Hoeveel stoppen in duo legaat ?

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

Hoeveel stoppen in duo legaat ?

#1 , 24 dec 2012 14:30

situatie :
man bezit 2 huizen en een bouwgrond, is alleenstaand, geen kinderen. Hij wenst, na zijn overlijden dat alles naar zijn zus gaat of, bij overlijden van de zus, naar haar kinderen. Hij wenst dus een testament op te maken.
Waarde van de eigendommen wordt geschat op : 1. huis : 175.000€, 2. huis : 250.000€, 3. bouwgrond : 150.000€,
samen dus : 575.000€
Hoeveel schenkt bij best aan een goed doel, om voor zijn zus (of kinderen) de beste deal te bekomen ?
+ wat gebeurt er als hij komt te overlijden ? Moet de familie dan dat bedrag storten naar het goede doel, of wordt er bv. 1 van de huizen of grond opgeëist door een vertegenwoordiger van dat goede doel ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 dec 2012 13:17

Indien de zus alles erft , betaalt zij 342500 € aan successiereechten. Nl. 50.000 € plus 65% op het deel boven 125.000 €. Indien haar kinderen erven , is het nog meer. Het is dus de bedoeleing daat de zus meer overhoudt. Indien zij vb. alleen het huis nr 2 erft , heeft ze al meer. Indien de rest naar een goed doel gaat , met de verplichting alle successierechten te betalen ( van henzelf maar ook van de erfgenamen ) , houden die ook nog iets over. Zo iets moet evenwel best vooraf afgesproken worden met het goede doel. In het testament moeten dus zowel de erfgenaam als de begunstigde VZW vermeld worden, met vermelding van de afgesproken regeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#3 , 27 dec 2012 14:48

Dankuwel voor de info, Wanton.

Reclame

papske
Berichten: 58

#4 , 28 dec 2012 11:41

Wanton, is een betere oplossing dan niet (voor de erfgenamen) om een schenking te doen met voorbehoud van vruchtgebruik ? Dan betaalt de zus schenkingsrechten op de eigendommen en dat is dacht ik maar 6%, dus dan houdt ze nog ongeveer 540.000€ over, of zie ik dit verkeerd ?

Inderdaad, even nagekeken, dit zie ik dus verkeerd. Ze betalen praktisch evenveel met een schenking..

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 28 dec 2012 14:19

De schenkingsrechten , in zijlijn , voor onroerrende goederen bedragen ook al heel wat en bereiken snel 35-40 %. Iets waar over nagedacht kan worden : om de drie jaar een deel schenken waarbij telkens de laagste tarieven van toepassing zijn. En niet alles aan één persoon schenken.In tegenstelling tot de successierechten , zijn schenkingsrechten individueel berekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”