10 procent voorschot!

Naikioodle3
Topic Starter
Berichten: 6

10 procent voorschot!

#1 , 18 dec 2012 09:57

Hallo allemaal,

Wij zijn een jong koppel, net getrouwd en op zoek naar een huis.
We hebben in juni alle banken gedaan en we zouden 170000 kunnen lenen, om het gezond te kunnen houden.
Nu zouden we 15000 euro moeten hebben voor de registratierechten, ereloon, kredietkosten,...
Dat is in orde dit hebben we bij elkaar gespaard.
Maar nu. Stel we doen op een huis een bod van 170000. Dan moet je 10 procent betalen als de compromis getekend wordt ? heb ik het juist.
NU we hebben 15000 euro maar niet nog eens 17000 euro. Neem je die 17000euro dan gewoon ook van het bedrag dat je leent? of is dan de lening nog niet rond?
Of kunnen we beter aan onze ouders vragen om die 17000 euro even te lenen en dat we ze terugbetalen zodra de lening rond is?

Vriendelijke groeten. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 dec 2012 10:11

Voorschot wordt afgetrokken van de prijs voor het huis. Dus u moet op de datum van de akte 170000(prijs huis)-17000(voorschot)+15000(kosten)=168000 betalen.

Naikioodle3
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 18 dec 2012 10:15

Ja ik weet dat dit er wordt van afgetrokken. Maar kan je iets duidelijker zijn :) je doet eerst een bod, als dit bod aanvaard wordt dan komt er een compromis. Hoeveel tijd zit er tussen het aanvaarden van het bod en het compromis? Stel dat het compromis op 5 mei getekend wordt, moeten we dan vijf mei 17000 euro betalen. Zo ja kunnen we die 17000 euro dan van onze lening nemen of is de lening dan nog niet rond op die moment?

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 18 dec 2012 10:15

Toch eens wat dieper ingaan op de kosten die een aankoop met zich meebrengt .
Registratie mogelijk aan "klein beschrijf"
Registratie lening

k.b.

Naikioodle3
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 18 dec 2012 10:18

Ja we kunnen aan klein beschrijf. het is eerste woning en kadastraal inkomen is 451.
De registratie van de lening, registratiekosten, ereloon,... zitten allemaal in die 15000 euro. De persoon van de bank heeft dit met ons berekend en je kan het ook zelf opzoeken. De site is even uit mijn gedachten.
Maar heeft er iemand een antwoord op mijn vraag? :D

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 18 dec 2012 10:22

Sommige banken schieten het geld van het voorschot voor, maar dan moet de lening wel al zo goed als rond zijn. Meer info hierover kan je bij de bank opvragen. Persoonlijk ben ik voorstander van het betalen van het voorschot uit eigen zak.

Tijd tussen aanvaarden bod en compromis kan je zelf kiezen, in overleg met de verkopers. Weet wel dat de akte moet verleden zijn binnen de 4 maanden na compromis, dus reken de compromis uit 4 maanden voor de gewenste datum akte.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2012 10:28

PH = prijs huis
V = voorschot
RR = registratierechten
K = kosten allerhande van notaris en lening

Bod --> niets betalen
Compromis --> V betalen, best via notaris en niet aan immo
Akte --> PH - V + RR + K betalen aan notaris, notaris betaalt PH aan verkoper, RR aan de registratie en K aan oa zichzelf

Uitzonderlijk, als de akte later dan 4 maanden na akkoord over koop wordt afgehandeld, dient RR toch binnen 4 maanden betaalt te worden, anders kunnen er boetes volgen.

k.b.
Berichten: 876

#8 , 18 dec 2012 10:33

Ik denk wel dat je bankier je kan helpen , uiteraard enkel vanaf het moment dat de lening is toegestaan.
Er wordt dan dacht ik een deel als voorschot ter beschikking gesteld dat onmiddelijk wordt afbetaald als de lenibg geschreven is bij de notaris.

Banken doen soms wel moeilijk als je met iets dergelijks afkomt op het laatste moment ... dan beginnen ze de beweren dat hun voorstel enkel geldig was voor de opgegeven termijn , voorschotten , ...
Dus ineens bij aanvraag lening alles goed overlopen met uw bankier .

k.b.

Naikioodle3
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 18 dec 2012 11:32

Hartelijk bedankt allemaal :)
Dan is het misschien toch het handigste dat we het even vragen aan de ouders. Het is ook niet dat ze jaren moeten wachten op hun geld. Natuurlijk 17000 is niet vanzelfsprekend :) Missschien doen we het dan beter zo ipv dat gerompeslomp met de banken enz... =)

Alvast bedankt! ik hou jullie op de hoogte ;)

k.b.
Berichten: 876

#10 , 18 dec 2012 12:37

Als je de regeling via je ouders doet ... toch zeker ook bespreken met bankier ...

Op zich geen probleem maar als je de ouders wil terugbetalen met het geld van de lening dan is er mogelijks wel de bank die hierover moeilijk gaat doen.

De bank ontleent je immers geld om een woning aan te schaffen ... en dus niet om er een lening die je bij uw ouders hebt aangegaan mee te voldoen.

Wat je natuurlijk wel kan is gewoon minder lenen en een soort tweede lening nemen bij je ouders ...
... dan bespaar je mogelijks rente
... dan krijg je mogelijks een beter tarief op je eigen lening omdat je Q verbetert
... je bespaart zeker al een deel notariele kosten door daling van hypotheek.
... je hebt mogelijks iets meer flexibiliteit ...

Veel hangt natuurlijk af hoe je partner hier tegenover staat , alssook je ouders zelf en eventuele broers / zussen ...

k.b.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 18 dec 2012 19:38

Betaal het voorschot bij ondertekening van de compromis met je eigen spaarcenten.
Op datum van de akte ontvang je uw leningsbedrag en kan je de rest betalen : saldo plus kosten. In het ergste geval moeten je ouders tijdelijk 2000 € voorschieten.
Bovendien de meeste banken staan een kleine opname toe eens u akkoord gaat met de lening. Vraag het daar!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 18 dec 2012 21:34

ZEKER ook opschortende voorwaarden voorzien in contracten.
- verkrijgen van een lening voor de koper.
- de nodige attesten certificaten enz voor de verkoper
zeker ook vragen of er erfdienstbaarheden zijn op het pand.

IEMAND meenemen die kennis van zaken heeft bij het bezoeken van het pand.
(aannemer bouwwerken - architect)

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 19 dec 2012 00:07

- verkrijgen van een lening voor de koper.
Ik zou dit zelfs uitbreiden met "bij een bank naar mijn keuze", om te voorkomen dat de verkoper op de proppen komt met een bank die, onder slechte voorwaarden weliswaar, toch een lening wil geven.

Producer
Berichten: 85

#14 , 26 dec 2012 14:03

en onder het mom van een goede onderhandeling en de huidige marktsituatie, kan je misschien ook proberen om geen voorschot te betalen. Je vertelt makelaar en verkoper dat lening rond is (met bewijs), maar dat je de koopsom volledig zal betalen bij akte.

Ze zullen dit niet graag horen (want de makelaar wil zijn commissie zo snel mogelijk), maar waarom niet proberen. Jij bent in het voordeel....jij koopt !

the art of the deal zou Trump zeggen ;-)

Naikioodle3
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 27 dec 2012 00:40

Hallo,

even een update :) Bod gedaan op een huis, bod niet aanvaardt. er is wel van hun een tegenbod gekomen. Wij hebben dit bod aanvaardt. We wachten nu nog op goedkeuring van de lening. de man van de verzekeringen zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Maar eerst zien en dan geloven ;).
Voorschot moeten we betalen 2de week van januari. We hebben het op 7 procent gebracht ipv op 10 procent. Het geld voor het voorschot mochten we van de notaris nemen van het geld dat gespaard is voor de registratiekosten. Bij ondertekenen van de akte betalen we dan nog kosten huis min voorschot. Dus probleem opgelost. Ik hou jullie op de hoogte. DUImen maar aub!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”