C4 met dringende reden - aangeven RVA ?

GULLIT
Topic Starter
Berichten: 5

C4 met dringende reden - aangeven RVA ?

#1 , 19 dec 2012 19:20

Begin deze maand kreeg ik mijn ontslag met een (onterechte) C4 met dringende reden.
De vakbond raadde mij aan om zo vlug mogelijk interimwerk te vinden voor minstens een maand, hierna zou ik terug recht hebben op stempelgeld.
Nu ik na 3 weken nog niets gevonden heb is mijn vraag : C4 indienen bij RVA met schorsing 13 weken vanaf december, of nog wachten tot januari ? Gaat dit dan oo in vanaf december ?
Graag antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2012 21:08

Een C4 kan nooit onterecht zijn, een dringende reden eventueel wel. Als deze onterecht zou zijn, moet je dringend contact opnemen met je vakbond om een rechtzaak te starten. Dan heb je recht op wlh in afwachting van het resultaat van de zaak, tenzij de rva zelf al zou vinden dat ze kan oordelen over je foutieve houding.

Het is onmogelijk om te zeggen of je sanctie 13 weken zou zijn. Die 13 weken is een gemiddelde bij foutieve houding van de werknemer. Dat kan véél meer zijn (zelfs uitsluiting), kan ook minder zijn.


De sanctie gaat normaal gezien altijd in vanaf begin steunaanvraag. Als het dossier binnen de (ongeveer) 40 dagen na ontvangst dossier (bij de RVA) afgewerkt wordt door de RVA, dan gaat je sanctie in vanaf steunaanvraag. Indien niet, dan gaat de sanctie in vanaf de maandag volgend op de ontvangst van de brief met de sanctie van de RVA.

Er bestaat dus geen "beste" strategie. Gelukkig maar :)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”