Einde contract "forceren" met ziekte?

monmecmich
Topic Starter
Berichten: 7

Einde contract "forceren" met ziekte?

#1 , 04 jan 2013 21:07

Ik heb een nieuwe jobaanbieding. Mooi loon, betere uren, extra legale voordelen maar bovenal: zekerheid. Momenteel vervang ik nl iemand die langdurig ziek is. Geen idee wanneer hij terugkomt en tot dat gebeurd loopt mijn contract gewoon verder.

Maar nu is mijn huidige wg dus niet van plan om me zomaar te laten vertrekken. Ik moet 1,5 md opzeg doen (beginnende de week na aangetekend ontslag) OF een boete betalen die daaraan gelijk staat. Ik weet wel dat dat wettelijk gerechtvaardigd is maar ik had op wat "menselijkheid" gehoopt. Kennelijk bestaat zoiets niet in de hr.

Ik heb destijds deze job aangenomen omdat ik echt wou werken. Het is een leuke job maar het loon is laag, de uren slecht en de extra legale voordelen onbestaand. Ik wil dus echt weg.

Kan ik ontslag "afdwingen" door ziekte? En hoe lang vooraleer ik dan ontslagen word? Ik wil nu ook weer niet werkloos worden. Ik wil geen profiteur zijn, maar ik wil me natuurlijk wel verbeteren als dat kan.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 jan 2013 22:44

Je kan je ontslag niet afdwingen, wettelijk kan dit niet.

monmecmich
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 05 jan 2013 10:07

Nou nee, wettelijk is het niet echt. Maar na hoeveel tijd kunnen ze me ontslaan als ik "ziek" ben

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 jan 2013 11:38

. Ik wil geen profiteur zijn,.
En u wegens een zogenaamde ziekte, die er niet is, laten ontslaan, is niet profiteren?

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 05 jan 2013 14:36

Nou nee, wettelijk is het niet echt. Maar na hoeveel tijd kunnen ze me ontslaan als ik "ziek" ben
ten eerste moet U een dokter vinden die u ziek verklaart
ten tweede bent U gedurende ZES MAANDEN gedekt. In die periode kàn uw werkgever u niet ontslaan.

Ik denk dat deze (onterechte) piste u zelfs niks vooruithelpt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jan 2013 18:18

ten tweede bent U gedurende ZES MAANDEN gedekt. In die periode kàn uw werkgever u niet ontslaan.
waar haal je dat nu weer vandaan ?


++++++++++++++++++++++++++

toch maar oppassen met dergelijke spelletjes waarin je uw wil toont de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 06 jan 2013 09:21

waar haal je dat nu weer vandaan ?
Tenzij die wet ondertussen werd aangepast, was dit standaard.

Mijn dochter heeft recent ook langdurig ziek geweest en haar werkgever heeft het haar ook nog eens bevestigd dat ze zou ontslagen worden indien ze langer dan zes maanden arbeidsongeschikt was.

Ik spreek over bedienden. Voor arbeiders weet ik het niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 jan 2013 11:34

Mariette,

men kan niet ontslaan WEGENS ziekte in de eerste 6 maand, maar alle andere ontslagredenen zijn wel degelijk nog altijd mogelijk. Na 6 maand kan men gewoon ontslaan wégens langdurige ziekte.

4 voorbeelden (situaties):
- Je hebt een griepje en bent een goeie werknemer waarop niks op aan te merken is:

Werkgever kan je niet ontslaan wegens ziekte, enkel wegens (bvb) herstructurering

- Je hebt een griepje en bent een werknemer die veel fouten maakt:

Werkgever kan je niet ontslaan wegens ziekte, wel wegens je fouten/andere redenen

- Je hebt kanker en zit in de eerste zes maand van je ziekte

Werkgever kan je niet ontslaan wegens ziekte, wel wegens eventuele fouten/herstructurering

- Je hebt kanker en bent langer dan 6 maand ziek

Werkgever kan je ontslaan omwille van je kanker


(met "kan ontslaan" bedoel ik altijd zonder risico op willekeurig ontslag/misbruik van ontslagrecht, een werkgever heeft natuurlijk het absolute recht om iemand te ontslaan)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jan 2013 14:46

een werkgever heeft natuurlijk het absolute recht om iemand te ontslaan)
voor statutairen kan het wel eens anders zijn , in mijn geval heb ik zelfs een aanwervingsrecht waarbij ik op bepaalde momenten een werkgever kan verplichten mij aan te werven

maar in normale omstandigheden is het natuurlijk zoals je het zegt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 jan 2013 16:04

zelfs bij jou heeft de werkgever het absolute recht om iemand niet aan te werven. Er kan in dat geval dan wel een grote schadevergoeding zijn.

monmecmich
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 06 jan 2013 20:39

En u wegens een zogenaamde ziekte, die er niet is, laten ontslaan, is niet profiteren?
Het is mss niet helemaal duidelijk maar ik wil mijn ontslag zodat ik een andere job kan aannemen. Een job die mij reeds aangeboden is maar waar ik niet op in kan gaan omdat mijn huidige wg me niet laat gaan!

Jammer om te horen dat ook dit geen uitweg is. Ik word er moedeloos van.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 06 jan 2013 20:43

U kan altijd uw ontslag nemen en nooit meer terugkeren eens u uw ontslag hebt genomen, hoogstens betaalt u een verbrekingsvergoeding.

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 06 jan 2013 21:50

Mariette,

men kan niet ontslaan WEGENS ziekte in de eerste 6 maand, maar alle andere ontslagredenen zijn wel degelijk nog altijd mogelijk. Na 6 maand kan men gewoon ontslaan wégens langdurige ziekte.
ik had het over dat laatste uiteraard.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 jan 2013 11:29

toch maar oppassen met dergelijke spelletjes waarin je uw wil toont de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen
Topic starter wil niet anders dan dat de werkgever hem of haar ontslaat.

@topic starter: Ik denk niet dat je zonder verbrekingsvergoeding weg raakt als de werkgever u absoluut niet wil laten gaan. Is uw wettelijke opzeg uitdoen en pas daarna bij de nieuwe werkgever beginnen geen optie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 14 jan 2013 14:01

Bij een ontslag om dringende reden kan de werkgever een schadevergoeding eisen. Is dus niet aan te raden ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”