opzegtermijn contract vs opzegtermijn wettelijk

EBT
Topic Starter
Berichten: 4

opzegtermijn contract vs opzegtermijn wettelijk

#1 , 15 dec 2012 10:37

Hallo,

Ik heb een bediende contract, dat is ingezet vanaf begin november 2011.
Ik zou nu na ongeveer 14maanden ontslag willen nemen, maar in het contract dat
ik ondertekend heb staat dat de opzegperiode voor BEIDE partijen 3 maanden bedraagt.
Is dit wel wettelijk, zou deze opzegtermijn niet 6 weken moeten zijn, aangezien mijn contract
van voor 1 januari 2012, en dus nog volgens de oude formule Claeys zijn ??

Mijn jaar bruttoloon bedraagd (inc 13e den 14e maand) ongeveer 36000euro.

Kan iemand raad of advies geven, aub?


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 dec 2012 20:37

1) Formule Claeys is onbruikbaar bij ontslag door de werknemer
2) opzegtermijn kan idd NIET bepaald worden voor ontslag bij dergelijk loon, dus die bepaling mag je negeren
3) een opzegtermijn van 6 weken is niet onrealistisch, kan zelfs korter. Je moet in onderling akkoord iets overeenkomen, maar 6 weken (bij een relatief normale job) is een redelijke termijn.

EBT
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 dec 2012 14:34

Bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrepen heb:
-als ik zelf ontslag neem, is de opzegtermijn slechts 6 weken, te beginnen van de eerst volgende maand van indiening van dit ontslag
-het contract dat ik getekend heb, eigenlijk een wettelijke fout bevat, omdat hierin een termijn van 3 maanden vermeld staat

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2012 15:27

die 6 weken is te onderhandelen, voor de rest heb je gelijk :).

EBT
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 16 dec 2012 22:10

Dus ze mogen me MAXIMUM 6 weken aan het werk houden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 dec 2012 06:55

nee, tussen de 0 en 4,5 maand, maar te onderhandelen tussen beide partijen. Is er geen akkoord, dan bepaalt de rechter de opzegtermijn. Met die 6 weken zal je echter héél dicht zitten bij wat een rechter maximaal als termijn zou durven nemen, je neemt dus geen/weinig risico als je voet bij stuk houdt ;)

EBT
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 dec 2012 16:52

ok bedankt.
Op mijn loonbrief sta ik als bediende ingeschreven, maar in het contract blijkbaar als kaderlid. Dus het zal toch 3maanden opzeg zijn dan...

Bedankt voor de informatie!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 dec 2012 19:31

ik zie niet in waarom het plots 3 maand zou zijn, het feit dat je kaderlid of bediende bent (een kaderlid is trouwens ook een bediende) verandert daar niks aan.

Opzeg is te onderhandelen, het is niet noodzakelijk d'office 6 weken of 3 maand.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”