Extra boete door het volgen van het attest van erfopvolging?

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

Extra boete door het volgen van het attest van erfopvolging?

#1 , 12 feb 2013 20:22

Even het verhaal zo duidelijk mogelijk schetsen :
Mijn tante is overleden eind augustus, zij had geen partner en geen kinderen.
Haar moeder (mijn grootmoeder) was toen wel nog in leven, haar vader niet meer.
Haar enige broer (mijn papa) is ook niet meer in leven, hij is twee jaar geleden overleden.
Mijn grootmoeder, mijn zus en ik zijn haar erfgenamen. Mijn tante had geen testament.

Bij het indienen van de vraag voor attest van erfopvolging bij het registratiekantoor krijgen wij 3 weken later de volgende nalatenschap
Haar moeder ½
Haar nicht (mijn zus) ¼
Haar nicht (ik) ¼
Dit attest werd gebruikt door de banken om het roerende goed te verdelen alsook door de notaris om de reeds verkochte onroerende goederen ook te verdelen volgens dit attest.
Wij hebben ten gevolgen van dit zelfde attest de aangifte van nalatenschap ingediend. (een maand later, we hadden gevraagd om uitstel omdat nu ook in tussentijd onze grootmoeder was overleden maar dit zou geen invloed hebben op heel deze administratie)
Wij verzenden deze aangifte en een week later krijgen wij een brief waarin staat dat de verdeling van de nalatenschap ‘die wij verklaren’ niet correct is. Dit met kopie’s van de wettelijke teksten erbij :
Haar moeder ¼
Haar 2 nichten (mijn zus in ik) ¾

Hierbij wordt nu ook nog gezegd dat wij de fout hebben gemaakt in de aangifte van nalatenschap en dat wij op het verschil nog eens 1/5 extra boete dienen te betalen.
Wij vallen hier letterlijk op ons gat (manier van spreken).
Nu stel ik mij de vraag of wij deze boete (=15000 euro !) kunnen aanvechten ? Wij hebben de verdeling gevolgd die ons werd verklaard door het registratiekantoor zelf en nu zeggen zij dat wij hier de fout hebben gemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 feb 2013 20:35

Toon hun het attest dt ze u zelf hebben bezorgd.
Jullie zullen wel de bijkomende erfenisrechten moeten betalen, maar ik zou de boete wel betwisten.
Zeker dat die 15000 EUR een boete is (of enkel de bijkomende erfenisrechten)?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 12 feb 2013 20:43

Bedankt voor je snelle respons !
Wij hebben dit attest bijgevoegd bij de aangifte.
De +/-15000 euro is de boete die we dienen te betalen, de bijkomende erfenisrechten is 80.000 in totaal, dus dat is ook al een behoorlijk verschil. Dat deze dienen betaald te worden dat denk ik ook en indien dit wettelijk zo moet dan volgen wij dit uiteraard.
Maar nu hebben wij al meerdere schrijven ingediend aan het desbetreffende registratiekantoor, waar wij verwijzen naar dit attest van hen met de verdeling van nalatenschap, maar buiten het eerste schrijven waar wij de schuld krijgen van de fout wordt er geen reactie meer gegeven. Ik stel me gewoon de vraag of we dit zouden kunnen aanvechten of indien we als burger hier de verantwoordelijkheid dragen en de aangifte van nalatenschap niet gebonden is aan het attest van erfopvolging.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 feb 2013 23:17

Serieuze fout in eerste attest van erfopvolging. Heeft de notaris niets opgemerkt?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 13 feb 2013 13:24

Serieuze fout in eerste attest van erfopvolging. Heeft de notaris niets opgemerkt?
Niemand heeft iets opgemerkt

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2013 14:44

en de aangifte van nalatenschap niet gebonden is aan het attest van erfopvolging.
Wat bedoel je hiermee?

De successierechten moeten betaald worden volgens de wettelijke regeling. Dat de fiscus een fout gemaakt heeft bij het afleveren van een attest van erfopvolging kan daar geen afbreuk aan doen.

Dit is voor mij wel een reden om de boete aan te vechten. Ik denk dat u een ernstige kans hebt dat de fiscale rechter die zal kwijtschelden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 13 feb 2013 16:11

Boete kan aangevochten worden, het meeerbedrag aan successierechten niet. En die zullen idd serieus zijn. Nichten worden belast aan 45*55*65 % , moeder aan 3-9-27 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 13 feb 2013 17:34

en de aangifte van nalatenschap niet gebonden is aan het attest van erfopvolging.
Wat bedoel je hiermee?

De successierechten moeten betaald worden volgens de wettelijke regeling. Dat de fiscus een fout gemaakt heeft bij het afleveren van een attest van erfopvolging kan daar geen afbreuk aan doen.

Dit is voor mij wel een reden om de boete aan te vechten. Ik denk dat u een ernstige kans hebt dat de fiscale rechter die zal kwijtschelden.
Hoi Scorpioen,

Hiermee bedoel ik of het registratiekantoor de fout op het attest van erfopvolging kan verwerpen en zeggen wij verantwoordelijk zijn om bij de aangifte van de successie de wetregeling te volgen en niet het attest van erfopvolging. En hierdoor de boete nog dienen te betalen.
Dat wij de volle pot moeten betalen voor de successierechten is ook zeer logisch, het gaat mij hier enkel en alleen om die extra boete.

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 13 feb 2013 17:39

Boete kan aangevochten worden, het meeerbedrag aan successierechten niet. En die zullen idd serieus zijn. Nichten worden belast aan 45*55*65 % , moeder aan 3-9-27 %.
Hoi Wanton,
Ik twijfelde of deze boete aangevochten zou kunnen worden omdat ik zoveel hoor dat je onterechte zaken verliest tegen zulke instanties...en we moeten al zoveel betalen, 224000euro :shock: om precies te zijn, dat ik twijfelde indien we die boete zouden krijgen en deze zouden aanvechten we alsnog in kosten gaan vallen... maar het gaat wel om een boete van totaal 15000 euro wat voor ons heel veel geld is. (denk voor de meesten onder ons)

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 13 feb 2013 18:29

Boete kan aangevochten worden, het meeerbedrag aan successierechten niet. En die zullen idd serieus zijn. Nichten worden belast aan 45*55*65 % , moeder aan 3-9-27 %.
Erven de nichten in dit geval niet gewoon het erfdeel waar hun vader recht op had?

In dat geval zijn de successierechten toch minder?

Indien hun vader nog had geleefd, had vader dan ook 3/4 van het totaal geërfd en zijn moeder slechts 1/4?
Waarop is dat dan gebaseerd?

Het lijkt me dat de eerste aangifte toch de meest correcte is: moeder 1/2 en de overleden vader ook 1/2, waarna de dochters ieder de helft erven van hun vader. (wel met tweemaal successie)

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 13 feb 2013 18:37

Boete kan aangevochten worden, het meeerbedrag aan successierechten niet. En die zullen idd serieus zijn. Nichten worden belast aan 45*55*65 % , moeder aan 3-9-27 %.
Erven de nichten in dit geval niet gewoon het erfdeel waar hun vader recht op had?

In dat geval zijn de successierechten toch minder?

Indien hun vader nog had geleefd, had vader dan ook 3/4 van het totaal geërfd en zijn moeder slechts 1/4?
Waarop is dat dan gebaseerd?
Hoi Mariette,

Het wetboek zegt dat elke ouder in leven recht heeft op 1/4 , 3/4 zou dus naar ons vader zijn gegaan. Wij erven het deel van ons vader (niet ieder apart, het wordt op 3/4 in zijn geheel berekend) maar we vallen wel in de schijf van nichten. Alle nadeligheid dat we kunnen hebben, hebben we ook :cry: maar bon, als de wet dit voorschrijft dan is het ook zo. Daarentegen vind ik het niet kunnen dat er een fout wordt gemaakt op het registratiekantoor en wij de schuld krijgen omdat we deze fout niet hadden mogen volgen. Maar wij wisten ook niet dat dit zo voorgeschreven was in het wetboek. Bvb als je gaat kijken op successieonline.be en je geeft de sitatuatie in dan verkrijg je 1/2 grootmoeder, 1/4 zus, 1/4 ik of indien mijn vader nog had geleefd 1/2 grootmoeder , 1/2 broer. De berekening op successieonline.be is ook niet correct, ik heb hun ook een mail geschreven hierover maar ik krijg hier ook geen gevolg op spijtig genoeg.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 13 feb 2013 18:48

Wanneer een alleenstaande , zonder kinderen , overlijdt , wordt de erfenis zo verdeeld : 1/4 voor elke nog levende ouder ; de rest gaat naar de broers en/of zusters ( of hun plaatsvervullers) in gelijke mate. Dus de verdeling is hier idd dat moeder 1/4 heeft , met SSR 'rechte lijn' ; en 3/4 gaat naar de kinderen van de overleden broer , met SSR 'vreemden'.
Ik denk dat ge niet anders kunnen dan de supplementaire SSR te betalen , maar dat ge zeker bezwaar moet aantekenen tegen de boete. U heeft ter goeder trouw gehandeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 13 feb 2013 18:57

Wanneer een alleenstaande , zonder kinderen , overlijdt , wordt de erfenis zo verdeeld : 1/4 voor elke nog levende ouder ; de rest gaat naar de broers en/of zusters ( of hun plaatsvervullers) in gelijke mate. Dus de verdeling is hier idd dat moeder 1/4 heeft , met SSR 'rechte lijn' ; en 3/4 gaat naar de kinderen van de overleden broer , met SSR 'vreemden'.
Ik denk dat ge niet anders kunnen dan de supplementaire SSR te betalen , maar dat ge zeker bezwaar moet aantekenen tegen de boete. U heeft ter goeder trouw gehandeld.
Hoi Wanton, ,

Ik heb zelf weinig kaas gegeten van al deze zaken en weet niet goed wat of hoe, maar ik ga toch denk ik de boete aanvechten.
Bij FOD lees ik het volgende dat mij wat bang maakt...

Principe

De fiscale boeten worden vastgesteld door verschillende artikelen in het Wetboek der successierechten en het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten.

Ze zijn verschuldigd door het louter feit van de overtreding zonder dat rekening gehouden wordt met goede of kwade trouw, of met overmacht.

Inzake tekortschatting bestaat de overtreding erin dat de door de wet voorziene verkoopwaarde niet vermeld wordt in de akte of de aangifte. Zij is niet gebonden aan de persoon van de overtreder.

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 14 feb 2013 09:07

“Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen. De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.“(Burgerlijk Wetboek).

‘Haar moeder (mijn grootmoeder) was toen wel nog in leven, haar vader niet meer’

Het vooroverlijden van vader belet de KLOVING niet uit “de nalatenschap (wordt) in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen.”. Het vooroverlijden heeft enkel tot gevolg dat de ouders hun helft niet onder elkaar gelijkelijk verdelen.(dit is inderdaad niet correct krachtens art.749 !)

Maak de zaak desnoods aanhangig bij de fiscale rechtbank.
Laatst gewijzigd door j.demoor op 16 feb 2013 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Babs1976
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 14 feb 2013 10:53

“Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen. De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.“(Burgerlijk Wetboek).

‘Haar moeder (mijn grootmoeder) was toen wel nog in leven, haar vader niet meer’

Het vooroverlijden van vader belet de KLOVING niet uit “de nalatenschap (wordt) in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen.”. Het vooroverlijden heeft enkel tot gevolg dat de ouders hun helft niet onder elkaar gelijkelijk verdelen.

Maak de zaak desnoods aanhangig bij de fiscale rechtbank.

Artikel 749
Ingeval de persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, broeders, zusters of afstammelingen van dezen achterlaat en de vader of de moeder vooroverleden is, wordt het gedeelte dat hem of haar, overeenkomstig het vorige artikel, zou zijn te beurt gevallen, gevoegd bij de helft die toekomt aan de broeders en zusters, of aan hen die hun plaats vervullen, zoals in [afdeling VI] van dit hoofdstuk wordt bepaald.
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 10 W. 14 mei 1981 (B.S., 27 mei 1981).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”