successierechten

sprint1965
Topic Starter
Berichten: 16

successierechten

#1 , 25 dec 2012 12:44

Mijn moeder is onlangs overleden.
Het is zo dat de nalatenschap volledig naar mijn vader gaat.
Klopt het dat hij alleen successierechten moet betalen op de roerende en niet op de onroerende eigendom?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
succes-sie
Berichten: 135

#2 , 25 dec 2012 13:14

Ik veronderstel dat er een huwelijkskontrakt is. Uw vader moet op alles betalen, behalve de gezinswoning. Als er andere onroerende goederen zijn, moet hij hier op betalen. Roerende goederen en onroerende goederen worden wel apart berekend.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 dec 2012 13:21

Zo'n regeling kan alleen getroffen worden via een huwelijkscontract. De gezinswoning is idd vrijgesteld van successierechten.
Toch blijf ik vinden dat zo'n clausule ' langst leeft, al heeft' nadelig is indien er kinderen zijn. De verminderde successierechten bij het overlijden van de eerste ouder betaalt men dubbel en dik terug bij het tweede overlijden. In de praktijk is er echter geen verschil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sprint1965
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 25 dec 2012 17:28

Bedankt voor de antwoorden.
Er is alleen de gezinswoning en een deel spaargeld.
Ongeloofelijk met wat de staat allemaal wegloopt.
Men werkt gans zijn leven om een dak boven zijn hoofd te hebben en een beetje geld en dan moet je daar nog eens voor betalen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”