Kopie aangifte successierechten

Jurman
Topic Starter
Berichten: 62

Kopie aangifte successierechten

#1 , 02 jan 2013 15:36

Bij het overlijden van de langstlevende ouder worden door elk van de reservataire erfgenamen (2) wegens onenigheid afzonderlijke aangifte's gedaan van de successierechten.
Op de site van de registratie wordt vermeld dat derden geen kopie van de aangifte van een erfgenaam
kunnen ontvangen.
Ik stel me nu de vraag of de erfgenamen in dit geval als "derden" van elkaar worden beschouwd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jan 2013 11:02

Ik dacht het wel. Er kunnen dus verschillen zijn tussen beide aangiften , waar de Registratie opteert voor haar voordeel.
Bij gespitste aangifte , moet men er toch kunnen in slagen om hetzelfde in te vullen. Voornaamste probleem vormt zo iets als de waarde van het huis, inboedel, auto enzo.
Men moet toch samenwerken om vb. het huis te verkopen.

Eén en ander mag toch niet beletten om een kopie proberen vast te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 06 jan 2013 19:26

Dit is afhankelijk van de stad waar je een kopie aanvraagt. In principe krijg je enkel maar een kopie van de aangifte waar jij mee ondertekend hebt. Ik heb deze willen opvragen van mijn broer. Hij was vooroverleden op mijn moeder. Nochtans heb ik met behulp van de akte van bekendheid toch een kopie kunnen krijgen van die aangifte waar mijn moeder niet voor had getekend, maar een neef wel. Ik kreeg zelfs de gecorrigeerde berekening en heb zelfs hier niet voor moeten betalen, terwijl ik in de andere gemeente wel 12 € moest betalen voor de door hen gecorrigeerde verrekening van mijn moeder.
Dus, ...

Reclame

Jurman
Topic Starter
Berichten: 62

#4 , 06 jan 2013 23:26

In het registratiekantoor waar de aangifte's werden ingediend, waar ondertussen het resultaat van bekend is en betaald, wil men mij
geen kopie van de andere partij bezorgen.
Raar is wel dat bij ontvangst van het te betalen bedrag aan successierechten, er bij mij ook een berekening bijstak van de aanrekening van de andere partij. Dus dat kon dan wel of is het per vergissing gebeurd !

Terug naar “Successie- & Registratierechten”