huren handelspand + betaling roerende voorheffing

laurentconickx
Topic Starter
Berichten: 3

huren handelspand + betaling roerende voorheffing

#1 , 06 dec 2012 01:06

Als jong volwassen zou ik graag starten met een zelfstandige zaak. Hierbij kwam ik ontzettend vele nieuwe materie tegen. Bij volgend vroeg ik mij af wat jullie bevindingen waren.

Concrete voorstelling:

Ik ben in onderhandeling voor de overname van een bestaande zaak. Deze overname omvat een starten van een handelshuurcontract met een maandelijkse huurlast van 1500 euro. Daarnaast stelt de verhuurder van het handelspand dat ik tevens de roerende voorheffing van het pand betaal, wat zeer gangbaar is naar het schijnt. Het handelspand, dat zich op het gelijkvloers bevindt, en bovenliggend appartement behoren allemaal tot hetzelfde onroerend goed. Dit appartement zal bewoond blijven door de verhuurders.

Vragen:

Hoe moet ik mij die kost inschatten van deze roerende voorheffing?
Maakt het feit dat de verhuurder die boven het handelspand woont en tevens eigenaar is van het volledige vastgoed de roerende voorheffing hoger ligt, of zijn deze los te koppelen van mekaar?
Kan een clausule worden vastgelegd dat eventuele voorheffing van voor datum van handelshuurcontract niet op mij als huurder kunnen worden vertaald? Kan een bewijs van voldoening voor de vijf voorafgaande jaren gevraagd worden aan de verhuurder?

THX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 06 dec 2012 02:24

Een Roerende Voorheffing is kort gezegd belasting op inkomsten die men uit bezit kan verkrijgen.
U bezit het pand niet . U huurt , en de eigenaar genereert dus inkomsten uit zijn bezit . Volgt u de logica ?
Weet u overigens dat een handelshuur een vast contract is voor 9 jaar ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

laurentconickx
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 dec 2012 07:41

Die logica begrijp ik, denk ik toch. De verhuurder wordt belast op zijn inkomsten gegenereerd uit de huuropbrengsten. Deze zijn de bruto huurinkomsten -40% kosten= de netto huurinkomsten. Dit gedeelte is de roerende voorheffing. Het betreft hier een standaard handelshuurcontract, dus ja sowieso een 9 jarig huurovereenkomst. Maar wat mijn voorgaande vragen? en bijkomend:
Ik als huurder en als vennootschap kan deze maandelijks betaalde bruto huur inbrengen als kost, maar kan ik de betaalde roerende voorheffing ook inbrengen als kost?

Reclame

laurentconickx
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 06 dec 2012 08:04

Dus het zou neerkomen op: 1500 euro huur/maand *12 maand= 18000 eur huur/jaar hiervan 40% als belastbaar inkomen= 7200 euro. Dit als bedrag waarop 21% belasting wordt. 7200 euro *21% = 1512 euro roerende voorheffing op jaarbasis?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2012 11:01

Bedoelt de verhuurder niet dat de ONroerende voorheffing ten laste van de huurder is?

Het bedrag van de onroerende voorheffing is afhankelijk van het kadastraal inkomen van het pand dat u huurt. U kan dit opvragen bij de verhuurder.

Op huur wordt geen roerende voorheffing ingehouden.

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#6 , 06 dec 2012 16:27

beste laurentconinckx
als ik kijken naar jouw redenering dan hoop ik dat je een boekhouder onder de arm hebt genomen om je administratie in orde te houden.

Het moet inderdaad de ONroerende voorheffing zijn en die is inderdaad afhankelijk van hoe groot het kadastraal inkomen is. Dat zal in principe gesplitst zijn tussen het handelspand en het privé-appartement van de eigenaar. Je kan een aanslagbiljet opvragen als voorbeeld om te weten hoeveel de onroerende voorheffing ongeveer zal bedragen (verandert ieder jaar vanwege de indexering)

De onroerende voorheffing is verschuldigd per jaar. Als je dus maar 6 maand huurt, moet je ook maar de helft van de onroerende voorheffing van dat jaar betalen.

Weet ook dat een handelshuurcontract geregistreerd moet worden en dat er daar ook kosten aan verbonden zijn die ten jouwe laste zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 dec 2012 16:38

Dus het zou neerkomen op: 1500 euro huur/maand *12 maand= 18000 eur huur/jaar hiervan 40% als belastbaar inkomen= 7200 euro. Dit als bedrag waarop 21% belasting wordt. 7200 euro *21% = 1512 euro roerende voorheffing op jaarbasis?
Het KI wordt bepaald ,niet op de huur van heden, maar op een fictieve huur. Deze fictieve huur wordt bepoaald door de ambtenaren van het kadster, en houdt rekening met de verschillende parameters zoals: staat van het gebouw, het confortirt, oppervlakte, graad van afwerking enz... Daar worden dan 40 % onderhoudskosten afgetrokken, en dat geeft het KI. Dat KI geeft dan weer de basis voor het bepalend van de OV (Onroerende voorheffing)

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 06 dec 2012 23:23

Misschien eens contact opnemen met Unizo vb
ook http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=w ... VTJiBnXNRA" onclick="window.open(this.href);return false;

Efjoma
Berichten: 232

#9 , 23 dec 2012 10:29

Beste, het is best mogelijk dat het appartement en het handelsgelijkvloers een gezamenlijk Ki hebben. In dat geval moet je met de verhuurder het gedeelte van het handelsgelijkvloers afspreken. Elk jaar zal de verhuurder een kopij van zijn aanslagbiljet moeten tonen. Vraag zeker voor je tekent het laatste aanslagbiljet op, de schattingen voor de Ki's zijn immers puur nattevingerwerk. De onroerende voorheffing is daarom de meest onrechtvaardige belasting die bestaat.

Jef 007
Berichten: 737

#10 , 23 dec 2012 10:45

voor het bedrag van van OV , best contact nemen met Ontvanger van Kadaster
voor bedrag van registratie huurovereenkomst , best contact nemen met Registratie van uw gemeente. Bedrag van registratie contract hangt af van enkele parameters; oa grootte en bedrag van de huur; deze som kan soms nogal eens tegenvallen!

artemis
Berichten: 3293

#11 , 23 dec 2012 12:23

De verhuurder zou u ook het bedrag van de laatste OV moeten kunnen doorgeven want het aanslagbiljet komt immers nog steeds bij hem toe, zelfs al gaf hij het door aan de huurders.
Dat de eigenaar ook in het gebouw woont staat volledig los van het KI.

Jef 007
Berichten: 737

#12 , 27 feb 2013 15:09

zoals hoger geschreven is in feite de OV betalen door e verhuurder, want aanslagbiljet wordt naar hem gestuurd
verhuurder kan altijd trachten de OV te verhalen op de huurder

MDK
Berichten: 4

#13 , 05 okt 2017 11:21

Is het trouwens niet mogelijk de onroerende voorheffing/kadaster als huurder van een handelspand in te brengen als onkosten?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 05 okt 2017 12:11

Is het trouwens niet mogelijk de onroerende voorheffing/kadaster als huurder van een handelspand in te brengen als onkosten?
Al je onkosten mag je inbrengen ook dit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Handelspraktijken”