aangifte nalatenschap en vrijstelling gezinswoning

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

aangifte nalatenschap en vrijstelling gezinswoning

#1 , 30 jan 2013 10:42

Ik heb hier een voorstel tot aangifte nalatenschap voor mij van mijn notaris nav overlijden van mijn vader.
Onder 'gemeenschap...' staat bij 'actief onroerende goederen' de gezinswoning vermeld met mijn geschatte waarde van 150000 euro.
En een bos: geschat: 2200 euro.
Bij 'nalatenschap' staat de som van voorgaande bedragen, gedeeld door 2 (was gehuwd koppel dus dit lijkt normaal).
Er staat ook dat de woning de gezinswoning betreft.
Mijn ouders verbleven op het moment van overlijden van mijn vader beide in een rusthuis (woning wordt verhuurd).
Mijn vraag: op die gezinswoning moeten toch geen successierechten betaald worden, waarom wordt die woning dan met een geschatte waarde vermeld in de aangifte ?(PS ik heb het ook aan de notaris gevraagd, maar versta zijn antwoord niet)
PS: de erfenis gaat volledig naar mijn moeder (langslevende krijgt alles volgens huwelijkcontract)

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jan 2013 17:49

Ik weet ook niet wat de notaris zou gezegd hebben. Maar in de aanwijzingen staat daat elk goed dat behoort tot de nalatenschap , vermeld dient te worden met de waarde op datum van overlijden. Dus nu ook, ongeacht dat er geen SSR moeten op betaald worden. Die informatie kan ooiit nog nuttig zijn.
Maar , hetgeen nu uitgespaard wordt aan SSR doordat moeder alles erft , betaal jij bij het overlijden van moeder , dubbel terug. De rechten worden dan over een groter bedrag verdeeld tussen minder erfgenamen. Reken het maar eens uit!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”