commissie op verkoop notaris

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

commissie op verkoop notaris

#1 , 07 okt 2007 19:53

Men kan zijn huis zelf ,per makelaar of per notaris verkopen.

Kan iemand mij zeggen wat het commissieloon en kosten bij een notaris zijn indien hij een verkoopsbord plaatst.

Hoe gaat hij te werk. Moeten wij zelf het huis laten zien en mogen wij zelf nog reclame op het internet zetten.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dust
Berichten: 61

#2 , 07 okt 2007 20:10

Wanneer je je huis verkoopt via een notaris, dan mag je zelf adverteren op internet en sta je zelf in om je huis te laten bezichtigen.
Bij je advertenties op internet kan je je eigen gegevens achterlaten, of die van de notaris.
Voorbijgangers zien op het verkoopsbord enkel de gegevens van de notaris. Voor meer informatie moeten ze zich eerst bij hem melden en zo zullen ze in contact met jullie kunnen komen.
Wat de notariskosten betreft: hij vraagt geen commisie. Of je nu je huis verkoopt via een immo of via de notaris, je zal steeds evenveel betalen aan de notaris. Voor een juiste berekening van de aktekosten, ereloon en registratiekosten kan je best surfen naar www.notaris.be en vervolgens doorklikken naar berekenen.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 07 okt 2007 21:08

Ik verkocht mijn huis via de notaris én via Immoweb (geen agentschap);

De notaris rekende me enkel de zuivere kosten aan van de advertentie die hij in een soort Streekkant plaatste; niets meer (werkelijk niets meer).

De uiteindelijke koper kwam via Immoweb bij mij terecht.
Ik had enkel meegedeeld (kopie) aan de notaris wat ik op immoweb had gezet en wat ik de gegadigden meegaf op papier (alle mogelijke inlichtingen).

Hij is uiteraard eerst komen kijken om een vraagprijs te bepalen. We hebben echter samen besloten eerst te proberen voor behoorlijk meer; dat is gelukt. Hij was dus te voorzichtig.

De bezichtigingen gebeurden uitsluitend door ons zelf; de notaris speelde ons tel.nr. door aan wie hem opbelde.

Aan het hek hing zijn affiche + een bericht van ons met het immowebnummer.

Het grote vrschil met een makelaar (ik heb er heel wat op bezoek gehad; heb ze allemaal laten praten maar nooit een contract getekend) is dat een makelaar POTENTIEEL verkoopt en de notaris de realiteit.

Ik bedoel:
* U kan daar nog een veranda bijbouwen
* u zou die kamer kunnen splitsen (of die ruimtes kunnen samenvoegen)
* u kan de gevel altijd veranderen
* u kan daar moestuin maken in die zonnige hoek
* enz.


Een makelaar zal altijd eerst uitvissen wie u bent en wat uw wil.
Hoeveel kinderen heeft u nu en hoeveel wilt u er, wat uw wensen zijn, uw dromen, uw hobby's,
en dan begint hij dromen te verkopen bovenop de realiteit.
Ik heb heel veel bijgeleerd van die jongens en paste dezelfde methode toe.

Reclame

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 08 okt 2007 14:27

Bedankt Zéér goede tips

Terug naar “Kopen”