Scholingsbeding omzeilen: opleiding niet afmaken?

Coké
Topic Starter
Berichten: 7

Scholingsbeding omzeilen: opleiding niet afmaken?

#1 , 15 jan 2013 22:10

Hi,

Ik volg sinds oktober 2012 een opleiding die in mei 2013 afloopt. Mijn werkgever heeft deze opleiding betaald en ik heb er een scholingsbeding moeten voor ondertekenen. het document voldoet aan alle vormvereisten en is dus in mijn ogen rechtsgeldig. Ik heb mijn oog echter laten vallen op een andere job en uiteraard betaal ik, als het even kan, liever geen vergoeding.

Het scholingsbeding gaat in vanaf het einde van de opleiding, maar die loopt dus nog. Kan ik onder het scholingsbeding uitkomen door de opleiding niet af te werken? Daarover staat immers niets in de overeenkomst... Of is het niet zo simpel?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2013 06:56

Als uw laatste werkdag kan plaatsvinden voor het einde van de opleiding (dus eventueel door het betalen van een verbrekingsvergoeding), in principe wel.

Coké
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 16 jan 2013 11:24

Ik ben er niet zeker van dat ik zo snel weg kan. Zeer onwaarschijnlijk zelfs... Maar ben ik verplicht de opleiding tot het einde te volgen, of kan ik gewoon stoppen? Als ik ze niet afmaak, vervalt het scholingsbeding dan niet?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jan 2013 11:25

wat staat er exact ivm het scholingsbeding in je overeenkomst. Je werkgever kan in principe eisen dat je de opleiding blijft volgen, gezien dit in kader van het werk is.

Je kan btw ALTIJD je arbeidsovereenkomst opzeggen/verbreken.

VDG2
Berichten: 785

#5 , 16 jan 2013 11:55

Geldigheid van het scholingsbeding is ook afhankelijk van je jaarloon.

Het jaarloon van de werknemer op wie het scholingsbeding van toepassing is, moet hoger zijn dan 32.254 € (bedrag van toepassing op 1 januari 2013) ; dit bedrag zal proportioneel van toepassing zijn op deeltijdse werknemers;
Wanneer de voorwaarden betreffende het minimuminkomen van de werknemer of betreffende de vorming niet vervuld worden, zal het scholingsbeding als onbestaand worden beschouwd en zal het derhalve geen enkel juridisch gevolg hebben ten overstaan van de ene of de andere partij. De beoordeling van de geldigheid van het beding zal gebeuren op het ogenblik waarop één van de partijen om de toepassing van het beding zal verzoeken.
Bron: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=8938" onclick="window.open(this.href);return false;

Coké
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 16 jan 2013 13:03

@JPV: In mijn arbeidsovereenkomst staat niets ivm een scholingsbeding. het scholingsbeding is pas opgemaakt lang na mijn indiensttreding, omdat ik dan op eigen initiatief besloten heb die opleiding te gaan volgen. De opleiding heeft raakvlakken met mijn werk, maar ik zit er niet op aanraden van mijn werkgever. Ik volg ze puur uit eigen interesse.

@VDG2: Ik zit ruim boven de loongrens. Ik heb alle voorwaarden voor het scholingsbeding op die website bekeken en kan enkel besluiten dat het scholingsbeding conform lijkt te zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 jan 2013 07:03

wat staat er dan effectief (exact) op het scholingsbeding zelf. Om te kunnen oordelen zal dat moeten gezien worden...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”