pakje te lang bij bpost ingehouden (custom clearance)

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

pakje te lang bij bpost ingehouden (custom clearance)

#1 , 29 jan 2013 10:47

Hoi,

Ik heb op 9 januari een pakje gekocht. Iets dat ik nodig had op 1 februari. Om dit op tijd hier te krijgen heb ik een priority verzending genomen. Normaal zou het dan ruimschoots op tijd bij mij moeten aangekomen zijn. Echter hebben ze dit pakketje reeds 15 dagen ingehouden op de custom services van Bpost. Een eerst brief had ik pas ontvangen 10 dagen nadat het ingehouden geweest was. Nadat ze alle documenten die ze zogezegd nog nodig hadden gekregen hadden, zijn we weer 5 dagen verder en is er nog niets gebeurd. Ik heb ze nogmaals gecontacteerd en ze hebben inderdaad bevestigd dat ze alle documenten op tijd ontvangen hadden.

Indien ik dit pakketje later zou ontvangen is het voor mij waardeloos. Ik kan dan ook kosteloos mijn bedrag terug krijgen. Echter gezien de verzendkosten even hoog waren (priority) vraag ik me af wie hiervoor verantwoordelijk is en hoe ik hiervoor mijn geld kan terugvorderen?

Kan iemand hiermee helpen?

Alvast van harte bedankt.
bollywood

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2013 13:58

Twee weken is zeker geen abnormaal lange periode om iets door de douane te krijgen. Zeker niet aangezien je ook nog eens bijkomende info moest bezorgen (in dat geval is het zelfs vrij snel gegaan). Zelfs al laat je een pakje prior verzenden, dan nog heeft de koerierdienst geen enkele invloed op de douane.

Ik vrees dat jij (of de afzender van het pakket als blijkt dat hij de douanedocumenten niet goed ingevuld heeft) de enige verantwoordelijken zijn voor het feit dat je het pakketje niet op tijd gekregen hebt. Ik reken steeds op een "douane-doorvoertijd" van 4 weken, als ik iets van buiten de EU bestel. Iets op 9 januari laten verzenden van buiten Europa en dan verwachten dit op 1 februari binnen te hebben, is vrij naïef (sorry, hoor). U had zelf:

1. Vroeger kunnen bestellen
2. De afzender kunnen vragen de douanedocumenten duidelijk en ondubbelzinnig in te vullen, zodat extra briefwisseling naar u toe vermeden kon worden

Het feit dat u het pakje te laat kreeg is dan ook uw eigen verantwoordelijkheid en ik vrees dat u van niemand geld kan terugkrijgen. U hebt zich mispakt aan de douaneformaliteiten. That's all...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 29 jan 2013 17:40

Ik heb wel extra moeten betalen om dit snel in België te krijgen. Via hetzelfde bedrijf heb ik telkens alles in 3-4 weken gekregen. Nu heb ik 4x zoveel betaald om dit sneller te krijgen en duurt het langer. Waarom maakt men dan gebruik van een priority verzending.

Iets vroeger bestellen kon ik niet doen aangezien ik het toen niet nodig had. Het probleem van de briefwisseling lag erin dat ik meer betaald heb voor de priority verzending dan de waarde van het pakketje. Daardoor moest ik nog zelf ook mijn factuur aan hun doormailen.

Het is makkelijk zeggen dat men zich laten vangen heeft aan douaneformaliteiten maar dan moeten ze de mensen ook geen priority laten betalen of op zijn minst hiervoor een vergoeding geven. Plus ik zal een pakket krijgen die ik niet eens meer nodig zal hebben. Die deel uitmaakte van een groter geheel waar ik tijd en moeite heb ingestoken en dan heb ik ook nog eens meer dan 50$ dollar verloren aan een priority verzending.

Lijkt me toch niet dat ik hiervoor schuldig ben noch de afzender.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2013 09:21

Ik heb wel extra moeten betalen om dit snel in België te krijgen. Via hetzelfde bedrijf heb ik telkens alles in 3-4 weken gekregen. Nu heb ik 4x zoveel betaald om dit sneller te krijgen en duurt het langer. Waarom maakt men dan gebruik van een priority verzending.
Douane heeft NIETS met de koerierdienst te maken! De koerierdienst heeft er geen enkele invloed op. Als je voor priority verzending betaalt, betaal je om je pakket sneller op het vliegtuig naar hier te krijgen. Het zal waarschijnlijk ook sneller dan normaal in België gearriveerd zijn, maar hoe lang het daarna bij de douane zit, kan niemand voorspellen. Je moet verzending en customs clearance als twee verschillende zaken zien. Voor het eerste kan je extra betalen om het sneller te laten gaan, het tweede heb je totaal geen invloed op.

Het is te zeggen: op het tweede heb je wel een zekere invloed: om customs clearance zo snel mogelijk te laten uitvoeren, moet je zorgen dat de waarde van de inhoud van het pakje duidelijk is aangegeven, dat je een gedetailleerde en waarheidgetrouwe omschrijving van de inhoud op het pakket gezet hebt, en dat alle eventuele papierwerk dat nodig is om de inhoud in te voeren, ook aanwezig is. dan nog valt het moeilijk in te schatten hoe lang het zal duren, maar in de meeste gevallen sneller dan wanneer al het papierwerk vaag / incorrect is. Ook pakjes met zeer beperkte waarde passeren veel vlugger langs de douane.

Maar moraal van het verhaal: u kan niemand verantwoordelijk stellen voor het feit dat het pakketje later toegekomen is dan dat u zou gewenst hebben. Tenzij u kan aantonen dat iemand een zware fout gemaakt heeft, en u er daadwerkelijk schade door geleden hebt. Maar geen idee wie u zou gaan beschuldigen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 30 jan 2013 10:48

Ik heb wel extra moeten betalen om dit snel in België te krijgen. Via hetzelfde bedrijf heb ik telkens alles in 3-4 weken gekregen. Nu heb ik 4x zoveel betaald om dit sneller te krijgen en duurt het langer. Waarom maakt men dan gebruik van een priority verzending.
Douane heeft NIETS met de koerierdienst te maken! De koerierdienst heeft er geen enkele invloed op. Als je voor priority verzending betaalt, betaal je om je pakket sneller op het vliegtuig naar hier te krijgen. Het zal waarschijnlijk ook sneller dan normaal in België gearriveerd zijn, maar hoe lang het daarna bij de douane zit, kan niemand voorspellen. Je moet verzending en customs clearance als twee verschillende zaken zien. Voor het eerste kan je extra betalen om het sneller te laten gaan, het tweede heb je totaal geen invloed op.

Het is te zeggen: op het tweede heb je wel een zekere invloed: om customs clearance zo snel mogelijk te laten uitvoeren, moet je zorgen dat de waarde van de inhoud van het pakje duidelijk is aangegeven, dat je een gedetailleerde en waarheidgetrouwe omschrijving van de inhoud op het pakket gezet hebt, en dat alle eventuele papierwerk dat nodig is om de inhoud in te voeren, ook aanwezig is. dan nog valt het moeilijk in te schatten hoe lang het zal duren, maar in de meeste gevallen sneller dan wanneer al het papierwerk vaag / incorrect is. Ook pakjes met zeer beperkte waarde passeren veel vlugger langs de douane.

Maar moraal van het verhaal: u kan niemand verantwoordelijk stellen voor het feit dat het pakketje later toegekomen is dan dat u zou gewenst hebben. Tenzij u kan aantonen dat iemand een zware fout gemaakt heeft, en u er daadwerkelijk schade door geleden hebt. Maar geen idee wie u zou gaan beschuldigen?
Ja en Nee. Douane heeft inderdaad niets te zien met koerierdienst. Anderzijds doet de koerierdienst wel de afhandeling. Zij maken geen onderscheid tussen priority en normale zendingen. Als ze de afhandeling doen moeten ze daar ook maar rekening mee houden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2013 16:01

Ja en Nee. Douane heeft inderdaad niets te zien met koerierdienst. Anderzijds doet de koerierdienst wel de afhandeling. Zij maken geen onderscheid tussen priority en normale zendingen. Als ze de afhandeling doen moeten ze daar ook maar rekening mee houden.
Koerierdienst doet helemaal niet de afhandeling van de douane-formaliteiten. Hebt u trouwens enige garantie gekregen over wanneer het pakket bij u zou arriveren? Als u ergens op papier heeft "Wij, koerierdienst X, garanderen, los van welke voorwaarde dan ook, dat pakket Y up op die dag zal bereiken.", dan hebt u een punt als het pakket na die dag toekomt. Maar het zou me verwonderen moest u zoiets op papier hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 30 jan 2013 18:18

Bpost doet wel degelijk de afhandeling hiervan. Daarvoor dat ze ook een extra kost aanrekenen die u cash mag betalen op het moment van "delivery".

Maar ik kan toch mijn geld terug bekomen. Namelijk via de ebay customer protection wegens het laat aanleveren (na de uiterlijke geschatte datum op het order) of indien niet aangekomen na 30 dagen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2013 08:27

Bpost doet wel degelijk de afhandeling hiervan. Daarvoor dat ze ook een extra kost aanrekenen die u cash mag betalen op het moment van "delivery".
Neen, Bpost (of gelijk welke andere koerierdienst) levert uw pakket aan aan de douane. En daarvoor rekenen ze een kost aan (niet voor niets dat dit "aanbiedingskost" heet). Het is uitendelijk de douane die de clearance doet.
Maar ik kan toch mijn geld terug bekomen. Namelijk via de ebay customer protection wegens het laat aanleveren (na de uiterlijke geschatte datum op het order) of indien niet aangekomen na 30 dagen.
Als uw pakket weldegelijk aangekomen is, ook al is het een paar dagen na de geschatte datum, is dit geen reden om uw geld terug te krijgen. U kan proberen, maar als het pakket uiteindelijk aankomt, ga je bot vangen.

Anyway, het is duidelijk dat mijn antwoord niet datgene is wat u wil horen. Jammer, maar het is wel het correcte antwoord. Veel succes verder.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

multia
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2016 14:54

Ik ben akkoord dat we geen been hebben om op te staan als de douaneformaliteiten (vrachtbrief, etiket op het pakje) verkeerd of frauduleus zijn ingevuld, zoals wel vaker gebeurd als het bijvoorbeeld van China komt en je kan dus zeggen dat dit niet de verantwoordelijkheid is van "de post",
dat is nu eenmaal de wet.

maar dit gezegd zijnde, wil ik wel even mijn ervaring met "DHL" meedelen, en hoe dit, ondanks de pech dat je pakje eruit is gepikt en je dus invoerrechten zal moeten betalen, toch ook op een heel klantvriendelijke en snelle en efficiente manier kan worden afgehandeld :

8 dagen na het shippen vanuit een warehouse in China :
DHL belt me op mijn GSM : "hallo, we hebben hier een pakje dat aan u geadresseerd is, tracking nummer xxx, maar de douane twijfelt over de vrachtbrief, er staat "cables, 60 USD", we zouden dus graag van u een faktuur krijgen of een paypal uittreksel of iets dergelijks."
ik: "Ik verwacht een electronisch toestel, 400 USD, mag ik de documenten via email sturen ?"
DHL: "ja dat kan, geef me uw email adres en ik zal u meer info sturen, dan kan u daar gewoon op replyen"
5 minuten later krijg ik een mail, nog 5 minuten later heb ik gereplyed met een schermafdruk van de website met het artikel en een PDF van het faktuur, 30 minuten later krijg ik email met bevestiging dat de documenten door de douane aanvaard werden, maar dat ik nog een bepaald bedrag aan invoerrechten moest betalen en een link naar een webpagina waar ik electronisch kon betalen. Enkele ogenblikken na de betaling kan ik met track en trace al volgen dat het pakket van status "douane" naar status "onderweg naar..." ofzoiets gegaan is. De volgende dag is het pakket geleverd.
Totale wachttijd : 9 dagen

Bij bpost track&trace staat er soms meer dan een maand "Je aangetekende zending is momenteel onderweg naar België", terwijl ander pakjes, bij dezelfde afzender gekocht, al lang geleverd zijn. Bellen helpt ook niet, ze kunnen je niets méér zeggen en iets uitzoeken of doorverbinden dat gaat ook niet". Op een dag krijg je dan een brief (!? mja, da's natuurlijk ook minstens 3 dagen onderweg), met uitleg over dezelfde situatie "douane twijfelt aan declaratie, meer documenten nodig".

LeenW
Berichten: 12813

#10 , 27 dec 2016 15:46

Is het hier nog een juridische vraag of bent u gewoon een bedrijf aan het zwartmaken?

multia
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2017 11:19

Ik denk dat mijn opmerking in de eerste paragraaf wel (juridisch) relevant is, daarna geef ik een eigen gelijkaardige ervaring als *illustratie*, wat ik ook zo aankondig, dat geeft de vraagsteller een idee dat dit wel vaker voorkomt. Het feit dat bpost daar slecht uitkomt, is hun eigen schuld of slechte wil of gebrek aan middelen, ik weet dat niet, maar ik zie niet waarom ik dit zou moeten verdoezelen. Moet dat dan ? Het illustreert trouwens dat gebrek aan klantvriendelijkheid of efficientie geen juridische fout is, het kan en mag gewoon.

b.t.w. het pakket in kwestie is trouwens na 46 dagen nog steeds "onderweg naar België"

P-Stone
Berichten: 280

#12 , 02 jan 2017 17:54

Oude topic pikken en namen noemen, is dat niet 2 x tegen de forumregels ?

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 02 jan 2017 19:03

Klopt, hier mag dan ook wel een slotje op. Dit is geen forum waar mensen anoniem en ongefundeerd kritiek mogen spuien op bedrijven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 jan 2017 08:44

Ik heb enorm veel ervaring met pakketjes uit het buitenland, en het is inderdaad zo dat bij gespecialiseerde koerierbedrijven, de douaneformaliteiten sneller gaan, omdat zij de paketten zelf eerst controleren, eventueel ontbrekende documenten eerst aanvragen en dan alles aanleveren aan de douane.

B-post (sorry voor het noemen van de naam, maar in deze uitleg wel belangrijk) doet dit niet, voor zover ik weet, en levert het pakket "as-is" aan bij de douane. Op zich niets mis mee, maar als de papierwinkel dan niet volledig is (iets wat in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de verzender van het pakket), kan de procedure lang duren. Maar ik heb nog nooit een pakket gehad dat langer dan een maand onder weg geweest is. Als er bijkomende info nodig is, kreeg ik tot nu toe die brief altijd binnen de 14 dagen / 3 weken na verzending van het pakket, en een week na opsturen van die documenten altijd mijn pakket gekregen. Aanbiedingskosten bij B-post zijn over het algemeen ook minder dan de kosten die een koerierbedrijf aanrekent.

Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in B-post dan in de meeste koerierbedrijven. Pakjes komen over het algemeen in veel betere staat aan, en als ik niet thuis ben, weet ik waar ik mijn pakketje kan gaan ophalen (lokaal postpunt). Bij een koerierbedrijf kan het pakket dan overal zitten: bij de buren, bij een pick-up punt, in hun depot, etc... Ik ben mijn pakjes al op de zotste plaatsen moeten gaan ophalen, als ze geleverd werden door een koerierbedrijf.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”