Ongeluk door sneeuw op openbare weg. Wie verantwoordelijk?

Mariette
Topic Starter

Ongeluk door sneeuw op openbare weg. Wie verantwoordelijk?

#1 , 12 mar 2013 10:33

In mijn gemeente wordt er slechts in sommige straten gestrooid. Mijn straat laten ze steeds links liggen. Bij de vorige winterpiek was mijn straat veranderd in een ijspiste met +/- 5 cm ijs. Het is een doodlopende straat, maar dagelijks rijden er wel meer dan veertig auto's binnen en buiten zodat de sneeuw wordt hardgereden - zeker omdat de meeste bewoners hun wagen voor de deur parkeren en dus veel over en weer gemanoeuvreer maken.

Nu is elke burger verantwoordelijk voor het ruimen van zijn eigen voetpad, en bij nalatigheid en in geval van ongeluk is de bewoner aansprakelijk.
Als mijn straat er zo spiegelglad bijligt kan men amper te voet oversteken. Wie is dan verantwoordelijk in geval van ongelukkige val en/of beenbreuken?

ps. ik heb aan de gemeente verzocht om te strooien, maar dit werd geweigerd. Ik heb voorgesteld om dan zand te voorzien (zout was slecht voor het milieu) ook dat werd geweigerd omwille van verstopping van de riolering.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 12 mar 2013 10:48

Het enige wat ik er zo meteen van terugvind, is volgend arrest bij Cassatie:

Rolnr.: P.09.0016.F.
Datum: 27/05/2009

De verplichting van de overheid om te strooien tijdens de winterperiode is geen resultaatsverbintenis; dat betekent evenwel niet dat zij ontslagen is van de verplichting om met gepaste maatregelen ieder verborgen of zichtbaar gevaar te voorkomen dat zij kon voorzien.

Mss kunnen de juristen op dit forum hier wat mee?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg

#3 , 12 mar 2013 12:17

1.zat met mijn gedachten bij de overleden persoon.
2.Ik rij op dat moment in 2e vitesse ( 30 km/h) en merk ineens dat de wagen wat slipt.
1 bis. Ik schiet plots uit mijn gedachten
3.als reactie druk ik op mijn rem, waardoor de achterkant van de wagen nog meer wegdraait .
4.Als ultiem redmiddel wil ik de handrem optrekken, wat voor het verder doordraaien van de wagen zorgt
Tja. Zoals hierboven al uitgelegd, kan de gemeente niets verweten worden; er is geen resultaatsverbintenis. Uzelf maakt wel meerdere fouten :
- Als u aan het rijden bent, dient u zich hierop te concentreren, en op niets anders. Het verkeer en de wegcode is zo al ingewikkeld genoeg dat u géén afleiding kan gebruiken.
- U dient uw snelheid aan te passen aan de toestand van de weg (en niet andersom). Als u slipt bij 30, is 30 te snel.
- Remmen als u slipt? Waanzin.
- Handrem optrekken? Dat doet u alleen als u een achterwielslip wil. Rallypiloten doen dat om sneller, al slippend, een bocht te nemen. Een slip is 100 % gegarandeerd.

Kortom : juridisch maakt u geen enkele kans om uw verantwoordelijkheid aan te vechten.

Misschien een tip : zou het personeel van uw bedrijf, als teambuilding, eens geen slipcursus kunnen volgen? Ik meen dat echt : het is zinvol, spannend en nog leuk ook.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Veebee

#4 , 12 mar 2013 12:29

En ben je trouwens volgens de car policy niet verplicht om een pv te laten opstellen voor eender welke aanrijding? Sommige firma's zijn hier redelijk strikt in.

basejumper

#5 , 12 mar 2013 19:30

Los van het item in kwestie. Zijn we niet te ver aan het doorschieten als we bij elke minder prettige gebeurtenis in het leven altijd een verantwoordelijke moeten hebben? Het leven is nu eenmaal niet risicoloos, overmacht bestaat en shit happens...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mariette
Topic Starter

#6 , 13 mar 2013 11:09

Los van het item in kwestie. Zijn we niet te ver aan het doorschieten als we bij elke minder prettige gebeurtenis in het leven altijd een verantwoordelijke moeten hebben? Het leven is nu eenmaal niet risicoloos, overmacht bestaat en shit happens...
volledig akkoord, maar dan moet men de bewoner niet verplichten om het voetpad ijsvrij te maken (want verantwoordelijk) terwijl de openbare weg een regelrechte ijspiste is (blijkbaar is er daar niemand verantwoordelijk).
Zelfs het leveren van een aantal zakken zout zodat ieder een stuk van de straat kan bestrooien werd geweigerd. Nochtans betalen wij evenveel belasting als de mensen waar wèl gestrooid wordt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2013 11:39

Er wordt toch enkel maar gestrooit op de straat, en niet op de stoep.
Gemeente is verantwoordelijk voor de straat, aanpalende bewoners voor de stoep.
Waarom zou de gemeente dan zout moeten leveren?

Mariette
Topic Starter

#8 , 22 mar 2013 13:43

Er wordt toch enkel maar gestrooit op de straat, en niet op de stoep.
Gemeente is verantwoordelijk voor de straat, aanpalende bewoners voor de stoep.
Waarom zou de gemeente dan zout moeten leveren?
Omdat de gemeente de STRAAT niet sneeuwvrij maakt en de bewoners wèl hun eigen stoep sneeuwvrij moeten maken.

Turaki

#9 , 22 mar 2013 14:05

U bekijkt het verkeerd. U bent als bewoner verplicht om het voetpad voor uw deur vrij te maken, zodat voetgangers deze veilig kunnen gebruiken.
Als bestuurder bent u daarentegen verplicht om uw rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden, niet omgekeerd. De gemeente moet wel zijn best doen om de wegen berijdbaar te houden, maar dit is geen resultaatsverbintenis.

2 verschillende wetgevingen, 2 verschillende insteken. Deze hebben, buiten dat deze alle twee van toepassing zijn bij sneeuw, verder niets met elkaar te maken.

giserke

#10 , 27 mar 2013 15:49

Alleen heeft de overheid in deze altijd een joker die ze kan trekken als het fout gaat in hun nadeel.

Verder moet je je rijstijl aanpassen aan de weg volgens de wet.

Terug naar “Actuele Thema's”