verdeling nalatenschap met persoon onder bewindvoering

BertenB
Topic Starter
Berichten: 5

verdeling nalatenschap met persoon onder bewindvoering

#1 , 06 feb 2013 04:28

Gegroet forumlezers en –gebruikers.
Vorig jaar overleed mijn vader. Mijn broer en ikzelf zijn de erfgenamen. Ik handel tevens als bewindvoerder voor mijn broer.
Gezien mijn broer het statuut van ‘beschermd persoon’ heeft voorziet de wetgever in een aantal procedures om de nalatenschap te regelen.
Zo wordt er oa een voorafgaandelijke schatting van het onroerend goed opgelegd met tussenkomst van de ontvanger van registratie en domeinen. Ook moet de aanvaarding van de nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving neergelegd worden ter griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg. Deze opgelegde procedures brengen ook kosten met zich mee.
Het lijkt me, gelet op de verplichting van die procedures, dan ook billijk dat dergelijke kosten bij het passief van de nalatenschap kunnen gerekend worden.
Kan iemand mij op weg helpen waar ik de juiste info hieromtrent kan vinden, want volgens de notaris maken dergelijke kosten wel deel uit van het nalatenschapsdossier, maar niet van de aangifte van de nalatenschap. Dat lijkt me echter helemaal niet logisch… iemand die één en ander hieromtrent wil/kan verduidelijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 feb 2013 14:35

Dergelijke kosten zijn idd niet ten laste van de nalatenschap en kunnen dus niet in de aangifte vermeld worden. Zij zijn wel ten laste van de erfgenamen: alle kosten die gemaakt moeten worden om een erfenis te kunnen ontvangen. Zo bvb. die van een akte van bekendheid of een akte bij Eerste aanleg , schattingen , notariskosten, dossierkosten bij de bank. Zij kunnen betaald worden van de tegoeden van de erfenis voor de verdeling tussen de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2013 15:27

Wetboek van successierechten.
Artikel 27

Als aannemelijk passief met betrekking tot de nalatenschap van een Rijksinwo­ner gelden slechts :

1° De op den dag van zijn overlijden bestaande schulden van den overle­de­ne;

2° De begrafeniskosten.

De kosten van de procedures waarvan je spreekt vallen daar m.i. niet onder, ik volg het standpunt van de notaris.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”