Geluidsoverlast Blaffende hond

Mr. Tux
Topic Starter
Berichten: 1

Geluidsoverlast Blaffende hond

#1 , 14 mar 2013 18:05

Hallo

Ik had wat vragen over hoe ik mijn buur te reden kan stellen dat de huidige situatie ondoenbaar is.
De hond van mijn buren wordt tussen 8 en 5 in een paardenstal ( open hang) achtergelaten. Doordat de hang open is langs 1 kan is dit idee als basversterker.
Omdat dit dier alleen zit blaft deze bij de minste krak naar niets.
De hond is Duitse herder en heeft dus een vrij zware blaf.

Ik heb de buur er al over aangesproken maar die vindt dat we hiermee moeten leven.
Ook hebben we de wijkagent ingeschakeld, deze heeft beide verhalen van beide partijen gehoord maar heeft gezegt dat ze weinig kan bemiddelen.

Nu is de vraag wat ik kan doen om mijn buur tot reden te krijgen?
Ik weet dat ik niet iemands anders eigendom mag filmen zonder toestemming, dus was dat zeker niet van plan

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 15 mar 2013 08:53

Ik weet dat ik niet iemands anders eigendom mag filmen zonder toestemming, dus was dat zeker niet van plan.
Je mag dat wel, maar ... je mag de opnames waar personen opstaan niet tonen aan een derde (= geen lid van je gezin) tenzij:
- ofwel met toestemming van de persoon zelf
- ofwel met toestemming van een bevoegde rechter

Ik heb dat al driemaal gedaan tegenover mandatarissen van een VME (tussen 2004 en 2010), driemaal werd de klacht neergelegd door betrokkene en driemaal geklasseerd zonder gevolg. Tot op heden is het bestaan van de opnames voldoende geweest, zonder dat ik de opnames zelf heb moeten gebruiken bij de rechter.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 15 mar 2013 09:03

Geluidsopnamen zijn geen probleem.
Daarbij eveneens steeds politie ter plaatse laten komen want overlast ( blaffende hond) is strafbaar.
Wat veel wordt verondersteld is dat het enkel strafbaar is bij nacht, Niet juist is steeds strafbaar.
Nachtlawaai wordt onderstelt tussen 22 en 06 uur te zijn terwijl dit evenmin als dusdanig in de wetgeving staat.
De wijkagent had deze info ook kunnen (moeten) geven.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8&t=25893"

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 mar 2013 09:15

In het gemeentelijk politiereglement kan geluidsoverlast wel strikter beperkt worden (geen gras afdoen op zondag, geen buitenfeestjes na 22 uur, ...), maar dit staat los van de algemene definitie van geluidsoverlast. Een hond die de ganse dag blaft, kan ook overlast zijn.

Telkenmale klacht indienen bij politie (deze moeten die noteren, of ze nu vinden of u overdrijft of niet) is een begin.
Eventueel een geding bij de vrederechter op basis van artikel 544 BW overmatige burenhinder? Best wel eerst een verzoeningsprocedure voor dezelfde rechter, dit is gratis, en als u eruit komt heeft het akkoord dezelfde afdwingbaarheid als een vonnis.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 15 mar 2013 09:40

probeer toch het volgende: bespreek met je buur dat hij zijn hond balfontwenning aanleert. Een goed opgevoede hond zal enkel maar één blaf blaffen (waarschuwing) als er een onbekend persoon of (groot) dier op het eigen erf komt. (dus niet naar de vogels en de kat)
Dat wil dus zeggen als de hond het dier of de mens ook kan zien.
Als een hond zomaar blaft als hij alleen zit, kan je de buur hem dat op één weekend afleren.
De hond moet leren dat hij lange tijd alleen kan zitten zonder aanhoudend te blaffen. Dan moeten er wel gernoeg speeltjes en vertier zijn in zijn hondenren (daa r zit het al fout: de hond moet een paar meter loopruimte hebben, ipv een paardenbox...)
De buurman laat zijn hond achter in zijn ren en verlaat de omgeving. Zodra de hond weer begint te blaffen, bestraft de buurman de hond (boos stopwoord roepen) volgende keer idem: en dan de muilkorf aan voor een kwartier. (daarmee kunnen ze niet blaffen)
Dan muilkorf weer af. Tot zolang de hond gewoon een paar uur kan zwijgen. Let wel: de hand mag wél even aanslaan als er iemand langskomt. Dat is ook e
zijn taak.
Weekendje werk om te trainen.
Hoort bij de opvoeding van een hond. Probeer dat even uit te leggen aan de buurman.

gasttongeren
Berichten: 51

#6 , 15 mar 2013 11:10

Geen juridische informatie maar misschien wel een oplossing als overleg met de buren niet mogelijk is. Er bestaan apparaatjes die een ultrasoon signaal uitzenden bij geblaf. Dit signaal is niet te horen door de mens maar is vervelend voor de hond. De hond zal het geluid associëren met zijn geblaf en dus niet meer blijven blaffen. Het apparaat schijnt goed te werken.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 15 mar 2013 11:47

ja klopt, en het werkt. Zo leert ie het ook af. : maar dan moet je het wel in zijn buurt kunnen ophangen (zonder over de schutting te kruipen natuurlijk, want dat is huisvredebreuk)

jureca
Berichten: 77
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 okt 2018 10:23

Een duidelijk overzicht van jouw mogelijke opties en de verschillende stappen die je kan nemen vind je hier terecht! https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... dsoverlast

Indien je langdurig last blijft ondervinden van de overlast en op zoek bent naar een blijvende oplossing kan je ook steeds een advocaat onder de arm nemen om de situatie te bekijken en eventueel aan te vechten. Een overzicht van de mogelijke manieren vind je hier weer!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”