Incassobureau stuurt brief ivm onbetaalde factuur

DJSirMatthew
Topic Starter

Incassobureau stuurt brief ivm onbetaalde factuur

#1 , 10 dec 2012 16:49

Korte schets: kreeg vorige week maandag een brief in de bus van een incassobureau met de melding dat ik nog een onbetaalde factuur staan heb bij DATS24. De factuur zou dateren van 2009 en men zou verschillende rappels gestuurd hebben. De originele factuur bedraagt iets van 48€ maar daar komen nu ongeveer 18€ intrestkosten en 50€ andere kosten bij.

Het probleem is dat ik de factuur nooit gezien heb, noch de rappels. Ik heb het bureau gemaild met de vraag mij de factuur en rappels terug te mailen omdat ik die nooit gezien heb en wil weten naar welk adres die gestuurd zijn. Heb vandaag een e-mail gekregen met de originele factuur in bijlage. Ze dateert van eind 2009 en het adres dat erop staat, daar heb ik sinds 2002 (of 2003, moet mijn gegevens nog even checken) niet meer gewoond?? Meer nog, ik heb sinds midden 2008 geen DATS24 tankkaart meer in mijn bezit en kan er dus ook niet mee getankt hebben. Wat kan ik hier tegen doen? Sta ik recht in mijn schoenen of niet? Stel dat iemand anders met mijn kaart getankt heeft (wat mij sterk zou verbazen 1 jaar nadat ik ze kwijt gespeeld heb en dan nog de juiste pincode gevonden zou hebben) en ik bereid zou zijn de originele factuur te betalen, welke stappen moet ik dan ondernemen? Rechtstreeks aan DATS24 betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2012 18:18

Hebt u aangifte gedaan van verlies of diefstal bij de politie. Zo ja kan u nog altijd het PV nr opvragen.
Met een uittreksel van de bevolking kan u bewijzen dat u van datum X daar niet meer woont.
Hoe is incasso aan uw adres gekomen? Hebt u nog andere kaarten bij die groep?
Tussen 2003 en 2008 werd de kaart nog wel gebruikt .... naar welk adres werd de factuur dan gestuurd?
verkoop in uw normaal station of ergens aan de andere kant van de wereld?

Een incassobureau heeft in België geen juridische bevoegdheid.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan altijd de originele factuur betalen bij DATS24.
Extra kosten mogen in principe niet aangerekend worden.
Echter in uw contractuele voorwaarden 'kan' er wel een clausule staan dat een incassobureau kan en mag optreden en kosten aanrekenen.
Ik vind op hun site GEEN info over niet betaalde facturen.
Wel over wat u dient te doen indien kaart verloren of gestolen.
http://www.dats24.be/dats/static/kaart_verloren_n.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2012 19:53

Je hebt waarschijnlijk uw DATS kaart genomen op het ogenblik dat je nog op het oude adres woonde, en nooit uw adreswijziging doorgegeven aan DATS. Hier ben je dus al in de fout gegaan.
De code op een DATSkaart bestaat maar uit 2 cijfers en is dus veel gemakkelijker terug te vinden.
Je hebt het verlies niet aangegeven , noch bij de politie, noch bij DATS Hier ben je dus ook al in de fout gegaan.
Incasso heeft geen macht in ons land.
Neem kontakt op met DATS en betaal rechtstreeks aan hun de kosten voor de tankbeurt en de eventuele intresten.
Incasso moet je u niets van aantrekken.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”