maar te zwijgen over de enorme kosten die dit zou meebrengen voor vooral oudere eigenaars.

jansenm
Berichten: 15

#3 , 02 apr 2013 18:00

laat het op de agenda zetten van de AV (niet onder varia) als volwaardig agendapunt. indien u toch in de minderheid bent zal dit punt toch weggestemd worden. Na het ontvangen van het verslag van de AV kan u langs de vrederechter gaan om dit voor te leggen, de geplaatste tussenmeters gelden niet als officieel doch als al de app dezelfde tussenmeter hebben kan de syndicus hierop een berekening doen voor het aantal m³
Zelf ook al laten voorkomen en gelijk gekregen van de vrederechter. Wij moesten mee betalen voor de caravanpercelen zelf hebben we eigen watermeter.
Dit item staat hier ook op de site

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 apr 2013 19:06

A priori is het onvoldoende om dit als agendapunt op te nemen. Er moet over verschillende zaken worden gestemd: a) het idee (wil men dat of niet), b) gaat men akkoord om watermeters te plaatsen (ja of nee), c) wijziging van de verdeling van de losten, etc.

Er is geen wettelijke verplichting om officiële meters te plaatsen. Wat wel mogelijk is, is officieuze meters plaatsen. Bijvoorbeeld bij dezelfde vennootschap als voor de warmwatermeters.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 apr 2013 20:01

Ik denk dat TS het alleen een tussenmeter in zijn of haar appartement heeft laten plaatsen.
Met slechts 1 tussenmeter kan je uiteraard geen juiste verdeling maken, tenzij de andere appartementen ook over een tussenmeter beschikken. Bijna steeds geven de officiele meters en de tussenmeters een verschillend verbruik op, en dat kan nogal oplopen. Daarom dat er overal tussenmeters nodig zijn, zodat het totale bedrag van de officiele rekening kan verdeeld worden met het door de tussenmeters opgenomen verbruik. Hierdoor worden die verschillen weggewerkt.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#6 , 03 apr 2013 10:33

Ik denk dat TS het alleen een tussenmeter in zijn of haar appartement heeft laten plaatsen.
Met slechts 1 tussenmeter kan je uiteraard geen juiste verdeling maken, tenzij de andere appartementen ook over een tussenmeter beschikken. Bijna steeds geven de officiele meters en de tussenmeters een verschillend verbruik op, en dat kan nogal oplopen. Daarom dat er overal tussenmeters nodig zijn, zodat het totale bedrag van de officiele rekening kan verdeeld worden met het door de tussenmeters opgenomen verbruik. Hierdoor worden die verschillen weggewerkt.
ervaring in ons gebouw verschil hoofd , totaal niet officiele tussen meters 5 M3.
enkel de zwarte cijfers worden genoteerd.
in verleden werden zelf het aantal gedomicileerde personen niet verrekend evenals de vaste kost.
syndicus verrekende totale kost door aantal eigenaars en kwam zo op een kostprijs per m3 uit.
wat uiteindelijk betekende hoogste verbruik hoogste kost.
nu wordt alles in een excel formule berekend.
een vb nodig lees het wel.

lunas
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 05 apr 2013 20:24

Daar zeggen jullie wat. Hier worden geen vergaderingen gehouden. De vorige eigenaar zei dat er een lastige/ruziezoekende bewoner was die steeds moeilijk deed waardoor de syndicus besloten heeft om geen vergaderingen meer te houden. Ik kan het hierdoor niet als agendapunt laten opnemen. En ik kan al raden wie die lastige bewoner is, dat is inderdaad een ***** van een man.

Ik ga de syndicus aanspreken en vragen of hij eens bij alle bewoners kan vragen naar de interesse voor een watermeter. En ik heb wel meerdere vragen.

In de toekomst gaat dit toch allemaal moeten veranderen, want na het lezen van enkele topics in dit forum, blijkt de syndicus zijn taken toch niet al te best uit te voeren. Hier worden gewoon de rekeningen verzameld en op het einde van het jaar krijg ik op een eenvoudig A4-tje de totaalrekening gepresenteerd. Facturen zie ik hier nooit. Er wordt hier ook geen planning uitgedeeld met de werken die uitgevoerd gaan worden in de toekomst, voor welke werken we sparen, wie voor/tegen is etc.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 apr 2013 20:39

Hoeveel appartementen zijn er in jouw gebouw?

lunas
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 06 apr 2013 10:50

Het zijn 6 appartementen.
Na de officiële watermeter zijn er 6 aftakkingen op 1 buis. Bij de renovatie van mijn appartement is 1 aftakking(leiding) vervangen en is er een tussenmeter geplaatst.

Nu probeer ik de syndicus te kunnen spreken, want in de basisakte staat dat de verdeling van het water gebeurt met /1000. Dat is helemaal een verouderde en onjuiste berekening. Ik wil horen of dit effectief nog zo is, of dat hij werkt met aantal inwoners.

Ik denk dat mijn syndicus zelfs niet weet wat Excel is en ik denk dat het me hier heel wat overredingskracht en en vrederechter gaat kosten om de berekening te veranderen, laat staan het plaatsen van individuele watermeters. Maar toch ga ik hier actie voor ondernemen.

Iemand een idee van de kosten van het vredegerecht, plaatsen 6 watermeters en ombouw?
Ik wil sowieso ook de watermaatschappij laten komen om een juist bedrag te weten, maar een idee van de kostprijs zou al fijn zijn.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 06 apr 2013 11:37

Als de installatie is zoals je beschrijft, moet het perfekt mogelijk zijn de enige officiele watermeter te vervangen door 6 officiele watermeters. Vraag dat eens na bij de atermaatschappij als ze langskomen. Dan heeft iedere huurder of bewoner zijn eigen rekening, en eveneens zijn gratis water per persoon.
Hiervoor moet dan wel de AV zijn akkoord geven.
Indien syndicus geen AV wil samneroepen, zal je via de vrederechter moeten. Dat kost niet zo veel, en mogelijks kan je dat van de syndicus recupereren, gezien hij het is die ingebreke blijft.

lunas
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 21 apr 2013 10:35

Ter afsluiting, ik heb mijn syndicus gesproken.
De berekening gebeurt inderdaad nog met /1000. Hij vindt dit zeer lastig, maar zo staat het in de basisakte. De berekening uitvoeren volgens aantal personen doet hij niet, want hij krijgt dan klachten van de bewoners die vb. een maand op reis zijn, of van wie het appartement enkele maanden leeg staat tot er een nieuwe huurder is. Maw, geen unanieme beslissing = geen verandering in berekening. Hij wist me wel te zeggen dat in 2014, ten laatste 2015 er aparte watermeters komen. Volgens hem is dit verplicht (ik had thans gelezen dat deze regel er nog niet is doorgekomen, maar misschien krijgen syndicussen meer nieuws hierover).

En de reden dat er geen vergaderingen plaatsvinden is dus nog steeds de lastige buur, die in het verleden iedere vergadering boycotte.

Ik ga dus nog een half tot anderhalf jaar te veel water betalen. Gezien de duur van zo'n vrederechterprocedure etc. kan ik dus beter wachten tot de meters geplaatst worden.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 21 apr 2013 11:24

, want hij krijgt dan klachten van de bewoners die vb. een maand op reis zijn, of van wie het appartement enkele maanden leeg staat tot er een nieuwe huurder is. .
Dat snap ik niet. Een verrekening per persoon of via 1000sten veranderd toch niet als je een maand op verlof bent of het appartement tijdelijk leeg staat. Dan wordt er geen water verbruikten en toch zullen die ook moeten betalen voor die periode.

lunas
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 11 mei 2013 09:44

, want hij krijgt dan klachten van de bewoners die vb. een maand op reis zijn, of van wie het appartement enkele maanden leeg staat tot er een nieuwe huurder is. .
Dat snap ik niet. Een verrekening per persoon of via 1000sten veranderd toch niet als je een maand op verlof bent of het appartement tijdelijk leeg staat. Dan wordt er geen water verbruikten en toch zullen die ook moeten betalen voor die periode.

Ik schreef dat hij de berekening niet wil doen volgens aantal personen per appartement, want dan klagen de inwoners dat het niet eerlijk is dat wanneer ze op reis zijn voor maanden ze die ook moeten betalen.

Zowel /1000 als /aantal personen, is één pot nat :D .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”