Extra registratierechten bij recht van gebruik door eigenaar

PolleGazon
Topic Starter
Berichten: 5

Extra registratierechten bij recht van gebruik door eigenaar

#1 , 23 jan 2013 22:10

Wij willen een huis kopen maar de eigenaar vraagt of hij na het verlijden van de akte nog 3 extra maanden in de woning mag blijven wonen (zonder vergoeding). Ik hier geen bezwaar tegen en ik heb begrepen dat deze overeenkomst in de verkoopcompromis kan vermeld worden. Moet ik hierdoor extra registratierechten of andere kosten betalen omdat zo'n overeenkomst met recht van gebruik ten gunsten van de eigenaar kan worden aanzien als extra fiscale last ? Indien dit inderdaad zo is, hoe worden die extra kosten dan berekend ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jan 2013 11:42

Bij mijn weten zijn er geen extra kosten. Laat wel een boeteclausule opnemen indien de periode van 3 maanden zou worden overscheden. En maak ook een plaatsbeschrijving op. Het zou niet de eerste maal zijn dat in die periode het huis bijna wordt afgebroken.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 jan 2013 17:06

Waarom 'zonder vergoeding' ? U vraagt best geen huur, maar noem het bezettingsvergoeding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

PolleGazon
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 24 jan 2013 22:12

@ mava105 : boeteclausule en plaatsbeschrijving is idd goed advies. Thanks.
@ wanton : "zonder vergoeding" heeft geholpen bij het bedingen van een lagere aankoopprijs...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 24 jan 2013 22:47

En verzekering schade gebouw.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 jan 2013 12:41

Tijdesn die periode moet je beschikken over een brandverzekering als eigenaar / verhuurder, die je dan, als je er zelf gaat wonen, kan omvormen naar een verzekering als eigenaar / bewoner

Terug naar “Successie- & Registratierechten”