Is een huurcontract geldig zonder begindatum?

Daniel_D
Topic Starter

Is een huurcontract geldig zonder begindatum?

#1 , 31 dec 2012 11:40

Hallo,

Ik heb een huurcontract getekend in juni voor een appartement waar ik nu zelf zo snel mogelijk uit wil.
De duurtijd van het contract is in principe tot 30 juni 2013 - tevens de einddatum van het contract.
Echter, op het huurcontract is nooit de precieze begindatum vastgelegd - ook geen duurtijd.
Wat wel aangeduid is, is de datum van opmaak van het contract: 1/06/2012.

Mijn vraag is nu: kan dit contract nietig verklaard worden enkel omdat de begindatum niet gepreciseerd is?
Zo ja, op welke manier en betekent dat dat ik volledig vrijgesteld ben van eventuele schadevergoeding voor het vroegtijdig beëindigen van het contract (en dus de volledige borg terugkrijg)?

Hierbij een kopie van het contract:

Afbeelding

En de bijzondere voorwaarden:
Afbeelding

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Daniel_D op 31 dec 2012 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 dec 2012 11:54

Aan de hand van de maandelijkse betalingen kan de verhuurder perfect de aanvang van het contract bewijzen. Datum opmaak en beëindiging wijzen naar een contract van bepaalde duur van één jaar. Er zijn maw voldoende elementen om de begindatum vast te leggen.

Bent u gedomicilieerd op dit adres?

Daniel_D
Topic Starter

#3 , 31 dec 2012 11:58

Oké, bedankt voor je reactie.

Ja ik ben hier gedomicilieerd - ongeveer een maand nadat ik hier ben ingetrokkken.

Reclame

Vandebos

#4 , 31 dec 2012 12:33

In dat geval valt uw contract onder de hoofdelijke bewoning huurwetgeving. Deze voorziet geen opzegmogelijkheden uitgezonderd deze die contractueel werden afgesproken. Gelet op de korte termijn voor het eindigen van het contract lijkt het niet opportuun het te proberen via het vredegerecht te verbreken; de kostprijs zou hoog kunnen zijn.

Is het niet mogelijk met de verhuurder tot een onderling akkoord te komen?

freelance

#5 , 31 dec 2012 12:52

Zie bijzondere voorwaarden op achterzijde punt G .
Dit is de opzegmogelijkheid en schadevergoeding .
Datum onderaan kan aanzien worden als "begin " contract , indien overeenstemt met betalingen .

Wijziging :
Als natuurlijk ondertussen het eerste bericht aangepast wordt , en de weergave van het contract wordt weggehaald , is er geen objectief advies meer mogelijk .
Nochtans was punt G in de bijzondere voorwaarden in het voordeel van poster .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Daniel_D
Topic Starter

#6 , 31 dec 2012 13:15

Zie bijzondere voorwaarden op achterzijde punt G .
Dit is de opzegmogelijkheid en schadevergoeding .
Datum onderaan kan aanzien worden als "begin " contract , indien overeenstemt met betalingen .

Wijziging :
Als natuurlijk ondertussen het eerste bericht aangepast wordt , en de weergave van het contract wordt weggehaald , is er geen objectief advies meer mogelijk .
Nochtans was punt G in de bijzondere voorwaarden in het voordeel van poster .
Is opnieuw aangepast. Maar dus in mijn geval, als ik nu meteen een nieuwe huurder vind, moet ik 1 maand huur als schadevergoeding betalen voor het beëindigen van het contract.
Zolang ik geen nieuwe huurder vind, moet ik blijven huur betalen, ook al zou ik er niet meer wonen.
Correct?

freelance

#7 , 31 dec 2012 13:48

Uw laatste redenering is correct .
Met dien verstande dat u de verhuurder wel dient op de hoogte te stellen , en dat deze ook akkoord moet gaan met de nieuwe huurder .
In principe kan deze dat niet weigeren , ( want vermeld in contractvoorwaarden ) maar in praktijk durft het hier wel eens mislopen .
Tot zolang geen nieuwe huurder dient u verder te betalen .
Bij verandering van huurder dient een uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt ( kan eventueel samen met nieuwe huurder , en verhuurder ), en daar zal de waarborg van afhankelijk zijn .
Waarborg moet trouwens op een geblokkeerde rekening gestort zijn . Hoedanook hebt u recht op de ( weinige ) intresten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Daniel_D
Topic Starter

#8 , 02 jan 2013 10:16

Oké, bedankt voor de reacties - ondertussen gelukkig een nieuwe huurder gevonden :)

Terug naar “Huren”